Autobus na náměstí v Třebechovicích na snímku z října 2014. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Třebechovice ukončily experiment s vlastní MHD, která nepřilákala lidi

  • 3
Krachem skončil půlroční experiment Třebechovic pod Orebem s městskou hromadnou dopravou. MHD ztroskotala na příliš velké ekonomické náročnosti a malém zájmu cestujících.

Touha vyrovnat se blízkému Týništi skončila pro Třebechovice neslavně. Pokus s vlastní městskou hromadnou dopravou nevyšel pro nezájem obyvatel i neúměrné vysávání městské pokladny. Svůj díl viny nese podle některých zastupitelů i policie, která městu nechtěla povolit provizorní zastávky.

Téměř šestitisícové Třebechovice v říjnu neskrývaly, že autobusová linka, jež zajížděla až do Nepasic, Krňovic, Štěnkova a Polánek, byla jen testem.

Zkouška však nevyšla a město ukončením pokusu vyslalo signál podobně velkým sídlům, ať si zavedení své vlastní MHD raději rozmyslí. Průměrných 50 cestujících denně by ani náhodou nepokrylo poměrně vysoké náklady. Radnice totiž spočítala, že prvních šest let by se kvůli MHD ročně musela rozloučit se zhruba 900 tisíci korunami.

„Rozhodování nebylo snadné ani jednoznačné, ale nakonec převážil názor, že pro podmínky našeho města není míra efektivity provozu městské hromadné dopravy taková, jaká se původně očekávala,“ říká starosta Jiří Němec, který patřil k největším zastáncům „obecní MHD“.

Rodiče školáků se musí vrátit k autům

„Zrušení MHD znamená další starost pro rodiče školáků, kteří autobusem cestovali. Teď budou muset zase jezdit auty, což je docela škoda. Podle mě jsme propásli příležitost, jak se přiblížit větším městům,“ kritizuje rozhodnutí matka jednoho ze školáků.

„S rozhodnutím škrtnout naši MHD mám problém, protože si myslím, že skončila, aniž by dostala větší šanci. Měli jsme pokračovat, přestože je to služba lidem, která není výdělečná. Provoz jsme zrušili předčasně, protože vše se teprve rozbíhalo a povědomí obyvatel nebylo moc velké,“ upozorňuje zastupitel Emil Richter (KSČM).

Městská hromadná doprava v Třebechovicích pod Orebem zahájila zkušební provoz 1. října 2014.

Pro pokračování testu hlasoval Petr Václavek (Nezávislí). „Bylo mi líto hlavně tak trochu odříznutých obyvatel Polánek a Štěnkova, ale nakonec to zřejmě dopadlo správně, protože provoz byl příliš drahý a navíc nám klacky pod nohy házela i policie,“ uvádí zastupitel, kterému se nelíbí, že policie neodsouhlasila provizorní a výrazně levnější zastávky.

Další zastávky by vyšly na milion

„Zřízení dalších zastávek navržených pro případný trvalý provoz by nás přišlo asi na jeden milion korun,“ doplňuje starosta.

Třebechovickou MHD nezachránil ani poměrně vysoký zájem obyvatel Štěnkova a Polánek. Naopak v Nepasicích si malokapacitní autobus stálé zákazníky nezískal a spíš propadl rovněž u lidí z Jeníkovic a Jílovic, kam zkušebně zajížděl.

„Nepodařilo se nám natáhnout dost lidí a dotace do vlastní MHD by navíc byly velmi významnou položkou našeho rozpočtu,“ obhajuje konec linek zastupitel Zdeněk Horák (ČSSD).

„Zájem skutečně nebyl takový, jaký město očekávalo, a provoz by byl výrazně ztrátový. Podle mého názoru bychom ale pro obyvatele měli hledat podobnou službu,“ myslí si David Malý (Alternativa).

„Naší prioritou zůstává dobrá dopravní obslužnost Třebechovic zajišťovaná stávající veřejnou dopravou. Vyhodnotíme její současný stav s přihlédnutím k připomínkám občanů a ve spolupráci s krajem budeme řešit její další optimalizaci,“ dodává starosta Němec.

Třebechovická MHD stavěla na všech zastávkách, které běžně využívaly meziměstské spoje. Dvě linky obsluhovaly kromě centra i místní části Nepasice, Krňovice, Štěnkov či Polánky a po cestě zastavovaly například na zastávkách Železniční stanice, Heldovo náměstí, Masarykovo náměstí, Škola, Bor a Trčkova. Celková trasa obou linek byla dlouhá přes 11 kilometrů.