Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bývalý šéf Špindlu: Vleky jsou riziko, ale zdražování není nutné

  7:36aktualizováno  7:36
Miloslav Kebrle z Vrchlabí patří mezi nejzkušenější provozovatele zimních středisek v Krkonoších. Dvanáct let šéfoval skiareálu ve Špindlerově Mlýně, v posledních letech spoluvlastní rodinné středisko Kněžický vrch. Vlekař přiznává, že v dnešní době jde o rizikové podnikání.

Bývalý šéf špindlerovského skiareálu Miloslav Kebrle na sjezdovce Kněžický vrch. | foto: Tomáš Plecháč, 5plus2.cz

Jak řídit lyžařský skiareál, tomu rozumí Miloslav Kebrle z Vrchlabí jako málokdo v Krkonoších. Přes 20 let pracoval v nejznámějším středisku u nás, ve špindlerovském skiareálu, z toho dvanáct jako ředitel. Od začátku 90. let spoluvlastní sjezdovky na Kněžickém vrchu ve Vrchlabí. Podle něj už dávno neplatí, že vlastnit vlek automaticky znamená mít zlatý důl.

„Spousta lidí si myslí, že to je vysoce výdělečná činnost. Netvrdím, že provoz lyžařského střediska nevydělává, ale když chcete, abyste se udrželi na nějaké úrovni, tak musíte neustále investovat,“ tvrdí muž, jenž v 90. letech prosazoval na Vrchlabsku myšlenku, která se v jiné části Krkonoš stala realitou o mnoho let později.

Fotogalerie

Přišel s plánem na propojení středisek od Kněžického vrchu přes Herlíkovice až po Špindlerův Mlýn.

„Mělo to být lyžování v údolí Labe na jediný skipas, tehdy na to ale nebyla vhodná doba,“ říká s odstupem několika let.

Právě rozpínající se SkiResort Černá hora-Pec, který od roku 2012 tvoří pět středisek a 41 kilometrů sjezdovek na jediný skipas, je dnes hlavním konkurentem malých a středně velkých vlekařů (o plánech areálu čtěte zde).

Ačkoliv se menší skiareály obávaly příchodu velkých investorů do Krkonoš, kteří před čtyřmi lety ovládli střediska ve Špindlerově Mlýně a v Peci pod Sněžkou, původní předpoklady se nenaplnily.

„Já si myslím, že se to nijak zásadně neprojevilo. Alespoň ne podle našich statistik návštěvnosti. V loňském roce nebyla úplně nejlepší zima, sezona začala později, ale zažili jsme díky nové čtyřsedačkové lanovce vyšší návštěvnost než roky předtím,“ vysvětluje vlekař, jehož skiareál cílí především na rodiny s dětmi.

Hlavně malým vlekařům komplikují život v posledních letech rozmary počasí. V loňském i letošním roce podnikatelé v podhůří Krkonoš prakticky přišli o vánoční svátky, které tradičně patří k vrcholům celé sezony. Podle Kebrleho Vánoce v průměru tvoří 20 procent tržeb, jsou jedním z nejdůležitějších, nikoli však rozhodujícím obdobím roku.

Velká střediska mají za sebou kapitál

Aby bylo možné sezonu hodnotit jako úspěšnou, musí vleky a lanovky jezdit sto dní v roce.

„Toho už ale například letos nemůžeme dosáhnout. Sezonu jsme rozjeli začátkem ledna a tradičně lanovky jezdí do poloviny března. V minulosti jsme zkoušeli prodloužit provoz ještě do konce března. Přestože bylo na svahu hodně sněhu, zájem lidí byl minimální. Pokud je areál otevřený dva měsíce, je to tak na hraně,“ upozorňuje Miloslav Kebrle.

Vrchlabský vlekař pamatuje sezonu, kdy vleky na Kněžickém vrchu jezdily pouhých 14 dní.

Jako první v Česku okusili lyžování v nové sezoně na Černé hoře v Krkonoších...

Jako první v Česku okusili lyžování v nové sezoně na Černé hoře v Krkonoších (27.11.2015).

