Takhle by mělo vypadat Velké náměstí v Hradci Králové, odpočinková zóna ale parkoviště ještě pár let nenahradí.

Takhle by mělo vypadat Velké náměstí v Hradci Králové, odpočinková zóna ale parkoviště ještě pár let nenahradí. | foto: Atelier 201

Majitelé domů zhatili opravy Velkého náměstí, začnou až za pár let

  • 5
Hradec Králové odsunul o několik let plánovanou rekonstrukci Velkého náměstí za 180 milionů korun. Proti změnám protestují někteří vlastníci domů, vadí jim především značný úbytek parkovacích míst. Nutnost oprav jim chce vysvětlovat radnice i architekt projektu.

Pouhé desetině vlastníků domů na Velkém náměstí v Hradci Králové se povedl kousek, o kterém se ve městě bude ještě hodně dlouho mluvit.

Opravy Velkého náměstí

Vlastníci dvou desítek nemovitostí zablokovali stavební řízení. Radnice pak zjistila, že nestihne termín dokončení v červnu 2015, čímž by riskovala vrácení stamilionové dotace z evropské kasy, a celý projekt raději odsunula do plánovacího období mezi lety 2014 až 2020.

Velké náměstí už kvůli opravám prošlo archeologickým průzkumem, má se celé předláždit, vyměnit vodovodní potrubí, kanalizace a inženýrské sítě. Mají tam být promenádní a odpočinková zóna, nové lavičky a kašna. Naopak počet parkovacích míst klesne z asi tří stovek na pouhých 70.

Veto 24 lidí z celkového počtu zhruba 250 majitelů místních nemovitostí totiž na několik let oddálilo dlouho plánovanou rekonstrukci historického centra za 180 milionů korun. Důvod je většinou stejný: parkování a strach hoteliérů, provozovatelů restaurací či obchodů ze ztráty klientů.

Když se v Hradci řekne parkování, drtivé většině obyvatel města se okamžitě vybaví kontroverzní třicetiletá koncesionářská smlouva se společností ISP (dříve Atol). Když ale slovo "parkování" zmíníte před obyvateli a podnikateli na Velkém náměstí, nejčastěji hovoří o organizovaném chaosu, drahotě a nerovných podmínkách.

"Někteří majitelé domů jsou restituenti, kteří žijí v Kanadě nebo ve Spojených státech a nejsou k sehnání. A některým, jak jsem vycítil, se rekonstrukce nelíbí," říká hradecký primátor Zdeněk Fink.

K "potížistům" patří i Otto Vacek, majitel hotelu Vacek Pod Věží. "Třeba hotel Eliška je v otázce parkování oproti mému hotelu zvýhodněn. To se mi nelíbí, všichni by přece měli mít rovné podmínky. Mně žádná parkovací místa nedali, a tak jsem podal připomínku," netají muž, který před dvěma lety na čtvrt roku dokázal umlčet zvony na Bílé věži, protože mu prý vyháněly hosty.

"Já mám s rekonstrukcí také problém a pana Vacka naprosto chápu. Mám také svůj podnik a potřebuju vědět, kde zaparkují zákazníci. Bojím se, že s nižším počtem míst jich bude chodit méně," říká další majitel domu, který však odmítl zveřejnit jméno.

Parkování na starém městě chce radnice vyřešit jinak

Radní kvůli parkování jednají rovněž s ministerstvem obrany. Úbytek parkovacích míst na Velkém náměstí by totiž mohl být vyrovnán novými parkovacími místy v Žižkových kasárnách.

Žižkovy kasárny naproti schodišti Bono publico sice stále využívá jako sklady, garáže, ubytovnu nebo čerpací stanici armáda, připouští však, že objekt může postrádat. "Z hlediska našich kapacitních potřeb je objekt do budoucna nadbytečný," potvrzuje Jiří Štábl z tiskové služby ministerstva obrany.

Kvůli změně legislativy ale není možný bezúplatný převod třeba jako v případě letiště či Nálepkových, Vrbenského nebo Gayerových kasáren. Radnice proto uvažuje o originálním řešení.

"Jednáme o pronájmu části prostor. Kdybychom uspěli, bylo by nutné vybudovat vjezd z Kozinovy ulice," pokračuje Vedlich a připomíná, že se město zabývá možností postavit v blízkosti Velkého náměstí parkovací domy.

Podle architektů je taková stavba nejpravděpodobnější v Klicperově ulici naproti divadlu, kde pozemky z větší části vlastní město. O podzemním parkování radnice přemýšlí také v Tomkově ulici, kde to kromě architektů již schválili i památkáři. "O těchto dvou variantách skutečně uvažujeme," potvrzuje Vedlich.

"Já bych takové obavy ze ztráty hostů neměl. Vždyť za parkování na hodinu tady dáte 30 korun, což dělá tři stovky za den. To se vám zdá málo?" ptá se Jan Doksanský.

Po opravách sice náměstí nemají hyzdit stovky aut a zlepšila by se tam plynulost dopravy, avšak počet parkovacích míst by klesl ze 300 na pouhých 70.

Náměstek primátora chce majitele přesvědčit

Těžký úkol si uložil náměstek primátora Jindřich Vedlich: chce osobně přesvědčit všech 24 stávkujících nebo nenalezených majitelů nemovitostí, že rekonstrukce je nezbytná.

"Také se jim pokusím vysvětlit konkrétní opatření, která přispějí k tomu, že parkovacích míst v blízkém okolí bude dost. Máme jich řadu," slibuje Vedlich, jenž situaci na náměstí vnímá jako kritickou. "Takový historický klenot nemůže z větší části sloužit jako parkoviště," tvrdí.

Také architekt Jiří Krejčík, z jehož dílny pochází projekt rekonstrukce, nechce couvnout ani o krok. "Současné parkování na Velkém náměstí je úplný nesmysl," upozorňuje. Krejčík soudí, že musí přijít opravdu radikální řez: "Kdyby mělo vše zůstat při starém, opravy náměstí naprosto ztratí smysl. Musí přijít velmi citelná změna."

Dal si tu práci a také on se snažil apelovat na nerozhodné vlastníky domů: "Je ale pravda, že spoustu lidí se sehnat nepodařilo."Nad parkováním na náměstí, které se snaží dirigovat strážníci, se podivují jak místní obyvatelé, tak zahraniční turisté. "Hradec je krásný, plný zeleně, sportu a odvážné architektury. Ale parkoviště přímo na cenném historickém náměstí? Nechápu!" říká třeba Daniel Schwalbe z Vídně.

Současný nezdar neznamená, že město rekonstrukci vzdává nadobro. Náměstek Vedlich odhaduje, že územní rozhodnutí radnice získá ještě letos, a oddechový čas hodlá využít k vyjednávání s váhavými vlastníky domů.