Letošní účast je znatelně nižší než v předchozích letech, neboť autoři mohou zaslat pouze snímky, které vznikly v předchozím kalendářním roce. Loni i předloni se přihlásilo pokaždé přes 340 fotografů z více než 40 zemí.
Podle předsedy poroty Ivana Prokopa organizátoři zvažovali, zda v době, kdy se prakticky nekoncertuje, má smysl soutěž vůbec pořádat.
„Někteří fotografové nás přesvědčovali, abychom soutěž nedělali. My jsme si ale říkali, že bychom neměli přestat. Právě proto, že loni nebylo možné skoro nic dělat, řekli jsme si, že by mohly vzniknout zajímavé fotografie. Výsledek nás mile potěšil a překvapil,“ říká spoluzakladatel Jazz World Photo.
„Jsme rádi, že vůbec nějaké fotografie dorazily a že jich bylo překvapivě hodně. Z toho mám radost. Lidé to vnímají tak, že když už nejsou koncerty, tak se aspoň něco děje,“ dodává Tomáš Katschner, člen poroty a hlavní organizátor Jazzince.
Soutěžní snímky jsou svědectvím o době, ve které se hudba a živá kultura ocitly na vedlejší koleji. Muzikanti na fotografiích hrají na ulici v rouškách, za skleněnou výlohou nebo v prázdném koncertním sále.
Velmi výmluvný je záběr, na němž německý fotograf Ralf Dombrowski zachytil pianistu Alaina Roche, jak v Mnichově na vertikálně zavěšeném nástroji hraje přímo před okny bytů a obyvatelé si ho fotí.
„Úroveň fotografií v posledních letech šla nahoru. Letos o to víc, že se fotografové museli víc snažit. Muzika se nemusí odehrávat jen na pódiu. Důkazem je loňská vítězná fotografie Kasii Idźkowské, která vznikla na ulici v New Yorku. Kdo hledá a chce, najde,“ uvádí předseda poroty.
Mezi třiceti finalisty, které vybrala devítičlenná porota, je dvanáct Italů. Může se tak opakovat situace z roku 2015, kdy právě Italové obsadili všechna tři první místa. Více než jednoho zástupce má Francie, Rusko nebo Polsko. Dílčí úspěch si připsali autoři z Japonska, Jihoafrické republiky, USA a Jižní Koreje. Z Čechů se mezi třicítku dostal pouze Petr Čejka.
„Mezi účastníky je stále více žen, ve finálovém výběru jich je sedm,“ upozorňuje Ivan Prokop.
Letošní Jazzinec ani nezačal
Soutěž vznikla v roce 2014 jako doplněk Jazzince. Na festivalovém finále v březnu organizátoři tradičně dekorují vítěze. To loni kvůli vládním opatřením odpadlo stejně jako hlavní hvězda, americký saxofonista Maceo Parker. V zimě pořadatelé vymysleli několik online koncertů z prázdné Síně Bohuslava Martinů. Letos Jazzinec, který měl být třiadvacátý, ani nezačal.
Termín vyhlášení vítěze 8. ročníku je 27. březen v Trutnově. Den předtím by v městské galerii měla být otevřena výstava nejlepších snímků. Kolekce je už nyní k vidění na webu soutěže.
„Vyhlášení připravujeme, ale je otázka, jaká bude situace. Je možné, že to budeme muset operativně změnit a tak jako v loňském roce vítěze vyhlásit na internetu,“ poznamenává Ivan Prokop. Ceny oceněným předali až v září.
Podle Katschnera se s finálovým večerem počítat nedá. Koronavirová čísla má Trutnovsko jedna z nejhorších v republice a od února v okrese platí omezení pohybu.
Finále a dubnový program chystají
„Program jsme měli připravený. Únorové a březnové koncerty jsme už zrušili, jediné, co jsme drželi, bylo finále a dubnový program. Myslím si, že ani na konci března to nebude možné. Bohužel aktuální situace není v našich rukou, tak nám nezbývá než doufat,“ říká.
Jazz World Photo ještě nikdy nevyhrál Čech. Třikrát Francouzi, poslední dva ročníky, kdy se sešla největší konkurence, opanovali Poláci. Po jednom titulu mají Itálie a Ukrajina. Jediným dvojnásobným vítězem je francouzský zubař Didier Jallais. Vyhrál první ročník v roce 2014 a triumf zopakoval o čtyři roky později.
Dvakrát uspěly ženy. Marion Tisserandová z Francie v roce 2016, loni u porotců zabodovala polská fotografka Kasia Idźkowská se snímkem Russella Halla na newyorském Manhattanu.