Tři mušketýři v podání herců Klicperova divadla v Hradci Králové

Tři mušketýři v podání herců Klicperova divadla v Hradci Králové | foto: Patrik Borecký

Tři mušketýři po deseti letech, Drábek přidal Dumasovi tajemného Maura

  • 0
Alexander Dumas psal o mušketýrech po dvaceti a třiceti letech, dobrodružství po první dekádě nechal na Davidu Drábkovi. Umělecký šéf hradeckého Klicperova divadla, dramatik a režisér dal svým Třem mušketýrům podtitul Tajemství Maurovy ruky. Premiéra je na velké scéně v sobotu.

Kdo v hradeckém Klicperově divadle viděl Drábkova Sherlocka, Richarda III., Figara či Monteky a Kapulety, ví, že inspirace Dumasem a Třemi mušketýry je jen volnou záminkou k osobitému autorskému pojetí.

Leč postavy zůstávají. Zasmušilého Athose hraje Jiří Zapletal, chvástavého Porthose Filip Richtermoc a fešáckého Aramise Jan Sklenář. D ́Artagnana ztvární Matěj Anděl, Constanci Natálie Holíková, Mylady Natálie Řehořová, Královnu Annu Marie Poulová a Krále Ludvíka Miroslav Zavičár. Zlo ztělesní Lubor Novotný jako Kardinál Richelieu a Jakub Tvrdík coby Rochefort.

„V rolích zcela nových postav se předvedou Marta Zaoralová - Paní La Botanique a Jan Vápeník bude Velkým Maurem. V dětské roli Prince Ludvíka se budou střídat Mikoláš Ridl s Mikulášem Vohlídkou. V každém případě půjde o podívanou výpravnou, scénu navrhl Martin Chocholoušek, kostýmy Simona Rybáková, hudbu složil Darek Král, písňový text napsal Tomáš Belko a titulní song nazpívala Dagmar Pecková,“ říká dramaturgyně Jana Slouková.

Souboje s herci nazkoušel mistr šermíř Petr Nůsek, profesionální šermíři budou i na jevišti.

Autor mezi Porthosem a Aramisem

„Miloval jsem to velikánské dvousvazkové vydání s rytinami přes celou stránku. Už tehdy jsem se projektoval do kardinála Richelieu, čímž možná mnoho kolegů chlapců zklamu, protože jsem si nevybíral žádného z ústředních čtyř. Fyziognomií jsem se ale vždy nejvíc podobal Porthosovi, ale zároveň, když už teda, jsem inklinoval trochu i k Aramisovi. Takže pokud jsem musel být mušketýr, migroval jsem mezi Porthosem a Aramisem,“ říká David Drábek, jenž se inspiroval i mnoha filmovými verzemi.

„Není to pro mě úplně určující, ale člověk se rád poučí z několika variací. Moje maminka měla nejraději vždy to první francouzské zpracování s Gerardem Barrayem, a to si já vůbec nevybavuji. Pro mě bylo zásadní zpracování s Michaelem Yorkem v roli D ́Artagnana. Všechna ostatní novější jsem používal spíš jako studijní materiál pro různé detaily, ale přišla mi nezajímavá příběhově. Vede u mě kniha, všechny filmové zápletky jsou vedle ní nudné,“ pokračuje.

Hradecká verze se odehrává deset let po prvním příjezdu d ́Artagnana do Paříže a po jeho setkání se všemi kumpány.

„Jde o příběh zcela nový, ve kterém poznáme jednu vražednou bandu legendárního Asasína a nájemného vraha - pověstného Maura, který má cosi vykonat a naši mušketýři mu v tom mají zabránit. To jediné snad můžu prozradit. To, jaký to potom vezme šokující obrat, by mělo stejně jako zápletka knih Joanne Rowlingové zůstat v sejfu České spořitelny,“ usmívá se autor i režisér, který vždy rád zve hosty, ve Velké mořské víle zpívá Vojta Dyk, v Kouli Petr Kotvald.

Pecková na sociální síti

„Třetí v pořadí je tedy světoznámá pěvkyně Dagmar Pecková. K tomuto zvláštnímu dnes už přátelství a spiklenectví dopomohla sociální síť, protože Dagmar nápadně lajkovala mé a Darkovy příspěvky, podle počtu smajlíků to dokonce vypadalo, že se tím velmi baví, tak jsme se rozhodli, že do toho praštíme, a pozvali ji na Figarovu svatbu. To se Dáša bez přehánění tloukla o hranu lóže. Pak jsme na ni vybafli tuto nabídku, ona souhlasila a na Darkovu melodii a text Tomáše Belka nazpívala ústřední árii,“ vysvětluje Drábek.

Zájem o svého Dumase cítí už nyní. „Musím to zaklepat, ale podle prodeje a předprodejů to vypadá, že sami diváci moc dobře vědí, na co půjdou. Je to velká, romantická, na mnoha místech až temná a ukrutná rytírna s otázkami, které rezonují s dneškem. To znamená komu sloužit, zdali sloužím dobru, zda není to dobro převlečená zákeřnost a podlost, a protože i já mám své roky, tak jak se vypořádat s krizí středního věku. Athos, Porthos a Aramis ve fázi, ve které je zastihujeme, jsou už mušketýři po čtyřicítce. Takže vyvstává otázka jak nepřijít o nadšení, zápal a esprit, neztratit ho, nevytřást ho někde během života a díky tomu se vrhat do stále nových dobrodružství s otevřeným hledím, energií a nadějí. To je myslím to, o čem to hrajeme,“ říká.

Po Sherlocku Holmesovi se David Drábek rozhodl v Klicperově divadle vypořádat s dalším kultem.

„Tentokrát s hrdiny, kteří jsou skutečným kolektivním pokladem všech kluků a holek nejen dětského věku. Mušketýři lákají dodnes, odvahou, přátelstvím, srdcařstvím a zápalem. A snad právě tohle nás divadelníky s těmito reky spojuje. Nebyl by to ale David, aby se spokojil pouze se známým příběhem s diamantovými přívěsky. Rozhodl se totiž vytvořit své vlastní dobrodružství, které zastihuje všechny tři, tedy vlastně čtyři mušketýry, po deseti letech od těchto událostí. Jejich nová mise jistě zaujme, překvapí a také ukáže, že zlo může mít velmi nečekanou tvář. Doba je rychlá a běží stále kupředu, proto se Drábkovi Mušketýři řítí vpřed v rychlých, téměř komiksových dialozích a inscenace je ošperkována akčními důmyslnými souboji,“ dodává dramaturgyně.