Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Revoluce v hradecké MHD: linky se ruší, mění, zkracují

  16:37aktualizováno  16:37
Hromadnou dopravu v Hradci Králové čekají od 15. července velké změny. Autobusová linka 28 zanikne úplně, dalších pět výrazně změní trasu a jízdní řád. Cestující budou muset častěji přestupovat nebo začít jezdit jinou linkou.

Linka 28 od půli července v Hradci Králové zanikne. | foto: Michal Klíma, MAFRA

"Na hradecké poměry se jedná o zásadní změny. Snažíme se jimi reagovat na pokles tržeb, protože nechceme jít cestou zdražování jízdného," prohlásil ředitel Dopravního podniku Miloslav Kulich.

Přestupní jízdenku prodá i řidič

Přestupní jízdenku si nově bude možné koupit i u řidiče, a to za 18 korun. Dopravní podnik si od toho slibuje snížení počtu jízdenek prodaných tímto způsobem. "Lidé si v poslední době zvykli kupovat lístky u řidiče a nadužíváním této služby poněkud komplikují provoz," říká ředitel Dopravního podniku.

Papírovou jízdenku na jednu jízdu, která stojí 15 korun, tak bude možné zakoupit už jen v trafice. Od 1. července zároveň budou lidé s papírovou jízdenkou muset nastupovat pouze předními dveřmi u řidiče.

Firma si od toho slibuje snížení počtu černých pasažérů, kteří si jízdenky doposud označovali dodatečně po příchodu revizora nebo procvaknutý lístek nechávali po vystoupení ve strojku pro dalšího pasažéra.

A jaký je Váš názor na změny v městské dopravě v Hradci? Napište na e-mail redakce redhk@mfdnes.cz.

Zrušením nebo zkrácením linek chce podnik ušetřit za rok 250 až 300 tisíc najetých kilometrů. Do konce letošního roku by to měla být polovina. "Půjde o úspory v řádu milionů korun. Propady tržeb teď máme zhruba ve stejné rovině," uvedl ředitel.

Konec linky 28 postihne lidi z Benešovy třídy

Největší změnou bude úplné zrušení autobusové linky číslo 28, která spojuje terminál hromadné dopravy s konečnou zastávkou Pod Strání na Moravském Předměstí.

Linku přitom každé ráno využívá velký počet cestujících, kteří z největšího hradeckého sídliště jezdí do centra města za prací nebo do školy, ale třeba i senioři, kterým linka staví u fakultní nemocnice.

"Osmadvacítkou jezdím do práce a autobus bývá ráno plný. Bydlím na konečné, takže můžu jet i jiným spojem, ale co budou dělat lidi z Benešovky, těm to bude asi chybět hodně," míní obyvatelka Hradce Jana Vaňková. 

Zkomplikuje se i cestování pro lidi bydlící ve Slatině a Divci. Okrajové části města doposud spojovala s centrem Hradce a s hlavním nádražím linka číslo 5. Ta bude nově končit už na zastávce Slezské Předměstí - Cihelna, cestující budou muset přestoupit.

Víc přestupů přijde na víc peněz, podnik sníží o něco cenu

"Je to hodně revoluční. Z ekonomického hlediska tady přínos bude, z lidského hlediska to bude horší, protože hodně lidí bude nuceno přestupovat a tím pádem se jim zdraží jízdné," upozorňuje odborník na městskou hromadnou dopravu a opoziční zastupitel Jiří Kocourek (nestr. za ČSSD).

Představitelé Dopravního podniku se sice dušují, že jízdné v dopravě nebudou zdražovat, ale tím, že některé linky zkrátí, donutí cestující, aby přestupovali na jiné a tím pádem i platili víc. Chtějí jim vyjít vstříc alespoň snížením ceny za přestup.

"Jednotlivá jízdenka placená z městské karty stojí 12 korun, za přestup se platilo 6 korun. Od 15. července příplatek za přestup zlevníme na 3 koruny," podotýká Kulich. Jízdné s přestupem tak na městskou kartu vyjde na 15 korun.

"Nechceme dopustit, aby slušní cestující na černé pasažéry dopláceli. Omezení jízd bez zaplacení se projeví ve zvýšení tržeb a následně dojde ke zlepšení kvality přepravy pro platící cestující," vysvětluje důvod František Meduna z Dopravního podniku. Zaměstnance podniku žádné propouštění nečeká.