„Stát se to v době, kdy jsem postavil lanovku a měl splácet úvěr, tak bych asi zkrachoval. Velká střediska jsou proti tomuto bezesporu odolnější, mají za sebou kapitál a lyžařská sezona tam díky jejich poloze trvá delší dobu,“ dodává.

Jako někdejší ředitel nejznámějšího střediska v zemi sleduje současné dění ve Špindlerově Mlýně kriticky. Podle něj je velký problém v tom, že skiareál nenabízí příliš možností pro rodinné lyžování (o změnách ve Špindlu jsme psali zde).

„Modrá turistická sjezdovka ve Svatém Petru, která by pro to byla vhodná, je tak přetížená, že se tam s dětmi nedá jezdit. Díky spojce, která odbočuje na červenou sjezdovku, tam navíc vzniklo kolizní místo,“ domnívá se bývalý ředitel.

Kritizuje také neustálé zdražování permanentek. „Nemyslím si, že je to dobře a že je to nutné. Když jsem v roce 2002 končil jako ředitel, celodenní jízdenka stála 490 korun. Dneska stojí 850, a to i v době, kdy nejedou všechny lanovky,“ říká Miloslav Kebrle.

Podle něj musí skiareál přijít s jasným řešením do budoucna. Špindlerův Mlýn si hodně slibuje od propojení Medvědína a Plání, o kterém se hovoří už řadu let.

„Pokud Správa Krkonošského národního parku nepustí lanovku až na vrchol Medvědína, tak to nemá smysl. Největším problémem Špindlu je šíře sjezdovek, která neodpovídá dnešní kapacitě lanovek,“ zdůrazňuje vrchlabský podnikatel.



Nejčtenější

Policie uzavřela příjezdy do Adršpachu, pod náporem Poláků kolabuje doprava

Do skalních měst v Adršpachu a Teplicích nad Metují přijely tisíce návštěvníků...

Kvůli dopravnímu kolapsu v Adršpachu na Náchodsku policisté uzavřeli dvě ze tří příjezdových komunikací do obce....

Padesát let bydlí v jednom domě. Čtvrtá rekonstrukce stála 10 milionů

Dům prošel postupně několika rekonstrukcemi. Za poslední čtvrtou proměnou stojí...

Miloš Drapač se v malém dělnickém domku na Náchodsku narodil a dosud v něm žije. Dům prošel postupně třemi...



Chaos na D11. Řidiči se otáčeli a couvali, nechtěli čekat v koloně

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Neuvěřitelný hazard téměř tří desítek řidičů zaznamenaly kamery na dálnici D11 u Chlumce nad Cidlinou. Auta tam krátce...

Turista při toulkách v Krkonoších natočil horkem vyschlý pramen Labe

V Krkonoších vyschlo koryto u pramene Labe (8.8.2018).

Turista Luděk Bouška z Jilemnice natočil při svých toulkách Krkonošemi vyschlý pramen Labe. Video na jeho facebookovém...

Jakl má mé sympatie, řekl o jeho kandidatuře za SPD Václav Klaus

Bývalý prezident Václav Klaus se společně se synem Václavem vydali na tradiční...

Exprezident Václav Klaus nemá problém s tím, že jeho někdejší tajemník Ladislav Jakl v Praze kandiduje do senátních...

Další z rubriky

Hradec chce radary u škol a na výpadovkách, systém pohlídá i křižovatky

Frézování vozovky v Koutníkově ulici v Hradci Králové (9.7.2018).

Inteligentní dopravní systém který připravují v Hradci Králové, získává konkrétní podobu. Vedení města zveřejnilo, kde...

Chaos na D11. Řidiči se otáčeli a couvali, nechtěli čekat v koloně

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Neuvěřitelný hazard téměř tří desítek řidičů zaznamenaly kamery na dálnici D11 u Chlumce nad Cidlinou. Auta tam krátce...

Adršpach zkolaboval třetí den po sobě. Jeďte vlakem, radí policie

Turisté na cestě do skalního města v Adršpachu (16.8.2018).

Policie v pátek po 11. hodině opět uzavřela příjezdové cesty do Adršpachu. Kvůli dopravnímu kolapsu byly silnice...

Najdete na iDNES.cz