Kraj zavrhl plán na vlastní dopravní podnik, chtěl provozovat autobusy

  9:10aktualizováno  9:10
Krajští radní odmítli vznik vlastního dopravního podniku, který by zajišťoval autobusovou dopravu v Královéhradeckém kraji. Projekt předchozího vedení shodili ze stolu kvůli jeho finanční náročnosti, ale i proto, že podle nich kraj nemá fušovat do řemesla soukromým dopravcům.

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

S myšlenkou založit si vlastní dopravní podnik začal Královéhradecký kraj koketovat před rokem (psali jsme o tom zde). Nová koalice však tento nápad nedávno zavrhla jako zbytečný a drahý. Hejtmanství tak nebude následovat kraj Ústecký, jehož zastupitelé nedávno krajský dopravní podnik naopak schválili (více čtěte zde).

Předchozí vedení kraje si nechalo udělat analýzu u dopravní fakulty, která měla vyhodnotit, jak a za jakých podmínek by mohl vzniknout jeden regionální dopravce zřizovaný samotným krajem.

„Jde o zakázku za 5,5 miliardy korun a dopravci nejezdí zadarmo, je to pro ně zisková záležitost. Když vidím všechny ty kotrmelce, které se v republice dějí, stojí to minimálně za zamyšlení,“ argumentoval tehdejší hejtman Lubomír Franc (ČSSD).

Nová koalice však jeho nápad jednoznačně smetla ze stolu. „Závěry studie jsme projednali a shodli se, že existuje celá řada nevýhod a nezodpovězených otázek. Kraj má autobusovou dopravu řídit a objednávat, ale ne sloužit sám jako autobusová firma,“ říká hejtmanův náměstek zodpovědný za dopravu Martin Červíček (ODS).

Zřízení vlastního dopravního podniku by podle něj bylo i finančně nákladné, protože kraj by musel s budováním firmy začít od nuly.

Dopravu nyní zajišťuje 12 firem

„Je potřeba mít místo pro dílny, parkování autobusů, zázemí. Nic z toho nemáme. Kraj by musel investovat také do nákupu autobusů. Pak je tu i otázka personální. Kdo budou řidiči? To budou ti, které my přetáhneme z dopravních firem?“ ptá se náměstek, který raději pokračuje v přípravě tendru k zajištění autobusové dopravy na dalších deset let.

Po zastavení prvního tendru, který měl zajišťovat dopravu v regionu na roky 2017 až 2026, Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, jsou jednotliví dopravci v kraji nasmlouváni provizorně formou jednacího řízení bez uveřejnění (podrobnosti zde). Dopravu v současnosti pro kraj zajišťuje 12 firem v rozsahu 18,5 milionu najetých kilometrů, za což kraj platí 297 milionů korun.

Nový tendr by vedení kraje chtělo vypsat za rok. „S přípravou pokračujeme a počítáme s ním,“ uvedl Červíček.

Podle evropské legislativy za určitých podmínek, jež kraj splní, se může po roce vypsat samotné výběrové řízení na dodavatele. Minulý tendr byl ve výši 5,5 miliardy korun, přesnou cenu nového vedení kraje ještě nesdělilo.

Problémy kolem zajištění krajské dopravy na deset let odstartovaly protesty řidičů, kteří si už koncem roku 2015 začali stěžovat na příliš nízké platy (o protestech čtěte tady). Protesty se týkaly i zadávacích podmínek výběrového řízení, které kladlo vysoké finanční nároky na dopravní firmy. Ty se musely zavázat, že budou jezdit moderními autobusy i k přísným pokutám za nedodržení jízdních řádů. Posudek, který si nechali šoféři zpracovat odborníky, podmínky označil jako nedodržitelné. Kraj se nakonec s dopravními firmami a šoféry dohodl, takže celostátní stávka, která byla svolána na letošní duben, se regionu vůbec nedotkla.

Nejčtenější

Alkohol i rvačky, stovky dělníků z ciziny vyvolávají v Libáni napětí

V Libáni už se nesmí pít před večerkou ani jinde na veřejnosti (6.11.2018).

Byla to poklidná obec, teď se však Libáň na Jičínsku podle místních úplně proměnila. Napětí vyvolává přísun stovek...

Požár, jaký byl u Labské boudy, nepamatují deset let, zásah trval 21 hodin

Požár louky nad Labskou boudou v Krkonoších (17.11.2018).

Téměř 21 hodin zasahovali hasiči ze Špindlerova Mlýna u požáru louky a lesa nad Labskou boudou v Krkonoších. Na místě...

Karoq v Kvasinách skončí, Volkswagen tam začne montovat Passaty

Volkswagen Passat

Vedení Volkswagenu rozhodlo o zajímavé rošádě. Výrobu vozů rodiny Passat, která dlouho bývala vlajkovou lodí německého...

Na hřebeni Krkonoš hořela louka, zasahovali čeští i polští hasiči

Požár u Labské boudy (17. listopadu 2018)

Hasiči kolem půl desáté večer zlikvidovali požár louky v Krkonoších u česko-polské hranice nad Labskou boudou. Oheň...

Zárybnická: Není nic hezčího, než vyběhnout a dívat se, jak Špindl svítí

Meteoroložka Alena Zárybnická našla nový domov v krkonošském Špindlerově Mlýně.

Nejznámější česká meteoroložka Alena Zárybnická je rodilá Pražanka. Láska k horám ji ale před deseti lety zavedla do...

Další z rubriky

Muž se odhaloval před školáky, viděli ho už třikrát

Identikit hledaného muže

Starší muž se obnažuje před dětmi u základní školy v Novém Městě nad Metují na Náchodsku. Potkaly ho už třikrát....

Požár, jaký byl u Labské boudy, nepamatují deset let, zásah trval 21 hodin

Požár louky nad Labskou boudou v Krkonoších (17.11.2018).

Téměř 21 hodin zasahovali hasiči ze Špindlerova Mlýna u požáru louky a lesa nad Labskou boudou v Krkonoších. Na místě...

Častolovice nechtějí být jen zatáčkou k zóně. Rozrostou se o nové byty

V Častolovicích u řeky může vzniknout náměstí s bytovými domy a obchodem.

Radnice v Častolovicích na Rychnovsku plánuje stavbu bytových domů. Zájem o byty je značný kvůli nedaleké automobilce v...

Personal Consult s.r.o.
Plánovač výroby (H4397)

Personal Consult s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz