Čeští piloti si chválí gripeny i po deseti letech provozu.

Čeští piloti si chválí gripeny i po deseti letech provozu. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Gripeny bych letcům nechal, řekl ministr v demisi Picek na show CIAF

  • 0
Ministr obrany v demisi Vlastimil Picek v sobotu na letišti v Hradci Králové oznámil, že chce prodloužit pronájem švédských stíhaček gripen. Česká armáda s nimi může počítat zatím jen do konce příštího roku.

Právě švédské stíhačky Jas 39 Gripen patřily mezi jednoznačně největší taháky 20. ročníku letecké přehlídky CIAF. Jde o jediné nadzvukové letouny ve výzbroji české armády.

Už na konci příštího roku však možná ze základny v Čáslavi zmizí. Končí totiž smlouva o pronájmu čtrnácti strojů mezi českou a švédskou stranou a není jisté, co bude dál.

Avšak v Hradci Králové poprvé ministr obrany v demisi Vlastimil Picek jasně řekl, že udělá vše pro to, aby gripeny v Česku zůstaly.

"Ve středu dám do vlády materiál, který se bude týkat pokračování pronájmu švédských stíhaček. Mám za to, že pro nás bude ekonomicky výhodné. Chci, aby nám zůstalo stále čtrnáct strojů na více než deset let," uvedl na hradeckém letišti ministr Picek (rozhovor s ním po příchodu do Rusnokova kabinetu čtěte zde).

S gripeny hlídají Pobaltí, čeká je Island

Ačkoliv stíhačky chrání český vzdušný prostor už téměř deset let, piloti si je nemohou vynachválit. Podle Mariána Králíka, který na gripenech létá, se osvědčily i v ostrém nasazení v Pobaltí.

"Je to top letadlo, jsme s ním velmi spokojení. I po těch letech je stále velmi dobré, chceme na nich létat dál," uvedl Králík.

CIAF na Rajčeti

Podívejte se na show očima uživatelů webu Rajče.iDNES.cz

Při ochraně Pobaltí šly české gripeny třísetkrát do vzduchu, z toho 15 vzletů bylo ostrých. Nyní se on i jeho kolegové chystají na další misi, budou měsíc chránit vzdušný prostor nad Islandem.

Co všechno stíhačka Jas 39 Gripen dokáže, mohli lidé na CIAF vidět hned několikrát. Akrobacií třeba zaujal major Varga, jenž ukázal v akci letoun pronajatý maďarskou armádou.

"Major má nalétáno přes 1 300 hodin, z toho zhruba 500 na gripenech. Je to docela vidět, ne?" vtipkoval moderátor letecké show, když lidé sledovali, jak Varga předvádí svou stíhačku "na zadních" při pomalém průletu.

Do vzduchu se samozřejmě dostaly i české gripeny, které se nenechaly zahanbit.

V Hradci byl obr z Ukrajiny i další lahůdky

Milovníky letectví letos v Hradci určitě nejvíce zaujaly vrtulníky Cobra, Mi-24 a Mi-35 nebo ukrajinský dvoumotorový letoun Su-27.

Přiletěl na CIAF z Ukrajiny a první problém přišel hned po přistání, protože pořadatelé nemohli najít tak dlouhé schůdky, aby pilot mohl bezpečně opustit kokpit.

"SU-27 je taktický bojový letoun, který dneska v současné době používá 11 států na světě. Dokáže vyvinout i nadzvukovou rychlost," uvedl na adresu "hlučného obra" Vladimír Griga, ředitel letového programu, který sám létal na předchůdci SU-25.

O nudě nemohla být řeč ani na okamžik. To beze zbytku platilo třeba ve chvíli, kdy se nad hradeckým letištěm objevily stroje Extra-300, které patří královskému Jordánskému letectvu, nebo skupina Breitling Jet Team z Francie.

Sedm pilotů z Dijonu opět na českých strojích L - 39 Albatros strhlo publikum k ovacím.

"Kontrolujeme všechny řídicí systémy, jestli není nějaké poškození na letadle," uvedl Frédéric Schwebel ze skupiny Breitling Jet Team po přistání.

Létání s českými stroji si pak velmi pochvaloval. "Myslím si, že výběr L - 39 byla pro nás dobrá volba, protože letoun má rozumné náklady na provoz a je velmi silný," dodal pilot, který s kolegy kreslil na obloze nevšední obrazce.

,