Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podvodník prodal arabským investorům vrtulník, který nedokáže létat

  16:56aktualizováno  16:56
Letecký fanda z Rychnovska chtěl prodat vlastnoručně vyrobený vrtulník, který vydával za projekt sériové výroby. Moc nechybělo a investor ze Saudské Arábie by za něj dal přes 30 milionů. Podvodník padělal certifikáty, stroj prezentoval na internetu, leteckých dnech a veletrzích. Vrtulník by přitom nikdy nevzlétl.

Aby vrtulník působil věrohodně, předkládal zájemcům o koupi padělané dokumenty, například svůj vysokoškolský diplom nebo certifikát opravňující k projektování a vývoji létajících zařízení. | foto: Archiv KŘP Královéhradeckého kraje

Kriminalista z Krajského ředitelství policie Královéhradeckého kraje zahájil stíhání sedmatřicetiletého muže z Rychnovska, kterého obvinil ze spáchání zvlášť závažného zločinu podvodu.

Celý příběh muže, který trochu připomíná neslavně proslulého hrdinu z filmu Stevena Spielberga Chyť mě, když to dokážeš, se začal psát před několika lety.  

Muž, letecký nadšenec a majitel pilotního průkazu, přišel v době, kdy pracoval v Německu, k nápadu vyrobit a uvést do provozu vrtulník s unikátním technologickým řešením spočívajícím v koaxiálním rotoru.

Prototyp MK - 90 nikdy nezvlétnul

Prototyp MK - 90 nikdy nezvlétl

Vrtulník podvodníka měl mít výjimečnou technologii

Vrtulník podovníka měl mít výjimečnou technologii vrtulí

Vrtulníky se dvěma protiběžnými vrtulemi posazenými nad sebou se v civilním letectví vyskytují jen zcela výjimečně. Jejich výroba je totiž technologicky velmi složitě proveditelná a ve světě se jej podařilo zvládnout vyrobit a využívat jen několika málo renomovaným výrobcům.

Jeho vrtulník se měl jmenovat MK-90

"Kriminalisté šetřením zjistili, že se po návratu do Čech v roce 2008 skutečně spojil s odbornou firmou, která začala pracovat na projektu a výrobě prototypu ultralehkého vrtulníku s názvem HEROS. Jednalo se o víceúčelový bezpilotní vrtulník určený k monitorování silničního provozu, detekci chemických látek a záření, ale i průzkumu bojových oblastí," popsala mluvčí krajské policie Ivana Ježková.

Už v počátku vývoje ale došly obviněnému muži peníze, firma od spolupráce odstoupila a on tedy vrtulník svépomocí a hlavně amatérsky začal dokončovat.

"Záhy začal HEROS nabízet na odborných výstavách a veletrzích jako plně funkční stroj schopný sériové výroby. Prototyp prezentoval na četných leteckých dnech u nás i v zahraničí, nikdy ale nedosáhl takového stupně vývoje, aby mohl přikročit k letovým zkouškám," pokračovala Ježková.

Ačkoliv pohonný systém HEROSU nikdy dostatečně neodzkoušel a neověřil v praxi, využil ho při stavbě dalšího, tentokrát pilotovaného vrtulníku, který nazval MK-90. Projektování a stavba takto technicky složitého létajícího stroje přitom podléhají přísným předpisům Evropské agentury pro civilní letectví a mohou jej provádět pouze odborníci akreditovaní tímto úřadem.

Aby jeho projekt působil věrohodně, předkládal potencionálním zájemcům o jeho koupi hned několik padělaných dokumentů, například svůj vysokoškolský diplom, certifikát opravňující k projektování a vývoji létajících zařízení, doklady o letových zkouškách, letecký deník stroje a další.

První prototyp stroje MK-90 prezentoval hlavně na internetu, kde uváděl smyšlené informace o technických a letových vlastnostech vrtulníku, pokročilém stadiu vývoje, připravované certifikaci a o časovém horizontu dokončení projektu a výroby prototypu.

