Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úpravy za stamiliony měly zkrátit cestu o půl hodiny, vlak ale nezrychlil

  13:03aktualizováno  13:03
Navzdory modernizaci za stovky milionů a všem slibům zatím železniční doprava mezi Hradcem Králové a Trutnovem nezrychlí. Soupravy mohou nabrat až 120kilometrovou rychlost, avšak návrh jízdního řádu s úsporou času nepočítá.

Výluka mezi Hradcem Králové a Jaroměří začala v dubnu, sešla se s opravami na silnici. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Když v březnu začínala druhá etapa zásadní modernizace železniční trati z Hradce Králové do Trutnova a rekordně dlouhá výluka, cestujícím se dostalo uklidňující vysvětlení, že vlakové spoje po rekonstrukci zrychlí.

„Hlavní účel stavby je zkrácení jízdních dob. Požadavkem objednatele regionální dopravy je zkrácení cestovní doby z Hradce Králové do Svobody nad Úpou z dnešních 120 na 90 minut,“ uvedl před stavební akcí mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský (o optimistické variantě jsme psali zde).

Fotogalerie

Jenže návrh jízdního řádu, který by měl platit od 11. prosince, s vyšší rychlostí nepočítá. Pro příští rok přináší pouze nepatrné změny. Modernizace za více než 850 milionů korun totiž sice nově umožní soupravám nabrat až 120kilometrovou rychlost, ale jen teoreticky.

„Zvýšení rychlosti může zkrátit jízdní dobu v závislosti na konstrukci grafikonu vlakové dopravy. Skutečné zrychlení cestovní doby je závislé na soupravách, které dopravce na trať nasadí,“ říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Před jednou z největších výluk za posledních 20 let (o problémech cestujících jsme psali zde) se na trať uvažovalo o nasazení komfortnějších souprav RegioShark. Dnes to už ale nikdo nezmiňuje.

„Má takto drahá a neefektivní revitalizace nějaký smysl? Nebyla by lepší třeba rekonstrukce některých staničních zhlaví, například v Jaroměři, kde vlaky od Trutnova musí jet již stovky metrů jen 40kilometrovou rychlostí? Výměnou výhybek a zvýšením rychlosti na dvojnásobek by byl časový efekt větší. Bylo by to i levnější než draze na sedmikilometrovém úseku zvyšovat rychlost ze 100 na 120 kilometrů v hodině,“ napsal MF DNES čtenář, který se představil jako Hájek.

Předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík modernizaci trati z Hradce Králové do Trutnova obhajuje. Dodává však, že nelze očekávat nemožné.

„Zrychlení vlaků je líbivá návnada pro cestující, ale ta trať by se musela překopat zcela zgruntu, aby to mělo smysl. Je stavěná v předminulém století, oblouky a směrové poměry se dají trochu napravit, ale rychlodráhu z toho opravdu neuděláme. Zvýší se spíš plynulost a komfort dopravy. Rekonstrukce je velmi významným počinem, ale zrychlení spíš jen sekundárním prvkem,“ zdůraznil Mužík.

Kraje se těžko shodnou na jízdních řádech

Na vině toho, že se doba cestování nezkracuje, je nejspíš i mezikrajský chaos při sestavování jízdních řádů a leckdy marné pokusy o návaznost na další směry.

„Zatímco rychlíky si poměrně vyhovujícím způsobem řídí ministerstvo, u regionálních spojů spolupráce mezi kraji za moc nestojí. Prosazujeme, aby to dělalo jedno centrum, ale nejsme vyslyšeni,“ poznamenal Mužík.

Domnívá se, že se zatím nedají přesně určit parametry modernizované tratě a slibované zrychlení může přijít později.

Revitalizace bezmála 64kilometrové tratě už má za sebou první etapu mezi Jaroměří a Trutnovem, nyní se pracuje na úseku Předměřice–Smiřice, nepřetržitá výluka má trvat až do 8. srpna.

