Zchátralé vlakové nádraží v Chlumci nad Cidlinou.

Zchátralé vlakové nádraží v Chlumci nad Cidlinou. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Městečka opravují nádražní ulice, budovy drah ale chátrají dál

  • 0
Jen dvě nádraží v Královéhradeckém kraji září po letošních opravách novotou: v České Skalici a na Slezském Předměstí v Hradci Králové. Na další České dráhy a správci železnice zatím nemají peníze, přitom opravy slibují už řadu let. Městečka je dokonce předběhla s rekonstrukcí ulic u nádraží.

Například nádraží v Chlumci nad Cidlinou nebo v Týništi nad Orlicí čekají na opravy marně už dlouhá léta, přestože města mají s Českými drahami dohodu.

"Chlumecké nádraží je v hrozném stavu. Třeba Dobřenice nebo Káranice už opravili, ale na Chlumec jako by zapomněli, přitom je to hlavní uzel na Prahu a Trutnov," myslí si Eva Novotná, která často jezdí vlakem z Hradce Králové a v Chlumci přesedá na vlak do Nového Bydžova.

Chlumecká radnice se na jaře pustila do kompletní rekonstrukce Nádražní ulice a projekt počítá i s opravami v okolí nádraží. Úpravy prostranství před nádražím jsou v režii města, ale rekonstrukce samotných nádraží a kolejišť závisí na vlastnících, tedy na Českých drahách a Správě železniční dopravní cesty.

Projekt je hotový už sedm let

"S Českými drahami stále jednáme a slíbily nám, že opraví prostor před nádražím, takzvané předpolí. Vznikl společný projekt, my už opravujeme, ale oni prý ještě pořád shánějí peníze," uvedl chlumecký starosta Miroslav Uchytil.

Zchátralé vlakové nádraží v Chlumci nad Cidlinou.
Zchátralé vlakové nádraží v Chlumci nad Cidlinou.
Rekonstrukce prostoru před nádražím v Týništi nad Orlicí

Zchátralé vlakové nádraží v Chlumci nad Cidlinou, vpravo rekonstrukce prostoru před nádražím v Týništi nad Orlicí.

Varuje před nebezpečím, že když železničáři nezačnou s opravami včas, vznikne před vchodem do nádraží rybník, přes který budou lidé chodit po prknech.

Původně se měla v Chlumci opravovat celá nádražní budova, projekt je hotov už sedm let, ale na rekonstrukci se ještě pořád nenašly peníze.

Stavba peronů v Týništi je v nedohlednu

V Týništi řeší podobný problém. Také tady už zahájili opravy ulice, na kterou by měla navázat rekonstrukce nádražní budovy a poté by měla Správa železniční dopravní cesty ještě upravit kolejiště a zřídit nová nástupiště včetně podchodu. Kdy to ale bude, nikdo netuší.

Plánované rekonstrukce

hlavní nádraží Hradec Králové

Týniště nad Orlicí

Náchod

Dvůr Králové nad Labem

Praskačka

Vrchlabí

Chlumec nad Cidlinou

"Dráhy se sice připravují, ale nedokáží nám říct, kdy rekonstrukci budov spustí. Z hlediska návaznosti staveb to není nic šťastného. Stavba peronů, kterou jsme chtěli nejvíc, je v nedohlednu," podotkl týnišťský starosta Jaroslav Matička.

České dráhy vlastní po celé zemi asi 1 200 výpravních budov, na jejichž opravy letos vyčlenily přes 300 milionů korun. "V horizontu čtyř až pěti let bychom chtěli dokončit rekonstrukci asi 200 nejfrekventovanějších stanic," uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

V Hradeckém kraji tehdy sliboval modernizaci devíti nádraží, ale zatím došlo jen na dvě z nich. Renovace Slezského Předměstí vyšla na 3,6 milionu korun, rekonstrukce nádraží v České Skalici byla nákladnější: 14,5 milionu korun.

"Nyní jsou v rámci Hradeckého kraje technicky připravovány rekonstrukce dalších budov: proskleného zastřešení hlavního nádraží v Hradci Králové, jakož i výpravní budovy v Týništi nad Orlicí a budovy v Náchodě. Zahájení těchto rekonstrukcí bude závislé na přidělení finančních prostředků," uvedl mluvčí Českých drah.