Takový pohled se naskytl lidem v Jaroměři 3. června ráno, boční lávku strhla povodeň během noci.

Takový pohled se naskytl lidem v Jaroměři 3. června ráno, boční lávku strhla povodeň během noci. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Provizorní most po povodni v Jaroměři nevznikne, byl by příliš drahý

  • 1
Zastupitelé v Jaroměři rozhodli, že kvůli příliš vysoké ceně nebudou stavět provizorní most přes Labe. Ten historický poškodila v červnu povodeň a musí pryč. Než vyroste most nový, nabídne Jaroměř alespoň parkování v centru zdarma.

Letos v červnu se měl Komenského most z roku 1883 začít opravovat, protože byl v havarijním stavu, ale těsně před zahájením prací přišla povodeň a nenávratně ho poškodila (více čtěte zde). A město se ho rozhodlo strhnout.

Teď už je jasné, že minimálně rok budou mít obyvatelé sídliště i žáci Základní školy Na Ostrově delší cestu do centra. Provizorní přemostění, se kterým všichni počítali a které mělo vzniknout do konce srpna, zastupitelé překvapivě zamítli.

Ve středu na mimořádné radě města totiž při otevírání obálek čekalo radní nemilé překvapení.

"Oproti původně předpokládané částce do jednoho milionu korun včetně DPH činila nejnižší nabídka více než 3,7 milionu včetně DPH," uvedl starosta Jaroměře Jiří Klepsa. Původně mostařská firma nabízela přechodný most na rok za 820 tisíc korun.

Komenského most

Povodeň přišla v noci z 2. na 3. června 2013. Po druhé hodině ráno silný proud vody utrhl jednu z bočních lávek, která se zřítila do řeky, navíc praskl středový pilíř.

Samotný most vznikl v letech 1883 až 1884  a od 90. let 20. století na něj nesměla auta. Obě boční lávky pro pěší z roku 1931 byly kvůli havarijnímu stavu uzavřeny úplně.

Těsně před povodní si most ještě stihl zahrát ve filmu Jiřího Vejdělka Něžné vlny, ve kterém se objeví třeba Jan Budař nebo Vojtěch Dyk. Filmaři točili na mostě ještě v předvečer zřícení lávky a po dlouho zavřených částech se tehdy prošli také místní lidé.

Zastupitelstvo proto ve čtvrtek rozhodlo, že provizorní přemostění vybudovat za více než čtyřnásobnou cenu nenechá. Podle vedení města by se mohlo jednat o porušení zákona o veřejných zakázkách a na státní podporu by Jaroměř nedosáhla, protože stav neohrožuje život, zdraví ani bezpečnost občanů.

Všichni zastupitelé města se shodli, že chtějí raději co nejrychlejší výstavbu nového ocelového mostu, který by měl být stejně široký jako ten původní a v toku řeky by už neměl překážet jakýkoli pilíř, využít by se měly stávající pilíře na obou březích řeky.

"Za vzniklou situaci se občanům města velmi omlouváme, ale nechceme utratit z městské kasy téměř 4 miliony za zhruba roční provizorium, neboť i provizorní most by musel být při zahájení výstavby nového mostu odstraněn," omluvil se starosta a jako kompenzaci podnikatelům působícím na náměstí nabídl parkování zdarma.

Parkování na náměstí nebude podle rozhodnutí zastupitelů zpoplatněno od 1. srpna až do doby zprovoznění nového mostu, jehož stavba vyjde na 13 až 15 milionů korun. Oprava historického mostu by podle odhadů stále ještě o 4 až 6 milionů víc, proto na ni město nepřistoupilo.

I odstranění poškozeného historického mostu stojí město peníze. Za záchranné práce radnice zaplatila přes 700 tisíc korun, odstranění mostu přesáhne částku tři miliony korun. Radnice chce získat peníze na povodňové škody od státu.  

3. června 2013

,