Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Možná najdeme další dinosauří stopy, říkají těžaři z lomu na Náchodsku

  9:00aktualizováno  9:00
Lom U Devíti křížů u Červeného Kostelce je slavný. Tamní kámen skrýval otisky dinosauřích stop staré stamiliony let. Nyní se v lomu začíná znovu pracovat a je možné, že odhalí další otisky.

Těžba pískovce v lomu Krákorka | foto: Ondřej Littera, MAFRA

První stopu dinosaura objevili v roce 1998 sami zaměstnanci lomu a povolali paleontology. Narážejí pracovníci v lomu na dinosauří stopy i dnes? Pavel Kudrnáč, šéf firmy Krákorka, která v lomu těží, odpovídá trochu opatrně. "Na stopu se nemusí přijít hned, nemusí být patrná tak, aby vzbudila pozornost. Dříve jsme podobných anomálií nalézali víc, v posledních letech méně."

Povrch desek a vrstev je prý často různě zvrásněný. "Mohou to být stopy různých prehistorických živočichů nebo přírodních jevů, třeba silného větru čeřícího bláto, probublávání vody tvrdnoucím bahnem nebo kapek deště bušících do tuhnoucí vrstvy."

Pamatuje si však dobře na velký nález z počátku devadesátých let.

Těžba pískovce v lomu Krákorka

Těžba pískovce v lomu Krákorka

Těžba pískovce v lomu Krákorka

Těžba pískovce v lomu Krákorka

Šest dinosauřích stop posloužilo jako suvenýr

Kameníci v lomu tehdy našli desku se šesti dinosauřími stopami navždy uchovanými tak, jak kdysi ještěr tuhnoucím bahnem proběhl. "Bylo krásně vidět všech šest stop za sebou. Tu desku jsme ale tehdy rozřezali na šest částí a brali ji spíš jako suvenýr," vzpomíná Kudrnáč.

V lomu se těží stupňovitě a jednotlivé lavice trochu připomínají pyramidy. Právě na nich je dobře vidět, jak se vrstvy před statisíci milionů let ukládaly. Náchodsko tehdy zřejmě bylo bezútěšnou oblastí bez stromů.

Vědci z pražské přírodovědecké fakulty míní, že tam v té době bylo hodně písku a podloží, v němž kolísala hladina spodních vod. A proháněly se tam silné vichry. "Dejme tomu půl roku nebo rok fičely pasáty spíše jedním směrem. Nahrnuly sem písečné duny. Pak byl zase klid, spodní voda písek do jisté výšky promočila a ten začal tuhnout. Pak přišly další vichry a zbytek písku, který neztuhl, odvály pryč. A právě v té chvíli tuhnoucí půdou proběhl dinosaurus nebo nějaká velká stonožka, jejíž otisky u nás také paleontologové našli," vysvětluje Kudrnáč.

Těžba pískovce v lomu Krákorka

Těžba pískovce v lomu Krákorka

Lom U Devíti křížů je však světově unikátní v tom, že jeho podloží tvoří hluboká soustava tenkých příčných vrstev, které nejsou nijak spojeny. Pracovníci lomu je nemusejí štípat ani řezat jako v jiných lomech. Stačí do řady navrtaných děr nalít směs, která tuhnutím zvětšuje objem, a pásy horniny se odtrhávají od ložiska. Z těchto pásů pak pracovníci dláty a palicemi vcelku lehce oddělují desky.

Překvapivé je i to, že vrstvy staré stamiliony let se dnes svažují, nejsou vodorovné, jak by se dalo u dříve bahnitých vrstev předpokládat. "Zdejší terén se za ty miliony let naklonil," vysvětluje Kudrnáč.

Po vzniku deskového podloží, v němž dnes vědci objevují dinosauří stopy, celou oblast na dlouhou dobu zalilo moře.

Nad dvěma paleontology zaznamenanými dinosauřími stopami Kudrnáč jen mávne rukou: "Budeme se rozšiřovat směrem dolů. Postupujeme terénem rychlostí tak pět metrů za rok. Možná na nás ještě čekají stovky podobných stop. A kdo ví, co ještě."

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jako první v Česku okusili lyžování v nové sezoně na Černé hoře v Krkonoších...
Skipasy na pokladnách v Krkonoších podraží, ušetříte přes internet

Lyžaři, kteří si v nadcházející zimní sezoně budou kupovat skipasy do Krkonoš přes internet, výrazně ušetří. Po Špindlerovu Mlýnu zavádí elektronické...  celý článek

Policejní hlídky v Hradeckém kraji dostaly automatizované externí...
Na horách přibudou defibrilátory, přispěl k tomu i náčelníkův kolaps

Nečekaný kolaps náčelníka krkonošského horské služby Adolfa Klepše na Sněžce upozornil na potřebu rozmístění přenosných defibrilátorů na místa, do nichž mají...  celý článek

50. let Večerníčku. Polepený Railjet.
Díky druhé koleji vlaky mezi Hradcem a Prahou zrychlí, plán je 55 minut

Správa železniční dopravní cesty plánuje deset projektů na modernizaci trati mezi Hradcem Králové a Prahou, celkem za 25 miliard korun. Vzniknout má třeba...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.