S arabskými investory podepsal smlouvu

"Díky své výmluvnosti, velmi dobré počítačové zdatnosti a v neposlední řadě i díky znalosti problematiky leteckého průmyslu skutečně zájemce získal. Investiční společnost ze Saudské Arábie mu vyplatila v přepočtu víc než 3 miliony korun určené na dokončovací fázi spočívající zejména v certifikaci stroje," řekla Ježková

Peníze ale nepoužil na to, co slíbil. Zhruba polovina částky mu posloužila k uhrazení jeho předchozích dluhů, zbytek kriminalisté stále dohledávají.

"S arabskými investory pak podepsal i smlouvu o odprodeji celého projektu, tedy zejména projektové a výrobní dokumentace a autorských a průmyslových práv," upřesnila mluvčí.

Cenu stanovili na 35 milionů korun. Kupující však před převodem peněz chtěli vidět stroj ve vzduchu, a proto navštívili celkem třikrát Českou republiku. Nikdy však vrtulník ve vzduchu neviděli, vždy slyšeli jen výmluvy, které v nich nakonec vyvolaly silné pochybnosti o solidnosti celé transakce.

Stroj není v tomto stavu letuschopný, řekl znalec

Vyhledali si proto veškeré dostupné informace o předkládaných listinách a zjistili, že je podvedl. "Trestní oznámení, které jsme od nich obdrželi, bylo už třetí v pořadí. První dvě podaly instituce, které dokumenty, jimiž se zaštiťoval, vydávají," dodala Ježková.

Kriminalisté vrtulník zajistili a přizvali k vyšetřování znalce z odvětví konstrukce letadel, aby posoudil jak jeho letuschopnost, tak úroveň administrativního schvalování a určil hodnotu stroje i projektu.

Znalec jednoznačně konstatoval, že vzhledem ke způsobu vývoje neměl MK-90 šanci na schválení, certifikaci ani povolení k letu, natož k sériové výrobě. Stroj není v tomto stavu letuschopný a nikdy nebude certifikován pro provoz.

Za podvod muži hrozí až desetileté vězení. Kriminalisté trestnou činnost obviněného nadále rozkrývají a jejich vyšetřování směřuje mimo jiné i do zahraničí.



Nejčtenější

Policie uzavřela příjezdy do Adršpachu, pod náporem Poláků kolabuje doprava

Do skalních měst v Adršpachu a Teplicích nad Metují přijely tisíce návštěvníků...

Kvůli dopravnímu kolapsu v Adršpachu na Náchodsku policisté uzavřeli dvě ze tří příjezdových komunikací do obce....

Padesát let bydlí v jednom domě. Čtvrtá rekonstrukce stála 10 milionů

Dům prošel postupně několika rekonstrukcemi. Za poslední čtvrtou proměnou stojí...

Miloš Drapač se v malém dělnickém domku na Náchodsku narodil a dosud v něm žije. Dům prošel postupně třemi...



Chaos na D11. Řidiči se otáčeli a couvali, nechtěli čekat v koloně

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Neuvěřitelný hazard téměř tří desítek řidičů zaznamenaly kamery na dálnici D11 u Chlumce nad Cidlinou. Auta tam krátce...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Turista při toulkách v Krkonoších natočil horkem vyschlý pramen Labe

V Krkonoších vyschlo koryto u pramene Labe (8.8.2018).

Turista Luděk Bouška z Jilemnice natočil při svých toulkách Krkonošemi vyschlý pramen Labe. Video na jeho facebookovém...

Další z rubriky

Adršpach zkolaboval třetí den po sobě. Jeďte vlakem, radí policie

Turisté na cestě do skalního města v Adršpachu (16.8.2018).

Policie v pátek po 11. hodině opět uzavřela příjezdové cesty do Adršpachu. Kvůli dopravnímu kolapsu byly silnice...

Na statku dožívají vysloužilí koně, majitelka je zachránila z jatek

Jitka Černá buduje ve Vlčkovicích na Trutnovsku stáje pro staré a nemocné koně.

Propojit svět starých koní a lidí se rozhodla Jitka Černá, která už od roku 2007 v Kuksu organizuje letní Slavnosti...

Ryby mají nádrž ve Vrchlabí zbavit motolic, nasadí je na podzim

Z dálky viditelnou dominantou rybníka je rybářský domek.

Do rybníku Kačák ve vrchlabské části Vejsplachy, který město nechalo odbahnit a vylovit, se vrátí ryby. Radnice tak...

Najdete na iDNES.cz