Dálnice D11 se má protáhnout až do Smiřic

Dálnice D11 se má protáhnout až do Smiřic | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Ministerstvo dopravy má kraj v oblibě, dá peníze na 11 důležitých silnic

  • 4
Z ministerstva dopravy minulý týden unikl dokument o budoucí stavbě silnic. Počítá se v něm například s protažením dálnice D11 do Smiřic, které má začít už v příštím roce. Je to první krok k odvedení kamionové dopravy z centra Hradce, odepsaná není ani takzvaná Jižní spojka.

Ministr Vít Bárta by do roku 2016 rád protáhl dálnici D11 až do Smiřic a je velmi pravděpodobné, že silnice bude protínat pole v bezprostřední blízkosti kruhového objezdu u ČKD na okraji Hradce.

Právě od bývalé křižovatky smrti vedou všechny tři dosud uvažované varianty severního obchvatu, a tak dotažení dálnice od Prahy alespoň k ČKD experti považují za první krok k němu.

Přiblížila se také stavba takzvané Jižní spojky, protože stát uznal, že bude sloužit coby propojka dvou komunikací I. třídy, a proto ji nebude muset platit město.

Bude-li dálnice ústit u ČKD, je z poloviny vyhráno

Přestože severní tangentu většina dopravních odborníků považuje za stavbu strategického významu, její užitečnost zpochybňuje kromě ekologů třeba i Martin Samohrd, který se podílel na přípravě současného územního plánu Hradce.

"Až bude dokončena rychlostní silnice R35 z Liberce do Lipníka nad Bečvou, tangenta ztratí smysl," tvrdí projektant, jemuž hraje do karet také další Bártův záměr. Ministr totiž považuje komunikaci R35 za absolutní prioritu, budovat by se mohla začít už příští rok.

"Severní tangenta by zefektivnila přesun tranzitní dopravy," obhajuje stavbu hlavní hradecký architekt Petr Brůna, podle něj je však klíčové napojení D11 na obchvat v prostoru křižovatky u ČKD. "Současný územní plán počítá s propojkou obchvatu na jaroměřskou komunikaci," upozorňuje Brůna a dodává, že definitivní varianta bude ke schválení předložena v květnu nebo červnu.

I když stále existují tři alternativní trasy severní tangenty, nejpravděpodobněji se jeví její směřování od křižovatky u ČKD přes Plotiště nad Labem k letišti ve Věkoších. Areál letiště by proťala mezi kasárnami a plochou s letovým provozem. Odtud má pokračovat k Pouchovu a Slatině, kde by překřížila Kladskou ulici a za skladištní oblastí vyústila do výpadovky na Ostravu.

Bártův seznam je ke kraji neobyčejně velkorysý

Seznam plánovaných dopravních staveb, který má redakce MF DNES k dispozici, je ke Královéhradeckému kraji neobyčejně velkorysý. V příštích 11 letech má jít na budování chybějících komunikací 22,92 miliardy korun. Více mají dostat pouze Středočeský a Zlínský kraj.

Kromě dokončení D11 počítá rovněž s dálnicí do Jaroměře, rychlostní silnicí k polským hranicím, obchvatem Nové Paky a úsekem silnice R35 mezi Mohelnicí a Hradcem Králové.

Zlom už je také za další hradeckou páteřní stavbou - Jižní spojkou. Už je jisté, že ji nebude platit město, nýbrž coby spojku dvou komunikací I. třídy stát.