Pomníček motorkáři u silnice č. 11 u Třebechovic pod Orebem.

Pomníček motorkáři u silnice č. 11 u Třebechovic pod Orebem. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Kruh na křižovatce smrti nebude, zákaz odbočení Třebechovičtí odmítají

  • 5
Lidé v Třebechovicích pod Orebem u hlavního tahu I/11 z Hradce Králové na Ostravu podepisují petici proti záměru zakázat u Krňovic odbočení vlevo do města. Stalo se tam už několik vážných nehod, i smrtelných. Zvažovaný kruhový objezd nevznikne, zákaz odbočení ale podle lidí zatíží městečko dopravou.

Kdyby se volila nejnebezpečnější křižovatka v kraji, křížení hlavního tahu se silnicí z Krňovic do Třebechovic pod Orebem by muselo atakovat první příčky. Řidiči tam často hravě překročí stokilometrovou rychlost a šoféři křižující hlavní proud aut často riskují srážku.

Poslední fatální incident se tady přihodil 20. srpna, kdy nikoli vlastní vinou zahynul hendikepovaný lyžař Pavel Jon. (více čtěte zde)

Jen o pár stovek metrů dál je navíc podobně nebezpečná křižovatka od Štěnkova. Třebechovice už čtyři roky marně žádají o kruhový objezd u Krňovic i o přechodový ostrůvek u Štěnkova. Místo toho už příští rok na obou křižovatkách přibude značka zakazující odbočení vlevo do Třebechovic ve směru od Hradce a na prvním rozcestí se postaví přechodový ostrůvek.

Jenže takové řešení se ani trochu nezamlouvá mnoha obyvatelům Třebechovic. Už stovky lidí podepsaly petici, která bojuje za zrušení rozhodnutí zastupitelů a navrhuje nechat dopravu v současné podobě a dál se snažit o stavbu kruhového objezdu.

Změna svede dopravu od Hradce do města, tvrdí odpůrci

"Plánovanou změnou by došlo k převedení dopravy do centra města. Je to pravý opak toho, o co se snaží jinde. Doufáme, že vedení města vyslyší hlas veřejnosti, aby nás doprava neobtěžovala nadměrným hlukem, výfukovými plyny a zhoršením bezpečnosti," říká ze petiční výbor Eduard Hanousek.

Třebechovický starosta Jiří Němec pokládá protest za nedorozumění, avšak uznává, že názory početné skupiny obyvatel přehlížet nelze: "Musíme vnímat veřejnost, a když se nám s její pomocí podaří dosáhnout ještě lepšího řešení, budeme jen rádi."

Na mimořádném říjnovém jednání zastupitelstva se prý starosta znovu pokusí oživit myšlenku kruhového objezdu. "Prý je to nepřijatelné řešení, které by ohrozilo plynulost dopravy, a výhledově je navíc v plánu výstavba hradecké severní tangenty, jež by se na současnou silnici měla napojit před naším městem u restaurace Felicita. Navrhli jsme proto alternativní kompromis, který už funguje v nedalekých Petrovicích," pokračuje starosta.

Podnikatelé se bojí o živnost

Bránit se proti zákazu odbočení hodlají také podnikatelé, kteří se obávají o své živnosti. "Odhaduji, že nejméně 70 procent zákazníků ke mně jezdí ve směru od Hradce. Už jsem oslovil advokáta a napsali jsme také otevřený dopis zastupitelstvu," říká vlastník třebechovického pneuservisu Petr Palme.

"Kdyby vykáceli křoví, přes které není pořádně vidět, a omezili rychlost na hlavní silnici, pro bezpečí by udělali podstatně víc než zákazem odbočení," míní Palme.

Starosta tvrdí, že jeho cílem je udělat maximum pro bezpečí, a názor, že chce svést dopravu přímo do středu města, odmítá.

"To je totální omyl a autoři petice zřejmě nejsou dostatečně informováni. Přednesli jsme naopak 14 bodů, které řeší komplexní dopravu ve městě. Cílem je zlepšení bezpečnosti, zklidnění dopravy v centru a také vytěsnění tranzitní dopravy na obchvatné trasy," konkretizuje nejdůležitější návrhy Němec.