Výstava zahajuje v sobotu 27. dubna v hale terminálu hromadné dopravy. „K vidění bude mnoho dosud nepublikovaných fotografií či schémat trolejbusové dopravy. Každá fotografie, třeba už z 50. či 60. let, dýchá atmosférou doby a zachycuje běžný každodenní život,“ říká mluvčí hradeckého dopravního podniku František Meduna.
Proč v Hradci jezdí trolejbusy a ne tramvaje?
Výstavba tramvajové trati se zvažovala v letech 1895 až 1914, jenže kvůli vypuknutí první světové války k ní nedošlo. Ale první akt k tomu, koleje na Pražském mostě - ty byly odstraněny až 10. března 1932. Přednost dostala autobusová doprava a po druhé světové válce moderní trolejbusy.
Jak vypadal vozový park někdejších Autodrah města Hradce Králové?
Ty zahájily pravidelný provoz 1. prosince 1928 s autobusy Škoda 506 a Tatra 24. Vozy byly v levostranném provedení.
Byla předtím v Hradci nějaká forma veřejné dopravy?
První linka poštovních autobusů mezi nádražím a městem spustila provoz 1. února 1920. Předtím nabízely služby drožky, omnibusy, autodrožky či hotelové autobusy, třeba z Grandu.
Kde původně autodráhy sídlily?
V centru města ve Škroupově ulici, vlastnily osm vozů a disponovaly 32 zaměstnanci. Stěhování na Pouchov bylo v letech 1951 až 1953.
Která linka byla první?
První linka vedla od 1. prosince 1928 z Kuklen na Slezské Předměstí, číslo 1 dostala až v roce 1929. První trolejbusovou byla od 2. května 1949 „dvojka“ mezi nádražím a Novým Hradcem Králové. Pod stejným číslem a v podobné trase jezdí dodnes.
Ve kterých obdobích zaznamenala městská doprava největší rozmach?
První přišel v roce 1929 se zaváděním nových linek, pak v roce 1949 s trolejbusovou dopravou a po roce 1990 po zavedení nových linek na Moravské Předměstí a zároveň po rozšíření trolejbusové dopravy. A naposledy po roce 2018, kdy dopravní podnik - na poměry České republiky velmi výrazně - zařadil do provozu elektrobusy, aktuálně jich jezdí 23. Opětovně se, avšak v menším měřítku, rozšířila trolejbusová doprava.
Jak bude podle vás městská doprava vypadat za třicet let?
Těžko říci, určitě půjde o moderní technologie. Věříme, že především bude vozit spokojené cestující, kterých bude více než loňských 37 milionů a kterým bude sloužit nový odbavovací systém. Potřebnou rychlost a dodržování jízdního řádu nám umožní inteligentní dopravní systém, který dopřeje vozům MHD preference na světelných křižovatkách.
Úpíte z drahého benzinu? Ojetý elektromobil může být spásou |
Co přijde po elektrobusech?
Doprava budoucnosti bude podle mne spoléhat na elektřinou poháněné autonomní vozy. Některé studie však zvažují vodík. Rozvoj dopravy na vodíkový pohon je přímo závislý na vhodné a dostatečné infrastruktuře, tedy na dostatku a dostupnosti plnicích stanic, ale také na dostatku vozidel, která by na tuto čistou energii jezdila.
Před výstavou hledáte dosud neznámé materiály z historie městské dopravy...
Je to mravenčí práce, hodně materiálů jsme už získali v roce 2013 při tvorbě naší publikace Historie MHD v Hradci Králové 1928–2013. Pomáhá i osobní kontakt mezi fandy MHD. Členové Sdružení pro elektrickou trakci rozhodili sítě mezi své známé a díky tomu se podařilo zapůjčit množství fotografií. Někdy pomáhá i náhoda - například zmínit se v práci kolegovi, který bydlí v ulici, kde trolejbusy už přes 50 let nejezdí. K vidění budou záběry prvních trolejbusů Škoda 14Tr před zesílením karoserie či dřívější podoba točny Slezské Předměstí Cihelna.
Jak bude výstava vypadat?
Bude to 10 panelů. Kromě dosud nepublikovaných fotografií budou k vidění i schémata linkového vedení. Také přiblížíme druhý život našich trolejbusů, kdy neskončily ve šrotu, ale dodnes jezdí na Ukrajině. Poslední panel představí současnost trolejbusu ve světě. Výstavu připravujeme s příznivci sdruženými ve volném zájmovém Sdružení pro elektrickou trakci. Začne vernisáží 27. dubna v hale MHD na terminálu hromadné dopravy a skončí 2. června 2019.
Budou i akce k 70. výročí zavedení trolejbusů v Hradci Králové?
Chystáme menší oslavu v sobotu 18. května od 9 do 14 hodin na terminálu hromadné dopravy. Už nyní však můžeme slíbit oblíbené ukázky a jízdy historickými vozy.