Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Aréna v Hradci je v pěti verzích, může mít střechu jako pivní pěnu

  7:43aktualizováno  7:43
Jestliže zastupitelé Hradce Králové ukončí projekt Park Malšovice a podpoří stavbu ryze městského fotbalového stadionu, bude na výběr z pěti variant. Všechny počítají s osvětlovacími "lízátky". Budování nové arény by trvalo maximálně tři roky.

Nejdražší varianta arény s membránovou střechou a západní tribunou by přišla na 470,5 milionu korun. Autoři ji doporučují. | foto: archiv ČVUT

Kdyby měl Hradec následovat vize autorů studie ryze městské fotbalové arény, ze současného Všesportovního stadionu by zůstaly zachovány pouze osvětlovací stožáry.

Fotogalerie

Zastupitelé mají k dispozici pět návrhů pocházejících z ČVUT a studia architektů Miloše Kopřivy a Aleše Vaňka k posouzení jen několik dnů. O tom, zda do detailů zpracovaná analýza nakonec nezůstane jen na papíře, rozhodne už květnové zastupitelstvo, které bude hlasovat o budoucnosti projektu Park Malšovice, tedy komerčního centra s fotbalovým stadionem uvnitř.

Založit osmnáctistránkovou studii do šuplíku "nepotřebné" by však bylo předčasné. Podle spolutvůrců by městský stadion hradeckou radnici vyšel na sumu mezi 305 až 470 miliony korun. MF DNES představuje jednotlivé varianty.

Společná dominanta: lízátka

Se zachováním charakteristických osvětlovacích stožárů počítají všechny návrhy. Dalším společným rysem je etapová výstavba bez nutnosti stěhování nyní druholigového týmu na náhradní stadion, kapacita kolem 13 tisíc diváků nebo využití současných šaten a kanceláří pod stávající východní tribunou.

Studie se naopak rozcházejí hlavně v otázkách dominance západní či východní tribuny a umístění dalších sportovišť nebo parkovišť přímo v areálu.

"To však nemusí být důvodem likvidace genia loci malšovického stadionu. Příkladem může být olympijský stadion v Berlíně. I přes svoji politickou minulost z nacistické éry je stadion plně zachován, pro mistrovství světa v kopané roku 2006 byl doplněn pouze o zastřešení," vypomáhají si Kopřiva s Vaňkem přirovnáním s berlínskou arénou.

1.návrh: 305 milionů

První studie je jednoznačným outsiderem, což přiznávají i autoři z ČVUT. Jako jediná se zabývá možností, že hrací plocha i lízátka zůstanou na svém místě a tribuny se zázemím vyrostou okolo.

Městský stadion v Hradci Králové, 1. varianta.

Aréna, 1. varianta

"Varianta se jeví zdánlivě jako výstavba na zelené louce, ale výhody z toho umístění nevznikají, jedinou je nejnižší pořizovací cena," upozorňují Kopřiva s Vaňkem.

"Prostory mezi současnými valy a obvodem nového stadionu nejsou takové, aby bylo možné je plnohodnotně využít," odrazují od plánu.

2.návrh: 470,5 milionu

Nejdražší a autory doporučovaná varianta hýbe s hrací plochou směrem k západní tribuně, která má být dominantní a v konečné etapě zastřešená membránovou fólií, jež tvarem připomíná olympijský stadion v Mnichově.

Městský stadion v Hradci Králové, 2. varianta

Aréna, 2. varianta

Nad kratšími tribunami na severu a jihu se počítá nejen s velkoplošnými obrazovkami, ale i s pokoji pro hotelové ubytování a klubovými kancelářemi.

"Tato varianta ve východní části umožní vložit další sportoviště pro veřejnost," pokračují tvůrci. Podle nich by prostory pod východní tribunou mohly během výstavby fungovat jako provizorní zázemí a později jako kryté wellnescentrum pro veřejnost.

