Kraj už několik let plánuje také rekonstrukci silnice z Týniště do Albrechtic nad Orlicí na Rychnovsku, která je v havarijním stavu.

Kraj už několik let plánuje také rekonstrukci silnice z Týniště do Albrechtic nad Orlicí na Rychnovsku, která je v havarijním stavu. | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Hradecký kraj chce dát letos na silnice miliardu, loni plán nevyšel

  • 1
Rekordní finanční injekci by letos měly dostat zanedbané silnice v Královéhradeckém kraji. Po loňských 670 milionech korun chce letos hejtmanství dát na opravy svých silnic druhé a třetí třídy 900 milionů až jednu miliardu. Na jejich kompletní opravy by však bylo potřeba devětkrát více peněz.

Stavební boom a získání miliardy na silnice druhé a třetí třídy sice krajský úřad ohlásil už vloni, avšak ve skutečnosti utratil jen 670 milionů. Seznam úseků, na které se v roce 2017 určitě dostane, má být zveřejněn až koncem března, kdy se má vyjasnit poslední problém - čerpání peněz na českopolské projekty.

„Jsem moc rád, že vláda včera rozhodla o přidělení tří miliard korun do rozvoje silnic druhé a třetí třídy. V podmínkách kraje to znamená zhruba 200 milionů, které na rekonstrukce můžeme použít,“ řekl radní pro dopravu Martin Červíček (ODS) a upřesnil, že kraj z vlastních zdrojů utratí asi 110 milionů a zbytek získá od Evropské unie.

Poslední otazník se až do pondělka vznášel nad příspěvkem státu pro všechny kraje. Zatímco ministr dopravy Ťok navrhoval rozdělit z vládní rozpočtové rezervy 1,5 miliardy, premiér Sobotka si přál obětovat jen půl miliardy a zbývajících 2,5 miliardy dát ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Spor vyhrál premiér, a tak si kraje rozdělí „pouze“ tři miliardy jako vloni (více zde), na Královéhradecký tak připadne 200 milionů.

Vloni se podařilo opravit asi 80 kilometrů silnic ve všech okresech regionu, jejich letošní seznam je však zatím neznámý.

„Máme představu, kolik kilometrů bychom chtěli opravit, ale strategii, z jakých zdrojů čerpáme a kde konkrétně budeme opravovat, představíme na konci března. V tu dobu už budeme mít vysoutěžené všechny naše záměry,“ vysvětloval Červíček.

Kdyby letos šlo skutečně do silnic minimálně avizovaných 900 milionů, kraj by o 200 milionů překonal dosavadní rekord. Vloni proinvestoval 670 milionů, v roce 2015 rovných 700 milionů, v roce 2014 519 milionů, rok předtím 302 milionů a v roce 2012 nejméně, pouhých 158 milionů. Díky investicím v posledních dvou letech se již údajně podařilo zastavit zhruba devítimiliardový dluh, avšak na oslavy je ještě dost času.

Podle někdejšího vedení hejtmanství aby se dluh povedlo zastavit, bylo by potřeba do krajských komunikací ročně vložit nejméně 700 milionů. A současní lídři spíš ještě přihazují.

„Miliarda v jednom roce krajské silnice neřeší. Aby doznaly zásadních změn, potřebovali bychom zajistit podobné sumy čtyři až osm let za sebou. Každopádně miliarda, která se letos nabízí, je sumou, ke které bychom se chtěli hlásit každý rok,“ upozornil Červíček.

Ztrojnásobí kraj svůj vklad?

Podle náměstka hejtmana hodlá kraj své silnice v příštích letech dotovat z vlastního rozpočtu podstatně více než v minulosti. Jestliže v letech 2013 až 2016 dal do oprav 176 milionů, v letech 2017 až 2020 by to mělo být zhruba 600 milionů.

„Na začátku koalice jsme se domluvili, že v následujících čtyřech letech se pokusíme získat co nejvíce prostředků, abychom si mohli říct, že jsme pro naši silniční síť udělali co nejvíce. Chtěli bychom tedy ztrojnásobit naše prostředky a přitom každý rok dosáhnout na stejnou sumu jako letos. Drtivá většina financí do oprav půjde z nadnárodních zdrojů anebo z těch, které se budou otevírat, například z SFDI,“ uzavřel Červíček.

Bývalé vedení přišlo s návrhem jistého finančního toku do krajských silnic z případného podílu na spotřební dani z pohonných hmot. Červíček zase zmínil nápad ministra dopravy na zvýšení počtu mýtných bran (psali jsme zde). Když se stávajícím řidiči kamionů snaží vyhýbat, ničí právě krajské silnice, a tak by pokládal za férové bavit se o nastavení pravidelného finančního systému ve prospěch přetěžovaných silnic druhé a třetí třídy.

Konkurence stlačuje ceny

Hejtmanství si sice zatím nechává pro sebe, které silnice se letos opraví, jisté však je, že jednou z nich bude „dvojka“ z Voděrad na Třebešov na Rychnovsku. Za opravu kraj po soutěži na dodavatele zaplatí 48 milionů korun, zatímco před soutěží odhadovaná cena byla 80 milionů korun. V případě přidělení dotace by stavba měla začít koncem dubna a hotova by měla být v létě 2018.

Kraj uvádí, že výběrových řízení se účastní v průměru osm až deset firem a že zvýšená konkurence dokáže snižovat ceny.

„Náš kraj v budoucnu protnou dvě dálnice, proto se zde začínají usazovat i firmy, které tu dřív nepůsobily. Výrazná konkurence ceny stlačuje,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje (SÚS) Jiří Brandejs.