První plakát s futuristickou lanovkou se objevil už v roce 1989. Tehdy by asi nikdo neřekl, že rozhodování o nové dráže potrvá dvacet let. Mezitím měla stařičká dráha několikrát na kahánku a nová měla končit na Růžové hoře.
Teď ale Regionální rada Severovýchod oznámila, že přiklepla dotaci i projektu nové lanové dráhy na nejvyšší horu, který se připravoval osm let.
"Jsem nadšen a po osmi letech práce je to dobrý pocit i určité zadostiučinění, že se nám to podařilo. Přesto ještě nevíme, zda se nám podaří dát dohromady všechny peníze, tedy i těch 7,5 procenta, která dosud vláda dávala ze státního rozpočtu," řekl starosta Pece pod Sněžkou Alan Tomášek.
Vysvětlil, že koncem září sice vláda rozhodla, že projekty schválené před tímto datem podpoří. "Ale nevíme, zda se to vztahuje i na projekty, jejichž schvalování byl v té době pozastaveno," dodal Tomášek.
Zatím největší projekt, do kterého se krkonošské městečko Pec pustilo, má i podporu veřejnosti. V komunálních volbách dostaly nejvíce hlasů uskupení, která stavbu podporují. A Tomášek může ve funkci pokračovat.
Stavitelé se ještě mohou hlásit
Projekt lanové dráhy má stavební povolení a město nyní vybírá zhotovitele stavby.
"Soutěž na výběr stavební firmy jsme prodloužili, myslím do 18. listopadu. Chceme, abychom mohli vybírat z co největšího počtu zájemců, protože nejde o jednoduchou stavbu," řekl Tomášek.
Přestože se před dvěma roku počítalo s tím, že lanovka by mohla být v provozu už v roce 2011, tento termín se určitě nestihne.
"Pokud všechno půjde, tak bychom stavbu mohli zahájit příští rok a turisty by na Sněžku ještě vozila stará lanovka. V roce 2012 by na horu nejezdilo nic a v létě roku 2013 bychom mohli uvést do zkušebního provozu novou lanovku," dodal Tomášek.
SKORO PŮL MILIARDYLanovka na Sněžku má dostat z EU podporu 230 milionů korun. Celková hodnota projektu lanovky činí 419 milionů korun, z toho takzvané uznatelné náklady pro výpočet dotace jsou 330 milionů korun. Pec pod Sněžkou bojuje o to, aby stát projekt spolufinancoval asi 20 miliony, jinak se obává, že stavbu nezaplatí. |
Trasu z Pece až na vrchol Sněžky urazí nová lanovka zhruba za čtvrt hodiny. Za hodinu však přepraví 250 lidí, což je stejný počet jako dnes. To byla podmínka správy Krkonošského národního parku. Investor má od správců i řadu dalších podmínek.
Bourat budou ruce, stavět vrtulníky
Stavbaři musí například před započetím stavby provést podrobný botanický průzkum, beton k patkám stožárů musí dopravovat pouze vrtulníkem, rýhy pro kanalizaci z Růžové hory do Pece pod Sněžkou musí vyhloubit ručně.
Staré stožáry musí firma rozebrat jen pomocí ručních nástrojů, veškerá suť se musí svážet do údolí pomocí vrtulníku.
Také podoba jednotlivých stanic se postupně měnila. Projektanti museli opustit futuristickou vizi rotačního tubusu dolní stanice, aby se vešli do původního půdorysu a snížili náklady. Museli minimalizovat zázemí pro návštěvníky i obsluhu. Původně tam měl být bufet a kavárna s barem s více než stovkou míst.