Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Odboj chudých řidičů nekončí, výsledkem může být stávka i kolaps dopravy

  • 9
Křehký mír z ledna roku 2011 mezi hradeckým krajským úřadem a autobusovými dopravci opět přerostl v otevřenou válku. Jestliže nedojde k brzkému usmíření, nejmírnějším dopadem může být „jen“ jednodenní výstražná stávka, hrozí prý ale také akutní nedostatek řidičů autobusů veřejné dopravy.

Problémem je pětimiliardový tendr na autobusovou dopravu, který chtějí zastavit odboráři. Zadávací podmínky postavené na co nejnižší nabídnuté ceně podle nich povedou ke stagnaci mezd řidičů a jejich platové diskriminaci.

Odbory proto podaly u Okresního soudu v Hradci Králové návrh na vydání předběžného opatření na zastavení tendru. Jeho pozastavení se domáhají i u antimonopolního úřadu. Cílem má být vypsání nového tendru s podmínkami, které by řidiče platově nediskriminovaly.

Řešení problému, který vyplul na povrch v září na Jablonecku a Liberecku (více čtěte zde), nepřinesla ani nejnovější schůzka vedení kraje s odboráři.

I když hejtmanství dělá ústupky, spor, ve kterém jde o peníze pro řidiče, bude trvat minimálně do poloviny ledna. Nabídky firem na zajištění spojů od roku 2017 až 2026 měly být známé již v úterý, kraj však otevírání obálek do pětimiliardového tendru pod tlakem raději přeložil.

Hejtmanství se ocitlo v nezáviděníhodné pozici

„Ve výběrových řízeních je tlak na co nejnižší nabídkovou cenu. Při stejných nákladech firem to znamená, že se dá ušetřit jen na zaměstnancích,“ říká předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

„Noví řidiči nepřicházejí. Nikoho nenalákáte na to, že mu řeknete: Budeš dělat za 75 korun na hodinu, budeš jezdit i ve svátky od nevidím do nevidím a odneseš si nějakých 16 tisíc,“ navazuje Jiří Kuchynka, šéf odborové organizace ve společnosti BusLine.

Hejtmanství se ocitlo v nezáviděníhodné pozici. Zatímco většina krajů bude tendry na dopravce vypisovat až podle nového zákona o veřejných zakázkách, Hradecký kraj si musí pospíšit, protože stávající smlouvy končí už v příštím roce.

Dvouhodinové jednání přineslo měsíční odklad otevírání obálek a závazek kraje, že si do té doby nechá vypracovat právní analýzu možnosti soutěž přerušit. Šibeniční termín si vyžádá další jednání - vedení kraje chce problém probrat s premiérem Sobotkou i předsedou Asociace krajů Haškem.

„Až doposud všechny posudky ukazují na to, že přerušení není možné,“ upozorňuje mluvčí kraje Martina Götzová. Právníci rovněž posoudí možnost sociální doložky, tedy navýšení platů nespokojeným řidičům.

Plat řidiče? 12,5 tisíce

„Pracujeme na jednotlivých variantách, jak bychom mohli dál postupovat. Zvažujeme i možnost zapracování požadavku na určitý násobek minimální mzdy pro řidiče do stávající zadávací dokumentace. Za současné situace je to však právní riziko, které musíme zvážit,“ upozorňuje hejtman Lubomír Franc. Kraj by se snad mohl inspirovat na Ostravsku, kde stanovili 1,5násobek minimální mzdy.

I přesto odboráři neskrývají rozčarování a svou zlost jsou připravení dát najevo. „Nikdy jsme nezískali takovou podporu pro stávku jako teď. Na rovinu říkám, že lidi toho mají plný zuby,“ zdůrazňuje Kuchynka.

Vyjasnit by se mohlo na začátku ledna, kdy se plánuje další schůzka kraje s odbory. Hejtmanství připustilo, že by mohlo posunout i lednový termín otevírání obálek. Odbory navrhují až duben, odkdy by měl platit nový zákon o veřejných zakázkách, současný tendr chtějí zastavit.

Hradecký kraj tendr v odhadované hodnotě 5,55 miliardy korun vypsal už 17. září. Podle odborů zadávací podmínky jen zakonzervují nynější úroveň odměňování řidičů, která se pohybuje mezi 75 až 78 Kč na hodinu. Bez přesčasů a příplatků si tedy řidiči autobusů v průměru vydělávají pouze kolem 12,5 tisíce korun měsíčně.

,