Továrna Škoda Auto v Kvasinách

Továrna Škoda Auto v Kvasinách | foto: Pavel Bednář, MF DNES

Kvasinská Škoda zmodernizuje železnici, chce po ní převážet víc aut

  • 1
Automobilka Škoda Auto usiluje kvůli zvyšování kapacity svého závodu v Kvasinách o rozšíření trati mezi Týništěm nad Orlicí a Solnicí. Chce po ní vozit mnohem víc aut než dnes. Stát a fondy EU by to stálo půl miliardy korun, ale vydělat by mohli i cestující. Třeba by se v Týništi konečně dočkali nástupišť.

Nyní z kvasinské automobilky, jejíž další rozšiřování se plánuje, vyjíždí tři páry nákladních vlaků denně. "Zvýšení kapacity trati se připravuje zejména vzhledem k očekávanému zvýšení přepravy z vlečky Škody Auto na více než dvojnásobek stávajícího počtu nákladních vlaků," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla.

Dodal, že pro takový objem dopravy už stávající možnosti trati nestačí. Šéf kvasinského závodu Pavel Richter letos v červnu v týdeníku Škodovácký odborář připustil, že se podíl vozů odbavených z automobilky po železnici stále zvyšuje.

"Chceme se dostat až na 60 procent transportu vozů po železnici." V automobilce se nová expedice vozů na železnici otevřela před pěti lety.

Odhad SŽDC zatím hovoří o tom, že úpravy budou stát asi půl miliardy a mohly by jít ze zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury a z evropských dotací.

Počítá se s dvojnásobným navýšením kapacity

Podle Hally se příprava teprve rozbíhá. "Při optimálním průběhu přípravy by stavba proběhla v letech 2013 až 2015." Velkými změnami má projít hlavně nádraží v Častolovicích, kde se počítá s úpravou kolejiště, stavbou bezbariérových nástupišť či novou stanicí. Úpravami by prošlo i nádraží v Rychnově.

Krajský radní pro dopravu Josef Ješina uvedl, že v Častolovicích má vzniknout kolej pro míjení vlaků. "V Kvasinách se počítá s dvojnásobným zvýšením kapacity a osobní s nákladní dopravou by se na koleji nestíhaly prostřídat," vysvětlil.

Modernizace trati na Rychnovsku však není jedinou velkou akcí, jež se na železnicích v kraji plánuje. Ministerstvo dopravy podle náměstka hradeckého primátora Jindřicha Vedlicha uvažuje například o stavbě první části dvoukolejky mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.