Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli dvoukolejce z Hradce do Pardubic má padnout alej, lidé protestují

  9:41aktualizováno  9:41
Kvůli plánovanému zdvoukolejnění železniční trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi má padnout vzrostlá kaštanová alej v Opatovické ulici na okraji Hradce Králové. Obyvatelé za ni chtějí bojovat a navrhují Správě železniční dopravní cesty, aby kolej přetrasovala. Za aktivisty stojí vedení města.

Správa železniční dopravní cesty chce nechat vykácet vzrostlé kaštany v hradecké Opatovické ulici kvůli stavbě druhé koleje do Pardubic. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Tamním obyvatelům se chystané kácení nelíbí. Vadí jim, že zmizí přirozená zelená bariéra, kterou alej vytváří za domy, i místo, které Hradečané využívají k celoročním procházkám.

Založili proto spolek Kaštanka, pomocí nějž chtějí přesvědčit Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem zdvoukolejnění trati, aby jírovce buď zachovala, a nebo koleje na Pardubice vedla úplně jiným směrem.

Fotogalerie

Nedávno vzniklý spolek získal i významnou podporu. Postavil se za něj primátor Zdeněk Fink (HDK), podle něhož petici, kterou spolek plánuje spustit, nebude magistrát brát jako negativum.

„Naopak, budeme ji vnímat spíš jako náš společný boj proti SŽDC,“ uvedl Fink na úterním setkání se členy spolku a jeho dalšími příznivci. V hostinci U Jelena se sešlo na šedesát lidí, kteří přišli podpořit boj za vzrostlé jírovce.

Proč hned kácet, ptal se primátor

Stavba dvoukolejky v Hradci Králové by měla začít v druhé polovině roku 2018 a trvat zhruba do konce roku 2020. Členové spolku však musí dát své námitky dohromady v průběhu května, kdy by se na městě měl projednávat připravovaný nový územní plán, s nímž dvoukolejka rovněž souvisí.

Podle návrhu SŽDC by bylo nutné stromořadí kvůli plánované stavbě ořezat natolik, že by stromy nejspíš nepřežily. Proto rozhodli, že bude vhodnější alej úplně vykácet. „Pokud alej jde částečně ořezat, tak proč hned kácet?“ zapochyboval primátor.

Souběh s pražskou kolejí je nereálný, namítl úředník

Jeden z účastníků setkání, Jiří Pešl, však přišel s vlastním a poněkud revolučním nápadem. Podle něj by bylo ideální přimknout koleje do Pardubic k trati vedoucí na Prahu a k původní trati je přivést přes Temešvár až těsně před Březhradem.

„Podél pražské trati by bylo vedení mnohem přirozenější, je tam řada technických budov a také dostatečný prostor. Zároveň by vznikl jeden hlukový koridor,“ upozornil.

Jeho návrh podpořil i primátor. „Není to špatný nápad, protože my bychom takto rozdělili město v místě, kde už rozdělené je,“ uvedl Fink.

Setkání se zúčastnil i úředník odboru hlavního architekta Karel Šimonek, který však nadšení v sále poněkud zchladil.

„Přimknout pardubickou kolej k té pražské je nereálné. Notabene my musíme budovat hradeckopardubickou aglomeraci a potřebujeme propojit Hradec, Jaroměř s Pardubicemi a dál s Chrudimí,“ pravil Šimonek.

MF DNES oslovila s žádostí o komentář návrhu spolku i hlavního aktéra, tedy SŽCD, avšak dotaz na tiskové oddělení Správy zůstal po tři dny bez odpovědi.

Úsek do Opatovic vyjde téměř na 4 miliardy

Se zdvoukolejňováním trati mezi oběma krajskými městy začala SŽDC před dvěma lety na úseku Stéblová - Opatovice nad Labem. Úsek stál 770 milionů korun (vlaky tam kuriozně zpomalily, psali jsme zde).

Etapa mezi Hradcem Králové a Opatovicemi by měla začít za dva roky a stát 3,8 miliardy korun. Jejich součástí bude například i rekonstrukce hradeckého hlavního nádraží či vybudování nové zastávky v Březhradě.

Následovat bude třetí etapa rekonstrukce trati mezi Stéblovou a Pardubicemi za 1,6 miliardy korun. SŽDC plánuje ještě vybudování takzvané Ostřešanské spojky, která zjednoduší cestování vlakem do Chrudimi. Její stavba má vyjít na 2,5 miliardy.

Video z měření rychlosti vlaků na trati mezi Hradcem a Pardubicemi:





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vazební věznice Hradec Králové
Recidivista v opilosti málem zabil mladšího bratra, dostal dvanáct let

Dvanáct let vězení vyměřil hradecký krajský soud muži, který podle žalobce v březnu v Dobrušce na Rychnovsku v opilosti málem zabil svého mladšího bratra....  celý článek

Taneční skupina T-Bass z Hradce Králové platí za českou autoritu přes...
Taneční vizionáři, kteří sbírají mistrovské tituly. T-Bass slaví 20 let

Suverénně umí ovládnout jakékoliv jeviště, studio i obyčejný chodník, ale nejvíc jí sluší střechy a obří garáže. Právě tam, v obchodním centru Futurum, v...  celý článek

Z Liberce by se cestující mohli dostat vlakem do Prahy za 35 minut.
Z Liberce do Prahy za 35 minut. Stát plánuje rychlotrať do Polska

Zatím to zní jako sci-fi, stát se ale vážně zabývá otázkou vysokorychlostní železnice z Prahy k polským hranicím a dál do Wroclawi. Mezinárodní koridor by...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
SALES MANAGER, ERP systémy

Grafton Recruitment Praha
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.