Poslední kapkou k vyhlášení jednoměsíční války obou krajů bylo zablokování schválení programu zářijové valné hromady Oreda

Poslední kapkou k vyhlášení jednoměsíční války obou krajů bylo zablokování schválení programu zářijové valné hromady Oreda | foto: Martin Veselý, MAFRA

Měsíční válka krajů o Oredo končí smírem. Vedení ale čekají škatulata

  • 1
Spor Královéhradeckého kraje s Pardubickým o společnou firmu Oredo ukončil prozatímní smír. Nevyhnutelné jsou ale personální změny ve vedení společnosti, jež organizuje regionální dopravu a jízdní řády autobusů. Podmínky pro cestující ale zůstávají stejné a Pardubice už nechtějí prodat svůj podíl.

Ještě před několika dny se zdálo, že dva roky starý sňatek Královéhradeckého a Pardubického kraje a společné organizování regionální dopravy prostřednictvím firmy Oredo nevyhnutelně spěje k bouřlivému rozvodu. Omyl. Krizi "italského manželství" přerušily líbánky.

Po společné páteční schůzce radních obou hejtmanství je zažehnán odkup pardubického podílu ve společné firmě. Přesto sousední kraj dosáhl svého - patrně jen do listopadové valné hromady zůstává ředitelem společnosti Jiří Král.

O něm pardubický radní pro dopravu Jaromír Dušek řekl, že "špatně řídí společnost Oredo a je jednou z hlavních příčin opožděné a nekvalitní realizace projektu čipových karet".

Oba regiony se nejen usmířily, ale jednaly také o bonusech ve prospěch mnoha tisíc cestujících. Nejpozději do jednoho měsíce bude jasné, zda na desítkách autobusových nádraží přibudou inteligentní návěstidla, která budou stejně jako na železnici informovat o zpožděních či místech odjezdů.

Terčem letošní kritiky se staly jízdní řády

"Uvažujeme rovněž o zavedení dispečerského systému. Ten by odboural nejrůznější nedorozumění mezi jednotlivými spoji, které u několika desítek dopravců stále ještě vznikají," uvedl Dušek, jenž odhadl náklady na 65 milionů korun.

Terčem letošní kritiky se staly okleštěné a podle mnoha starostů i nelogické jízdní řády. Privilegium v jejich sestavování nově místo Oreda připadne dopravnímu odboru Královéhradeckého kraje a už za dva měsíce budou následovat další změny.

"Dojde k nim 15. prosince. Nepředpokládáme ale zásadní změny v rozsahu autobusových spojů, může dojít spíš k drobným časovým posunům spojů podle požadavku jednotlivých samospráv," poznamenal radní zodpovědný za dopravu Karel Janeček.

Jisté však není, zda se v kancelářích dopravního odboru usídlí dosavadní zaměstnanci Oreda, nebo jestli přijdou úplně noví experti. "Počítáme ale s rozšířením stávajícího pracovního týmu," potvrdil vedoucí odboru Tomáš Jurček.

Jak šel čas v případu Oredo

  • leden 2003: vznik společnosti OREDO (Organizátor REgionální DOpravy)
  • leden 2011: padesátiprocentním spoluvlastníkem se stává Pardubický kraj
  • listopad 2012: kvůli odměnám či počítání přesčasů byl odvolán ředitel Vladimír Záleský
  • únor 2013: novým jednatelem hradeckého kraje se stává Václav Brůžek, jednatelem Pardubického a ředitelem Jiří Král
  • září 2013: začátek jednoměsíční války krajů, hradecký kraj zabránil personálním změnám

Vztahy se vyhrotily na valné hromadě

Poslední kapkou k vyhlášení jednoměsíční války obou krajů bylo zablokování schválení programu zářijové valné hromady Oreda, kterým hradecký kraj sousedovi zabránil v personálních změnách.

Bezprostředně poté hejtman Lubomír Franc prohlásil, že veškerou spolupráci ukončí koupí pardubického podílu.

"Vyjasnilo se, že prodej není možný. Sám si neumím představit, že by ten podíl někdo ocenil bez zpochybnění druhé strany. Bral jsem to jako vyjádření hejtmana pod tlakem emocí," pronesl Dušek.

Ten i po pátečním smíru trvá na tom, že ředitel Král původně navržený právě Pardubickým krajem, nepracuje dobře:

"Shodli jsme se na tom, že ředitele nově určí Královéhradecký kraj a my zase budeme mít předsedu dozorčí rady."

Předsedu dozorčí rady jmenuje valná hromada Oreda 22. listopadu. Dalibora Zeleného, jenž se rozhodl rezignovat, by měl vystřídat úředník z pardubického odboru dopravy Pavel Říha.