Ministr Bárta plánuje dokončení dálnice D11u Hradce Králové v roce 2014.

Ministr Bárta plánuje dokončení dálnice D11u Hradce Králové v roce 2014. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Ministr Bárta plánuje dokončení dálnice do Smiřic do pěti let

  • 3
Ministr dopravy Vít Bárta navrhl dopravní "Superstrategii do roku 2025". Podle ní se už v příštím roce začne stavět pokračování dálnice ke Smiřicím - první etapa takzvané severní tangenty Hradce Králové. Dálnice D11 do Hradce má být dokončena v roce 2014.

Severní obchvat Hradce Králové, o kterém ještě na podzim většina představitelů radnice mluvila jako o projektu daleké budoucnosti, přestává být snem. První etapa tangenty, jež by měla z centra krajského města vyhnat většinu nákladní dopravy, by mohla být hotova už do pěti let.

Plán ministerstva dopravy

I/14 přeložka Vamberka - dokončení 2011
I/37 Březhrad - Opatovice dokončení 2012
D11 Osičky - Hradec dokončení 2014

D11 Hradec - Smiřice dokončení 2016
I/16 obchvat Nové Paky dokončení 2016
D11 Smiřice - Jaroměř dokončení 2018
R11 Jaroměř - Královec (Pol.) dokončení 2021
R35 Hradec - Mohelnice ?

Ministerstvo dopravy se společně s kraji a poslanci dohodlo na návrhu staveb, které by se měly začít budovat do roku 2025. Nefiguruje v něm však pouze základ hradeckého obchvatu za 6,32 miliardy korun, ale i další strategické komunikace.

Tyto informace vyplývají z materiálu ministerstva dopravy, který má redakce MF DNES k dispozici. Návrh sice ještě musí projít poměrně složitým schvalovacím procesem, avšak první rysy severní tangenty a poté její pokračování v podobě rychlostní silnice vedoucí až do Smiřic a dál, jsou na zatím tajné mapě jasně patrné.

Návrh ministerstva dopravy a jejího šéfa Víta Bárty Superstrategie do roku 2025 ale nevypadá příznivě pouze pro krajské město. Naopak, je až neobyčejně velkorysý vůči celému kraji.

Kromě logického pokračování dálnice D11 směrem ke Smiřicím se počítá rovněž s obchvatem Nové Paky za téměř dvě miliardy korun, v horizontu let 2018 - 2021 má potom vyrůst rovněž strategická rychlostní silnice R11 od Jaroměře až k polským hranicím za astronomických 12 miliard.

Už letos navíc Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) upne svou pozornost na dokončení moderní čtyřproudovky mezi Březhradem a Opatovicemi a definitivně dokončí rovněž jižní přeložku Vamberka.

Ministr Bárta fandí rovněž projektům PPP, tedy stavbám silnic ve spolupráci státu a soukromníků. Právě tímto způsobem se má budovat silnice R35, která má pro kraj také zásadní význam: "Absolutní prioritou je pro mě stavba R35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí," potvrdil Bárta.

Provizorní sjezd z dálnice od Prahy u Libišan však pozbude valného smyslu teprve v roce 2014, kdy má dálnice D11 vést až k Hradci.
Dokončení necelých tří kilometrů bude stát 2,38 miliardy korun.

Stále chybí podpis statkářky Havránkové

Přestože Bárta plánuje dokončení dálnice D11 v roce 2014, stále chybí to nejdůležitější: podpis statkářky Ludmily Havránkové pod dohodou o směně pozemků. Když Bárta vloni 17. září navštívil Hradec Králové, hejtman Lubomír Franc prohlásil, že považuje za potřebné, aby jednání o pozemcích Havránkové a o dostavbě dálnice D11 skončily do konce roku.

Bárta tehdy souhlasně pokýval hlavou a o 17 let dlouhém procesu řekl: "Jednáme o řešení, které bude mít určité nové prvky. Jak to bude konkrétně vypadat, oznámíme v řádu týdnů."

Týdnů od té doby uplynulo již více než 16, jenže nové prvky, řešení, dohoda, natož konkrétní řešení se neobjevily. Naopak: ministerstvo dopravy i Havránková se od té doby obrnily vytrvalým mlčením.

"Proces běží, intenzivně vyjednáváme, ale stále platí, že žádné podrobnosti na veřejnost zatím neuvolníme," řekl mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

Paradoxně nadějné pro řidiče však je, že nekomunikuje ani plačická statkářka, kterou o informační embargo požádal Bárta. Předtím totiž nejen glosovala průběh jednání, ale neváhala ani jmenovat osoby, které podle ní proces úmyslně bojkotovaly nebo brzdily. Mlčení i slova jejího advokáta Pavla Černohouse "nemám k tomu co říct" by tak tentokrát mohly znamenat, že o dostavbě D11 k Hradci se opravdu jedná a ne pouze mluví.

Na farmářce si už "vylámalo zuby" postupně deset ministrů dopravy a v koši skončil minimálně stejný počet návrhů na urovnání. Vyloženě komicky teď působí zjištění vlády z října 2009, že k dotažení autostrády před brány krajského města vlastně není potřeba celých 10 hektarů polí Ludmily Havránkové, ale o sedm méně. Jenže něco za něco: dálniční vyústění se posune zhruba o 700 metrů dál, což nezávislá studie označila za krajně nevhodné a neekonomické řešení.

Další chaos přišel před květnovými volbami. Tehdejší úřednický aparát premiéra Jana Fischera jako by si dal za cíl Havránkovou umořit stále novými kličkami s cílem získat tři hektary co nejvýhodněji. Výsledkem byla kýžená dohoda. Jenže vrchol všeho přišel v den podpisu: Havránková se omluvila kvůli náhlému onemocnění, a tak další kola jednání čekala na Víta Bártu, jenž do ministerského křesla usedl 13. července 2010.

Podle posledních úmluv měla Havránková vyměnit své tři hektary za jiné tři hektary státu. Statkářka měla dostat dalších zhruba 21 milionů korun jako rozdíl v tržní ceně parcel a do dlouhodobého pronájmu dalších 130 hektarů pozemků.

Mnozí řidiči si přitom myslí, že dokončení tříkilometrového úseku už není tak důležité. Od podzimu 2009 totiž využívají spíš čtyřproudé spojky do Opatovic nad Labem. Navíc stejně široká komunikace mezi Hradcem a Pardubicemi má být kompletně dokončena v červenci 2012.