Nebezpečná křižovatka na silnici I/11 mezi Třebechovicemi a Krňovicemi. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Proměna křižovatky smrti u Třebechovic: místo kruhové postaví podchod

  • 14
Hořké vítězství připomíná snaha Třebechovic o stavbu bezpečné křižovatky na jednom z nejrizikovějších míst celé České republiky. Křižovatka u Krňovic na silnici I/11 se sice promění, ale její řešení budí rozpaky i velmi hlasitou kritiku.

Boj o okružní křižovatku, který několik let s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) vedla třebechovická radnice, definitivně končí. Místo ní vzniknou jen dva nové odbočovací pruhy a také novinka, která hluboký příkop mezi odpůrci a příznivci ještě více prohlubuje: podchod.

Jen pro připomenutí, směrem ke Krňovicím kvůli téměř každoročnímu problému s velkou vodou, která zalévá okolní louky i rizikovou křižovatku, vede podél silnice vyvýšená lávka.

„Podchod by měl být do určité míry proti povodním odolný,“ obhajuje jej třebechovický starosta Jiří Němec.

Ten vyvrací tvrzení odpůrců, že podchod je u Krňovic k ničemu, když zde chodci při dopravních nehodách nehrají téměř žádnou roli: „Pokud dojde k rozšíření silnice o třetí pruh, chodec nebude mít téměř žádnou šanci silnici přejít. Je to výsledek mnoha jednání, ale i některých protestů a konstruktivních připomínek. Podle mě je to varianta přijatelná pro všechny strany. Nejhorší ze všeho by bylo nechat křižovatku v současném stavu.“

Radnice ještě donedávna trvala na kruhovém objezdu, názor však změnila po dvou negativních studiích.

Okružní křižovatku rozcupovaly posudky ŘSD i ČVUT

„Na obchvatu a silnici první třídy by způsobil závažnou překážku,“ zní stanovisko ŘSD.

„Nechali jsme si zpracovat posudek ČVUT, který bohužel došel k podobnému závěru a přiklání se k variantě průsečné křižovatky,“ konstatuje Němec.

Za zřízení kruhového objezdu dokonce vznikla petice. Podepsalo ji více než tisíc lidí, avšak tato snaha byla marná.

„Stejně jako veškerá snaha opozice. Naše žádost vzbudila velký ohlas, ale po volbách tady opozice nemá vůbec žádnou šanci něco prosadit,“ neskrývá deziluzi zakladatel petice Eduard Hanousek.

S tím souhlasí i někdejší starosta Třebechovic krajský zastupitel Vladimír Derner, podle něhož město pro okružní křižovatku neudělalo maximum: „Hlavní problém? Prostě k tomu nebyla vůle. Navíc jsem pevně přesvědčen, že přístup ŘSD nadřazuje průchodnost křižovatky a rychlost před bezpečností.“

Podle mapy nejrizikovějších míst pojišťovny Allianz se na kritické křižovatce za poslední tři roky, tedy do konce roku 2014, stalo 17 nehod s jedním úmrtím a čtyři těžkými zraněními. Horší bilanci měl v kraji jen velmi krátký úsek silnice u Milovic.

Tragickou bilanci mají podle ŘSD zkrotit odbočovací pruhy směrem do Třebechovic a do Krňovic. Současně s tím vznikne nejen podchod, ale i cyklostezka od železničního přejezdu v Třebechovicích až k mostu přes Orlici v Krňovicích. Rozšíření křižovatky má přijít asi na 11 milionů korun.

„Na jaře chceme mít stavební povolení a budeme žádat Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) o dotaci, protože stezku a podchod nejsme schopní financovat ze svého,“ upozorňuje starosta.

Počítá, že hotovo by mělo být v roce 2017 a náklady na cyklostezku i podchod odhaduje kolem 12 milionů korun. Přispět na podchod by kromě SFDI mohlo i hejtmanství.

„Podchod je jedním z klíčových míst na dálkové cyklotrase, která prochází kraji Libereckým a Královéhradeckým a pokračuje na území Pardubického. Proto má velkou šanci na získání podpory od Královéhradeckého kraje,“ domnívá se předseda správní rady o.p.s. Královéhradecká labská Luboš Tuzar.