Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úpravy za stamiliony měly zkrátit cestu o půl hodiny, vlak ale nezrychlil

  13:03aktualizováno  13:03
Navzdory modernizaci za stovky milionů a všem slibům zatím železniční doprava mezi Hradcem Králové a Trutnovem nezrychlí. Soupravy mohou nabrat až 120kilometrovou rychlost, avšak návrh jízdního řádu s úsporou času nepočítá.

Výluka mezi Hradcem Králové a Jaroměří začala v dubnu, sešla se s opravami na silnici. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Když v březnu začínala druhá etapa zásadní modernizace železniční trati z Hradce Králové do Trutnova a rekordně dlouhá výluka, cestujícím se dostalo uklidňující vysvětlení, že vlakové spoje po rekonstrukci zrychlí.

„Hlavní účel stavby je zkrácení jízdních dob. Požadavkem objednatele regionální dopravy je zkrácení cestovní doby z Hradce Králové do Svobody nad Úpou z dnešních 120 na 90 minut,“ uvedl před stavební akcí mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský (o optimistické variantě jsme psali zde).

Fotogalerie

Jenže návrh jízdního řádu, který by měl platit od 11. prosince, s vyšší rychlostí nepočítá. Pro příští rok přináší pouze nepatrné změny. Modernizace za více než 850 milionů korun totiž sice nově umožní soupravám nabrat až 120kilometrovou rychlost, ale jen teoreticky.

„Zvýšení rychlosti může zkrátit jízdní dobu v závislosti na konstrukci grafikonu vlakové dopravy. Skutečné zrychlení cestovní doby je závislé na soupravách, které dopravce na trať nasadí,“ říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Před jednou z největších výluk za posledních 20 let (o problémech cestujících jsme psali zde) se na trať uvažovalo o nasazení komfortnějších souprav RegioShark. Dnes to už ale nikdo nezmiňuje.

„Má takto drahá a neefektivní revitalizace nějaký smysl? Nebyla by lepší třeba rekonstrukce některých staničních zhlaví, například v Jaroměři, kde vlaky od Trutnova musí jet již stovky metrů jen 40kilometrovou rychlostí? Výměnou výhybek a zvýšením rychlosti na dvojnásobek by byl časový efekt větší. Bylo by to i levnější než draze na sedmikilometrovém úseku zvyšovat rychlost ze 100 na 120 kilometrů v hodině,“ napsal MF DNES čtenář, který se představil jako Hájek.

Předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík modernizaci trati z Hradce Králové do Trutnova obhajuje. Dodává však, že nelze očekávat nemožné.

„Zrychlení vlaků je líbivá návnada pro cestující, ale ta trať by se musela překopat zcela zgruntu, aby to mělo smysl. Je stavěná v předminulém století, oblouky a směrové poměry se dají trochu napravit, ale rychlodráhu z toho opravdu neuděláme. Zvýší se spíš plynulost a komfort dopravy. Rekonstrukce je velmi významným počinem, ale zrychlení spíš jen sekundárním prvkem,“ zdůraznil Mužík.

Kraje se těžko shodnou na jízdních řádech

Na vině toho, že se doba cestování nezkracuje, je nejspíš i mezikrajský chaos při sestavování jízdních řádů a leckdy marné pokusy o návaznost na další směry.

„Zatímco rychlíky si poměrně vyhovujícím způsobem řídí ministerstvo, u regionálních spojů spolupráce mezi kraji za moc nestojí. Prosazujeme, aby to dělalo jedno centrum, ale nejsme vyslyšeni,“ poznamenal Mužík.

Domnívá se, že se zatím nedají přesně určit parametry modernizované tratě a slibované zrychlení může přijít později.

Revitalizace bezmála 64kilometrové tratě už má za sebou první etapu mezi Jaroměří a Trutnovem, nyní se pracuje na úseku Předměřice–Smiřice, nepřetržitá výluka má trvat až do 8. srpna.

„V tomto úseku dojde ke komplexní rekonstrukci železničního svršku a spodku v délce asi 5,3 kilometru, k rekonstrukci tří železničních mostů, šesti železničních přejezdů nebo k rekonstrukci nástupiště na zastávce Lochenice, kde bude instalováno nové traťové zabezpečovací zařízení,“ popsal mluvčí SŽDC Illiaš a dodal, že se sice daří plnit harmonogram, ale dokončení řady drobnějších prací potrvá ještě několik měsíců.

Pozoruhodné je, že ke zpomalení namísto slibovaného zrychlení došlo rovněž v případě dokončené úvodní etapy stavby druhé koleje mezi Hradcem Králové a Pardubicemi (čtěte zde). Zavinila to obnova stanice Opatovice-Pohřebačka, která je jen několik stovek metrů od úplně nové opatovické zastávky.

Cestující se s popojížděním vlaků musí smířit až do roku 2020, kdy by měla být hotová i druhá kolej z Opatovic do Hradce a své vlastní zastávky se konečně dočkají i v Březhradě.

Ke skutečnému zrychlení - a to mezi Prahou a Hradcem Králové - by však mělo dojít po dobudování dvoukolejky z Velkého Oseka.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policejní hlídky v Hradeckém kraji dostaly automatizované externí...
Na horách přibudou defibrilátory, přispěl k tomu i náčelníkův kolaps

Nečekaný kolaps náčelníka krkonošského horské služby Adolfa Klepše na Sněžce upozornil na potřebu rozmístění přenosných defibrilátorů na místa, do nichž mají...  celý článek

Jako první v Česku okusili lyžování v nové sezoně na Černé hoře v Krkonoších...
Skipasy na pokladnách v Krkonoších podraží, ušetříte přes internet

Lyžaři, kteří si v nadcházející zimní sezoně budou kupovat skipasy do Krkonoš přes internet, výrazně ušetří. Po Špindlerovu Mlýnu zavádí elektronické...  celý článek

I když firma strhla umělý trávník, hřiště Slavie se po intenzivním dešti ocitlo...
Nové hradecké hřiště na Slavii mělo špatné podloží a drenáž do kopce

Zánovní hřiště hradecké Slavie s umělou trávou je už déle než rok k ničemu. Že jde skutečně o hřiště, připomíná snad jen tribuna. Samotná plocha se po nájezdu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.