Druhý návrh je favoritem nejen díky "přidané hodnotě" v podobě jiných sportovišť, ale i díky nejkratší odhadované době pro výstavbu. Stačit by mělo "pouze" 28 měsíců.

3.návrh: 362 milionů

Samotné hřiště sice projektanti posouvají směrem na východ, avšak hlavní tribunou se podle nich stane ta západní, pod kterou vznikne nejen zázemí pro hráče, ale i parkoviště.

Městský stadion v Hradci Králové, 3. varianta

Aréna, 3. varianta

Také tato varianta počítá s membránovým zastřešením západu, zatímco východ by alespoň zpočátku byl zastřešen stávající ocelovou konstrukcí, pod kterou mají vzniknout skyboxy.

"Výhodou je dobrá etapizace v prvních fázích, nevýhodou je odklon návrhu od tradiční dominance západní tribuny," zhodnocují tento návrh autoři. Výstavba by měla trvat až 36 měsíců.

4.návrh: 437,8 milionu

První etapa počítá s posunutím hřiště o celých 25 metrů k západu, kde má být sice největší, ale nikoli hlavní tribuna. Dominantní by měl být východ, kde má vzniknout klubové zázemí, wellness, skyboxy, hluboká obdélníková střecha, ale i parkoviště.

Městský stadion v Hradci Králové, 4. varianta

Aréna, 4. varianta

"Reglementy pro nově budované stadiony nenařizují jednoznačně, která z obou delších tribun má být hlavní. Tato varianta považuje za ekonomicky výhodnější dominanci východní tribuny," zdůvodňují Kopřiva a Vaněk.

5.návrh: 425 milionů

Poslední studie jako by popírala tvrzení, že městský stadion nebude multifunkční, ale má sloužit pouze fotbalovému klubu. Pod novou západní tribunou by totiž mohly být nejen kryté sportovní haly, ale i stometrová běžecká dráha.

Městský stadion v Hradci Králové, 5. varianta

Aréna, 5. varianta

Autoři však jako hlavní vidí tribunu na východě, kde má být menší membránová střešní konstrukce a před tribunou parkoviště. "Podmínkou je největší možné přisunutí hrací plochy ke stávajícímu dvoupodlažnímu objektu východní tribuny," dodávají spolutvůrci.

Městský = multifunkční

Městský stadion by sloužil jen fotbalu, kdežto projekt Park Malšovice pamatuje i na atletickou dráhu či pořádání koncertů. Tak argumentují zastánci Parku Malšovice.

Architekt Kopřiva by však toto tvrzení rád vyvrátil: "Přidaná hodnota městského stadionu nabízí kryté wellness provozy, hřiště, lezecké stěny, squashe, plochu pro bruslení a další oblíbené sportovní příležitosti. Pokud nebude stávající prostor malšovického stadionu devastován záborem ploch pro hypermarket, nabízí se jeho unikátní celoroční využití pro veřejnost i vrcholové sportovce."





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poničený dům v Červené Hoře na Náchodsku, do něhož v noci narazil kamion. (18....
Kamion na úzkou cestu nesměl, náraz do chalupy zbrzdil vysoký břeh cesty

Řidič, který o víkendu naboural s kamionem do domu v Červené Hoře na Náchodsku, porušil zákaz vjezdu na zdejší silnici III. třídy. Zkracoval si cestu, aby...  celý článek

Labská bouda v Krkonoších.
Labský důl je klenot, má vodopády, říční meandry i betonovou boudu

Vítejte v jednom z nejkrásnějších míst Krkonoš, které ročně spatří desetitisíce turistů. Vodopády, laviny, meandry Labe, ledovcové údolí, to vše lze vidět v...  celý článek

Archeoložka Martina Beková
Civilizaci ujíždí vlak, můžeme skončit jako římská říše, říká archeoložka

Archeoložka rychnovského muzea Martina Beková má za sebou úspěšnou sezonu, která přinesla vzácné objevy. Česká archeologie jí vděčí za vyplnění bílých míst na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.