Opalující sluníčko a vánek ve vlasech, ale taky déšť a nepříjemně pichlavý vítr v obličeji. Jízda sedačkovou lanovkou na Sněžku byla vždycky trochu sázkou do loterie, ale přitom měla své nezaměnitelné kouzlo.
Historie lanovkySedačková lanovka na Sněžku začala vznikat těsně po konci druhé světové války a v lednu roku 1949 byl spuštěn její první úsek z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu. O několik měsíců později se rozjela i druhá část na vrchol nejvyšší české hory. V letech 1962 až 1963 upravili odborníci lanovku tak, aby v zimních měsících bylo zabráněno padání dopravního lana z namrzlých podpěr. Téměř dvacet let poté měla opět problémy. Kvůli nesplnění nových bezpečnostních norem se musela na začátku osmdesátých let několikrát na delší dobu zastavit. V letech 1988 až 1989 pak vznikla petice proti megalomanskému záměru státu postavit na Sněžku novou lanovku s obří horní stanicí a hotelem. Stavební povolení pro výstavbu nové lanovky získala radnice v Peci až v srpnu 2008. Stavět se začalo až o tři roky později. |
To vše už v neděli definitivně skončí. Na tento den provozovatelé lanovky naplánovali poslední jízdu z Pece pod Sněžkou do mezistanice na Růžové hoře. Horní úsek lanovky už nejezdí od května (více čtěte zde).
Lze předpokládat, že se s třiašedesát let starou lanovou dráhou do Krkonoš přijedou rozloučit spousty lidí nejen z okolí. Pozvánky na její poslední jízdu visí na billboardech i u pražského okruhu.
Ač to bude veliká událost pro hodně lidí, provozovatelé na neděli neplánují žádnou zvláštní vzpomínkovou akci. "Budeme jezdit jako každý jiný den," uvedla pracovnice lanové dráhy.
Hned v pondělí ráno se na lanovku po poslední jízdě vrhnou stavaři a začnou ji rozebírat. Stožáry a sedačky postavené v roce 1949 neskončí jen ve šrotu. Zájem o některé části totiž potvrdilo Národní technické muzeum v Praze.
"Máme zájem o jeden velký sloup, hnací zařízení a samozřejmě i o dvojici sedaček. Ještě ale nevíme, kdy přesně budeme kusy lanovky stěhovat," informovala mluvčí muzea Olga Šámalová.
Kdo se lanovkou do neděle nestihne projet a bude si ji chtít prohlédnout alespoň v muzeu, pěkných pár let si počká. Torzo staré lanové dráhy totiž nejdřív poputuje do depozitáře.
"Jednou z možností je, že exponáty vystavíme v novém železničním muzeu, které v roce 2016 plánujeme otevřít na Masarykově nádraží v centru Prahy. Lanovky totiž patří pod železniční sbírky," vysvětlila Šámalová.
Prioritou Technického muzea je v současnosti především kusy lanovky získat a uchovat pro další generace. "Spousta věcí, které se nezískají do muzeí hned, putuje do šrotu a rovnou zanikne, a to my nechceme. Naším úkolem je takové věci schraňovat. Lanovka na Sněžku je cenná sama o sobě," řekla Šámalová.