Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budou vlaky v Krkonoších jezdit až ke sjezdovkám? Vize už existuje

  12:35aktualizováno  12:35
Propojit Špindlerův Mlýn, Pec pod Sněžkou a polskou Karpacz vlakem může vypadat jako plán z jiného světa, přesně s tím ale společnost GW Train Regio počítá v projektu Úpa Expres 2020. Hlavním problémem je obrovská finanční náročnost. Bez dotací z Evropské unie vize nemá naději na úspěch.

Mezi Harrachovem a polskými Krkonošemi už vlaky pendlují od roku 2010. | foto: Petr Möller

Firma, která provozuje vlakovou dopravu ve čtyřech českých regionech, aktuálně zpracovává studii proveditelnosti první etapy ze Svobody nad Úpou do Pece pod Sněžkou.

"Je to projekt, který je velice ambiciózní, ale nemůže se nikdy vrátit. Přestože ekonomicky nedává smysl, jeho přínos pro celý region by byl obrovský," uvedl ředitel GW Train Regio František Kozel.

Jeho firma už provozuje vlakovou dopravu z Trutnova do Svobody nad Úpou a od května do října víkendové spoje z Trutnova do polské Jelení Hory.

Kromě turistického potenciálu by propojení hlavních lyžařských středisek přineslo obyvatelům regionu další možnost, jak cestovat do zaměstnání.

Bez dotací to nepůjde

Vlaky by navíc výrazně ulehčily silniční dopravě, která je v zimě často přetížená. "V řadě případů se podobné projekty povedly zrealizovat a byl bych rád, kdyby se to podařilo i zde," podotkl Ivan Adamec, starosta Trutnova.

Klíčové je, zda představitelé samospráv na české a polské hranici tyto velkorysé plány podpoří a pokusí se na ně získat peníze z evropských fondů.

Zdrojem pro financování by mohl být Operační program příhraniční spolupráce 2014-2020. Podnikatelé a soukromé firmy z něho čerpat nemohou, žadatelem o dotaci by tedy musel být veřejnoprávní subjekt, například obec nebo občanské sdružení.

"Železniční projekty jsou velice nákladné a v novém programovacím období bude mnohem více sledována finanční návratnost projektů. Je proto otázkou, zda by lidé tuto službu skutečně využívali," upozornil Roman Klíma z oddělení evropských dotací Krajského úřadu Královéhradeckého kraje.

Pomohlo by česko-polské memorandum

Iniciátor projektu volá po ustanovení expertní skupiny, složené z českých i polských odborníků, kteří by diskutovali o smysluplnosti celého projektu.

V další fázi navrhuje podpis memoranda mezi Královéhradeckým krajem a Dolnoslezským vojvodstvím v Polsku. "Společné memorandum, v němž by byla vyjádřena vůle politiků financovat takový projekt, by této záležitosti velice pomohlo," zdůraznil František Kozel s odkazem na již existující dokumenty.

Liberecký kraj na konci loňského roku podepsal memorandum s Poláky o zefektivnění dopravy v okolí Harrachova. Právě zkušenost ze západních Krkonoš ukazuje, že i nákladné železniční projekty mohou být úspěšné.

V roce 2010 se na čtrnáctikilometrovou trať z Harrachova do Sklářské Poreby po 65 letech vrátily osobní vlaky. Projekt za zhruba 160 milionů korun financovala z větší části Evropská unie. Lyžaři se díky tomu dnes pohodlně dostanou do Jakuszyc, které patří k hlavním centrům běžeckého lyžování v Polsku.

Vlaky zkrátily mimosezonu

Horská střediska na obou stranách hranice tak získala na atraktivnosti. "Potvrzuje se, že díky spojení s Polskem se zvýšil počet turistů, ale hlavně se zkrátilo období mimosezonní. Polští hosté k nám jezdí brzy na jaře i dlouho na podzim," poznamenala harrachovská starostka Eva Zbrojová.

Nejpočetnější skupinou, která tyto spoje v zimě využívá, jsou běžkaři. Zájemci mířící z Polska na harrachovské sjezdovky preferují auta.

"Je to způsobené i polohou vlakového nádraží, které se nachází na opačném konci města, než je skiareál. Naproti tomu běžkaře vlak doveze do Jakuszyc prakticky až do stopy," vysvětlil Pavel Jaško, vedoucí střediska Liberecko ze společnosti GW Train Regio, která zde vlakovou dopravu zajišťuje.



Nejčtenější

Policie uzavřela příjezdy do Adršpachu, pod náporem Poláků kolabuje doprava

Do skalních měst v Adršpachu a Teplicích nad Metují přijely tisíce návštěvníků...

Kvůli dopravnímu kolapsu v Adršpachu na Náchodsku policisté uzavřeli dvě ze tří příjezdových komunikací do obce....

Padesát let bydlí v jednom domě. Čtvrtá rekonstrukce stála 10 milionů

Dům prošel postupně několika rekonstrukcemi. Za poslední čtvrtou proměnou stojí...

Miloš Drapač se v malém dělnickém domku na Náchodsku narodil a dosud v něm žije. Dům prošel postupně třemi...



Turista při toulkách v Krkonoších natočil horkem vyschlý pramen Labe

V Krkonoších vyschlo koryto u pramene Labe (8.8.2018).

Turista Luděk Bouška z Jilemnice natočil při svých toulkách Krkonošemi vyschlý pramen Labe. Video na jeho facebookovém...

Jakl má mé sympatie, řekl o jeho kandidatuře za SPD Václav Klaus

Bývalý prezident Václav Klaus se společně se synem Václavem vydali na tradiční...

Exprezident Václav Klaus nemá problém s tím, že jeho někdejší tajemník Ladislav Jakl v Praze kandiduje do senátních...

Voda mizí i z podzemí, sucho odkrylo nepřístupné části jeskyně v Krkonoších

Šéf albeřických jeskyňářů Radko Tásler v Albeřické jeskyni v Krkonoších

Sucho, které v posledních letech trápí celou republiku, není patrné pouze na povrchu, ale také v podzemí. V největší...

Další z rubriky

Stará sýpka u nádraží v Hradci unikne demolici, budou z ní kanceláře

Hradecký magistrát chce zachránit silo s cihlovou fasádou u nádraží.

Někdejší sýpka u hlavního nádraží v Hradci Králové k zemi nepůjde. Nový majitel chce v industriální památce vybudovat...

Třebechovice hledají peníze na podchod do Krňovic, dotace nevyšla

Nebezpečná křižovatka na silnici I/11 mezi Třebechovicemi a Krňovicemi.

Třebechovice pod Orebem na Hradecku dál shání peníze na cyklostezku a podchod u křižovatky na Krňovice. Radnice...

Kvůli ucpané hrázi na potoce v Krkonoších uhynuly kriticky ohrožené mihule

Zahrazení průtoku vody do Zlatého potoka v Krkonoších.

Inspektoři životního prostředí vyšetřují úhyn larev kriticky ohrožené mihule potoční ve Zlatém potoce poblíž Mladých...

Najdete na iDNES.cz