Čipové karty mají zajistit rychlejší odbavování ve vlacích a autobusech. O slevách teprve budou jednat radní krajů (ilustrační foto).

Čipové karty mají zajistit rychlejší odbavování ve vlacích a autobusech. O slevách teprve budou jednat radní krajů (ilustrační foto). | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Dopravní karta na východě Čech nezná slevy. Kraje se sváří o Oredo

  • 7
Mezi zástupci Královéhradeckého a Pardubického kraje se rozhořela válka o obří projekt na zavedení jednotných čipových karet. Ta může skončit až odchodem Pardubického kraje ze společné firmy Oredo, která organizuje autobusovou a vlakovou dopravu ve východních Čechách. Spor je i o poradce hejtmana.

Královéhradecký a Pardubický kraj se nedokážou shodnout na podobě regionální veřejné dopravy. Ač elektronické karty Iredo slouží už od neděle, slevy na ně ještě neplatí.

"Přiznám se vám, že tohle jsem za uplynulých několik desítek let ještě neviděl. Aby někdo tak kategoricky zablokoval a paralyzoval činnost společného podniku," pozastavuje se pardubický krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek.

Čipové karty

Od 1. září 2013 jde na kartu IREDO nahrát sedmidenní, třicetidenní a devadesátidenní jízdné.

V papírové podobě budou platit jízdenky:
* sedmidenní do 6. října
* třicetidenní do 29. října
* devadesátidenní do 28. prosince

Do konce roku 2013 budou v Královéhradeckém a Pardubickém kraji platit papírové přestupní jízdenky, poté už budou existovat jen v elektronické podobě.

Právě on na pondělní mimořádné valné hromadě prosazoval odvolání ředitele společnosti a zároveň jednatele za Pardubický kraj Jiřího Krále.

"Problémů a špatných rozhodnutí už bylo tolik, že žádný vlastník by takového manažera nedržel ani vteřinu. Pan Král špatně řídí společnost Oredo a je jednou z hlavních příčin opožděné a nekvalitní realizace projektu čipových karet, což může mít velké ekonomické dopady na oba kraje," myslí si Dušek.

Hradečtí odmítli odvolat šéfa Oreda

Zástupci Hradeckého kraje ale nesouhlasí a ředitele Oreda v pondělí odmítli odvolat.

"Vzhledem k tomu, že vedení dopravy Pardubického kraje během posledního roku již jednu razantní změnu prosadilo a nyní chce osoby, které dříve nominovalo, opět odvolat, považujeme to za nepromyšlené řešení a personální chaos ve velice citlivé oblasti," namítá radní Karel Janeček, který má na starosti dopravu na hradeckém hejtmanství.

Naráží tak na zemětřesení, které se ve vedení Oreda odehrálo loni v listopadu. Tehdy musel téměř po deseti letech z funkce odejít ředitel Vladimír Záleský, prý kvůli výsledkům auditu a údajnému manažerskému selhání.

Karta už platí, ale slevy zatím ne

Na neshody mezi oběma kraji, které vlastní společnost Oredo z poloviny, doplatí cestující. Nová čipová karta Iredo postupně nahradí jak karty jednotlivých dopravců, tak vícedenní a přestupní papírové jízdenky.

Cestovat na ně mohou lidé od 1. září, avšak výše slev na jízdném je stále v jednání (o kartách více čtěte zde).

"Je to ojedinělý a neuvěřitelně rozsáhlý a složitý projekt, musíte spojit do jednotné formy 30 dopravců a tři výrobce odbavovacích zařízení," brání se ředitel Oreda.

"Vyskytly se samozřejmě problémy, ale nejsou zásadní a řešíme je. Problém máme třeba s distribucí čipových karet, protože tiskárna měla na lince výluku," říká ředitel Oreda.

 Podle něj neschopnost dohodnout se na slevách způsobila naopak pardubická strana: "Řešila je nekonstruktivně a despoticky. Nyní jsme už materiál předložili do krajských rad a jsem přesvědčen, že bude schválen a od 1. října začne platit."

Pokud obě krajské rady slevy schválí, vydělají na tom hlavně důchodci. Lidé starší 70 let pak budou moci jezdit za polovinu. Platit by měla také pětiprocentní sleva při využití elektronické peněženky.

Střet zájmů ředitel odmítá

Jako rozbuška mezi oběma kraji působí zakladatel společnosti Oredo Luděk Bárta. Podle pardubického radního jde o střet zájmů, když stále pracuje pro Oredo jako poradce a zároveň je spolumajitelem dopravní firmy Audis bus.

"Je to takový Richelieu této společnosti, šedá eminence, která ve skutečnosti ovládá celé Oredo a patrně našeptává hejtmanovi Hradeckého kraje," říká Dušek.

Vedení společnosti něco takového odmítá. "Nespatřuji v tom žádný střet zájmů, protože rady Luďka Bárty jsou čistě ekonomické, nikoli organizační," oponuje šéf Oreda.

"A například objem dopravní obslužnosti firmy Audis naopak klesá, rozhodně to není majoritní dopravce. Je to tendenční záležitost ze strany Pardubického kraje, spatřuji v tom určitou snahu o získání moci v Oredu,“ dodává ředitel Oreda.

Ve hře je i rozchod krajů

Podle Duška může celý spor skončit ukončením spolupráce mezi oběma kraji.

"Budeme se chtít co nejrychleji v této firmě s Hradcem rozejít, vezmeme velmi vážně nabídku hradeckého hejtmana, že odkoupí náš podíl," říká pardubický radní a dodává, že je okamžitě připraven o prodeji jednat.

Královéhradecký kraj je zdrženlivější. "Taková jednání zatím nezačala a vše bude záviset na tom, jak by se to mohlo projevit na kvalitě veřejné dopravy a pohodlí cestujících," uvedl mluvčí kraje Imrich Dioszegi.