„V tomto úseku dojde ke komplexní rekonstrukci železničního svršku a spodku v délce asi 5,3 kilometru, k rekonstrukci tří železničních mostů, šesti železničních přejezdů nebo k rekonstrukci nástupiště na zastávce Lochenice, kde bude instalováno nové traťové zabezpečovací zařízení,“ popsal mluvčí SŽDC Illiaš a dodal, že se sice daří plnit harmonogram, ale dokončení řady drobnějších prací potrvá ještě několik měsíců.

Pozoruhodné je, že ke zpomalení namísto slibovaného zrychlení došlo rovněž v případě dokončené úvodní etapy stavby druhé koleje mezi Hradcem Králové a Pardubicemi (čtěte zde). Zavinila to obnova stanice Opatovice-Pohřebačka, která je jen několik stovek metrů od úplně nové opatovické zastávky.

Cestující se s popojížděním vlaků musí smířit až do roku 2020, kdy by měla být hotová i druhá kolej z Opatovic do Hradce a své vlastní zastávky se konečně dočkají i v Březhradě.

Ke skutečnému zrychlení - a to mezi Prahou a Hradcem Králové - by však mělo dojít po dobudování dvoukolejky z Velkého Oseka.



Nejčtenější

Policie uzavřela příjezdy do Adršpachu, pod náporem Poláků kolabuje doprava

Do skalních měst v Adršpachu a Teplicích nad Metují přijely tisíce návštěvníků...

Kvůli dopravnímu kolapsu v Adršpachu na Náchodsku policisté uzavřeli dvě ze tří příjezdových komunikací do obce....

Padesát let bydlí v jednom domě. Čtvrtá rekonstrukce stála 10 milionů

Dům prošel postupně několika rekonstrukcemi. Za poslední čtvrtou proměnou stojí...

Miloš Drapač se v malém dělnickém domku na Náchodsku narodil a dosud v něm žije. Dům prošel postupně třemi...



Turista při toulkách v Krkonoších natočil horkem vyschlý pramen Labe

V Krkonoších vyschlo koryto u pramene Labe (8.8.2018).

Turista Luděk Bouška z Jilemnice natočil při svých toulkách Krkonošemi vyschlý pramen Labe. Video na jeho facebookovém...

Jakl má mé sympatie, řekl o jeho kandidatuře za SPD Václav Klaus

Bývalý prezident Václav Klaus se společně se synem Václavem vydali na tradiční...

Exprezident Václav Klaus nemá problém s tím, že jeho někdejší tajemník Ladislav Jakl v Praze kandiduje do senátních...

Voda mizí i z podzemí, sucho odkrylo nepřístupné části jeskyně v Krkonoších

Šéf albeřických jeskyňářů Radko Tásler v Albeřické jeskyni v Krkonoších

Sucho, které v posledních letech trápí celou republiku, není patrné pouze na povrchu, ale také v podzemí. V největší...

Další z rubriky

Třebechovice hledají peníze na podchod do Krňovic, dotace nevyšla

Nebezpečná křižovatka na silnici I/11 mezi Třebechovicemi a Krňovicemi.

Třebechovice pod Orebem na Hradecku dál shání peníze na cyklostezku a podchod u křižovatky na Krňovice. Radnice...

Kvůli ucpané hrázi na potoce v Krkonoších uhynuly kriticky ohrožené mihule

Zahrazení průtoku vody do Zlatého potoka v Krkonoších.

Inspektoři životního prostředí vyšetřují úhyn larev kriticky ohrožené mihule potoční ve Zlatém potoce poblíž Mladých...

Znalci nedoporučili nový výslech zneužité dcery, soud tak muži snížil trest

Vazební věznice Hradec Králové

O dva roky nižší trest si napodruhé vyslechl u Krajského soudu v Hradci Králové M.O., který zneužil vlastní sedmiletou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz