Továrna Škoda Auto v Kvasinách

Továrna Škoda Auto v Kvasinách | foto: Pavel Bednář, MF DNES

Lidé spekulují o rozšíření automobilky v Kvasinách, v polích místo je

  • 6
Po zprávách o zvýšení výroby v závodě Škody Auto v Kvasinách se mezi obyvateli vesnice i zaměstnanci začalo mluvit také o rozšíření celé továrny. Automobilka nechtěla spekulace konkrétně komentovat, ale nezavrhla je. Místo je, ale radnice by ráda viděla pás zeleně kolem celé továrny.

Modely Škoda Superb a Yeti vyráběné v obří automobilce ležící za humny malé obce jdou dobře na odbyt. A tak se od září bude pracovat i o sobotách a firma už hledá nové zaměstnance. (více o tom čtěte zde)

Automobilka se chystá také investovat do nových technologií, aby zvládla vyrobit co největší počet vozů v současných prostorách. Ale spekuluje se, že dnešní plocha hal nebude stačit. .

Předseda odborů v kvasinském závodě Libor Dvořák říká, že odboráři se o další rozvoj závodu zajímali s ohledem na zajištění práce zaměstnanců v budoucnu, když vyjednávali o zářijovém rozšíření výroby. Potvrzuje, že o možnosti dalšího rozšíření automobilka uvažuje.

"Je předpoklad, že závod poroste směrem do polí od obce k Lipovce, aby zátěž pro místní obyvatele byla co nejmenší," naznačil Dvořák.

Škoda v Kvasinách

Továrna, která loni vyrobila 145 tisíc vozů, má od května nového ředitele. Devětatřicetiletý Pavel Richter nahradil devětapadesátiletého Jana Tauchmana, který působil v automobilovém průmyslu téměř čtyři desetiletí a kvasinskou automobilku vedl od roku 1995.
"Jan Tauchman stojí za úspěšným náběhem všech nových modelů v novodobé historii kvasinského závodu - Superb, Superb Combi a Yeti," uvedla Škoda na internetových stránkách.
Nový ředitel Richter pracoval od loňska v kvasinském závodě jako vedoucí svařovny. Do Škody Auto nastoupil v roce 2000 jako vedoucí výroby v lisovně v Mladé Boleslavi. Zastával i vedoucí pozice v zahraničních závodech koncernu Volkswagen.
Kvasinská továrna je největším zaměstnavatelem v regionu, pracuje tam přes čtyři tisíce lidí. Současně s rozvojem závodu dal stát na modernizaci silnic, škol i na další investice v regionu přes půldruhé miliardy korun.

"Nyní je vše v přípravné fázi. Pokud by se Škoda Auto chtěla rozšiřovat, musí začít jednat s veřejnou správou v okolí a pracovat na změnách územního plánu. Rozhodující by bylo, jak se Škoda Auto a okolní obce dohodnou," dodal odborář.

Radnice rozvoji bránit nechce, jen regulovat

Vedení kvasinské radnice čeká jednání s představiteli automobilky o jejích dalších záměrech v červnu. Starosta Ivan Ešpandr říká, že případnému dalšímu rozvoji závodu obec bránit nechce, protože její rozvoj musí jít ruku v ruce s rozvojem závodu.

"Jde nám spíš o to v maximální možné míře eliminovat nepříznivé vlivy závodu na obec. Chtěli bychom, aby se už fabrika nerozvíjela směrem k obci. Kdyby se rozrůstala směrem od obce, nevadilo by nám to. Chtěli bychom vytvořit pás zeleně kolem celé továrny," uvedl Ešpandr.

Mluvčí společnosti Škoda Auto Rudolf Dreithaler na dotazy MF DNES, zda se plánuje další rozšíření závodu, odpověděl obecně, že Škoda stojí na začátku velkého růstu a do roku 2018 chce prodat nejméně jeden a půl milionu vozů ročně.

Do nových produktů a nových trhů prý automobilka investuje zejména v Číně, Indii a v Rusku. "Současně bude podnik dále posilovat svou pozici na českém a evropském trhu," dodal mluvčí.

Pokud by se kvasinská automobilka rozšiřovala, podle náměstka královéhradeckého hejtmana Helmuta Dohnálka by byly zapotřebí další investice do silnic a další dopravní infrastruktury.

Server Ekonom.cz v květnu uvedl, že kvasinský závod se má zásadně rozšířit. Investice by mohla přinést zvýšení produkce na dvojnásobek a vytvoření několika tisíc pracovních míst. Nejambicióznější varianta by znamenala, že závod bude v budoucnu zaměstnávat až osm tisíc lidí.