28Autobusová linka na Moravské Předměstí úplně zanikne

Autobusová linka číslo 28 spojuje Moravské Předměstí s fakultní nemocnicí, Lipkami a terminálem hromadné dopravy. Po jejím zrušení budou lidé ze zastávek Pod Strání a Palachova moct využívat linku číslo 24, která vede přes Třebeš. Cestující ze zastávek Velkopopovická, Benešova a Masarykova budou muset využít linky číslo 9, která po změně trasy bude na Moravské Předměstí zajíždět z Malšovic, najede na obchvat Třebše a na jeho konci u fakultní nemocnice bude pokračovat až na terminál. Lidé, kteří autobusem 28 jezdili ze zastávek Moravské Předměstí I. a Hotel Garni, budou moct využívat trolejbusovou linku číslo 1.

9Devítka nebude projíždět Malšovice

Autobus, který doposud jezdí od zastávky Kino mladých přes zastávky Na Kotli a VŠ koleje, bude mít od 15. července novou trasu přes Mrštíkovu, Masarykovu, Benešovu, Velkopopovickou, Štefánikovu a Hvězdu. Odtud najede na obchvat Třebše a na zastávce Heyrovského naváže na svoji původní trasu.

5Pětka skončí na Slezském Předměstí

Linka číslo 5, která spojuje Slatinu a Divec s terminálem hromadné dopravy bude nově jezdit jen na zastávku Slezské Předměstí - Cihelna. Odtamtud bude Dopravní podnik cestujícím garantovat navazující spoje číslo 3 a 6, které je dovezou do centra nebo na nádraží. Avšak už za tříkorunový přestupní poplatek. Kvůli rekonstrukci Kladské ulice ve Slatině bude navíc až do podzimu jezdit objízdnou trasou přes skladištní oblast, Pouchov, Rusek a Piletice.

11Jedenáctka zkrátí trasu, k terminálu jezdit nebude

Cestující ze Svinar se autobusem číslo 11 na terminál hromadné dopravy už nedostanou, budou muset přestoupit na zastávkách Muzeum nebo Adalbertinum. Linka navíc bude jezdit jen přes Slezské Předměstí a Parlament. Její část trasy vedoucí přes Malšovu Lhotu, Flošnu a Magistrát města dopravce úplně zruší.

17Sedmnáctka nepojede přes Slezské Předměstí

Linka číslo 17, která doposud částečně kopírovala linku 11, bude jezdit jen "dolní částí" a to ze Svinar přes Malšovu Lhotu až k Muzeu, kde se otočí a pojede stejnou trasou zpátky. Na terminál už nebude zajíždět, cestující budou muset na zastávce Adalbertinum přestoupit na jinou linku. Některé spoje budou zajíždět do Bělče nad Orlicí a na zastávku Parlament.

8Osmička částečně nahradí devítku

Vůz číslo 8 bude kvůli změně trasy devítky jezdit od rána každý den v hodinových intervalech mezi zastávkami Malšovice - U Čechů a terminálem hromadné dopravy. Nově bude na lince jezdit trolejbus, po dobu opravy ulice S. K. Neumanna proto bude od Adalbertina jezdit objízdnou trasou přes Ulrichovo náměstí a Gočárovu třídu. Kompletní přehled změn najdete na www.dpmhk.cz.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

I když firma strhla umělý trávník, hřiště Slavie se po intenzivním dešti ocitlo...
Nové hradecké hřiště na Slavii mělo špatné podloží a drenáž do kopce

Zánovní hřiště hradecké Slavie s umělou trávou je už déle než rok k ničemu. Že jde skutečně o hřiště, připomíná snad jen tribuna. Samotná plocha se po nájezdu...  celý článek

Jeden ze studentských návrhů dopravního terminálu ve Dvoře Králové nad Labem.
Dvůr Králové už má vize dopravního terminálu, navrhli je studenti

Dvorská radnice se pomalu blíží ke splnění ambiciózního cíle – stavbě nového terminálu pro vlakovou a autobusovou dopravu. Jak by mohl vypadat, navrhli...  celý článek

50. let Večerníčku. Polepený Railjet.
Díky druhé koleji vlaky mezi Hradcem a Prahou zrychlí, plán je 55 minut

Správa železniční dopravní cesty plánuje deset projektů na modernizaci trati mezi Hradcem Králové a Prahou, celkem za 25 miliard korun. Vzniknout má třeba...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.