Stavba dálnice D11 u Hradce Králové (červenec 2014)

Stavba dálnice D11 u Hradce Králové (červenec 2014) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Nejsou peníze na D11, hlásil státní fond. Poslanci to označili za bludy

  • 14
Státní fond dopravní infrastruktury vypustil informaci, že příští rok nebudou peníze na stavbu dálnice D11 z Hradce do Smiřic ani na silnici R35 z Opatovic. Naděje na začátek budování v roce 2016 přesto žije.

Když loni na podzim začalo téct tehdejšímu ministrovi dopravy Antonínu Prachařovi do bot, sepsal dokument, za který si vysloužil uznání vlády i nadšené reakce Královéhradeckého kraje. Ministr, který jen o měsíc později rezignoval, pod nátlakem koalice naplánoval, že už v roce 2015 začne stavba dálnice D11 z Hradce do Smiřic za 9,6 miliardy, ale i silnice R35 z Opatovic do Časů za 6,8 miliardy.

Dnes už je jasné, že Prachařovy vize se nenaplní. A co hůř: Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) jen před několika dny vypustil zprávu, že příští rok nebudou peníze na protažení D11 z Hradce do Smiřic ani na pokračování R35 z Opatovic.

Stavba D11

Ředitel SFDI Zbyněk Hořelica říká, že pod čarou se ocitly projekty, které ještě nejsou dostatečně připravené a jejichž výstavba nemůže začít do pololetí příštího roku.

„Na zahájení prací na všech komunikacích a železničních spojeních, které budou napřesrok připravené k výstavbě, chybí fondu stále ještě zhruba 2,5 miliardy korun,“ zmiňuje Hořelica sumu, kterou stát může čerpat z evropského Operačního programu dopravy.

Reakce? Od nevěřícného údivu až po neskývanou zlost.

„Myslím si, že ministr dopravy a SFDI by si měli udělat jasno, proč takové informace vypustili ven. Nezakládá se to totiž na reálné skutečnosti,“ mírní obavy starosta Trutnova a poslanec za ODS Ivan Adamec.

Velmi podobný názor má rovněž další krajská poslankyně Martina Berdychová (ANO), jež kvůli prohlášení fondu absolvovala i schůzku s šéfy SFDI, ŘSD i ministrem dopravy Danem Ťokem.

„Samozřejmě jsme se ptali, co to znamená. Ujistili nás, že finance údajně nejsou problém a určitě to neznamená, že D11 a R35 nebudou realizovány. Pokud vše půjde dobře, D11 by se prý mohla začít stavět příští rok na podzim,“ snaží se Berdychová uvést na správnou míru téměř poplašnou zprávu, avšak zároveň zmiňuje i nepříjemnosti, které mohou způsobit oddálení výstavby dálnice z Hradce do Smiřic.

Náklady

9,6 miliardy korun
by měl stát úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic dlouhý 15 kilometrů

6,8 miliardy korun
je předpokládaná cena úseku R35 z Opatovic do Časů v délce 13 kilometrů

„Větší problém je příprava stavby, protože do toho ještě mohou negativně vstoupit například archeologické průzkumy, EIA (studie o vlivu na životní prostředí - pozn. red.) a samozřejmě také majetkové záležitosti,“ dodává.

Podle informací MF DNES by tendr na stavitele pokračování D11 měl být vypsán na přelomu května a června příštího roku a jeho vítěz by měl být známý na podzim. Horší výchozí pozici ale prý má silnice R35, u které je připravenost pouze 56 procent.

„Ale Jan Kroupa (ředitel ŘSD) nás ujišťoval, že se stavbou R35 se také výhledově začne,“ dodává Berdychová.

„Nedělejme si iluze, že nenastanou komplikace s nevykoupenými pozemky. Optimistická představa je, že se na podzim nebo těsně před zimou příštího roku kopne poprvé do země,“ věří náměstek hejtmana Pardubického kraje Jaromír Dušek.

Peníze se prý najdou

Poněkud ukvapené prohlášení SFDI o stopce pro D11 i R35 se snaží žehlit i ministerstvo dopravy. Začátek výstavby „už“ příští rok sice neslíbilo, ale zmiňuje několik možností, kde by se peníze na pozastavené projekty mohly najít.

Plány by mohly změnit například dobrý výkon ekonomiky, výrazně nižší ceny ve vysoutěžených stavbách anebo další jednání s ministerstvem financí o mimořádném navýšení rozpočtu. SFDI má napřesrok hospodařit s částkou 65,7 miliardy korun včetně evropských dotací, což je však oproti letošní sumě 94,4 miliardy výrazný propad.

„Jsme z toho rozpačití. Na dálnici čeká široké okolí a začíná připomínat horký brambor, který se vždy přehodí do dalšího roku,“ říká starosta Smiřic Luboš Tuzar.

Rozpaky neskrývá ani hradecký primátor Zdeněk Fink: „Ten problém je teprve v jednání a já pevně doufám, že se to brzo rozetne. Každopádně by to byla velká chyba. My budeme za stavbu dálnice velmi intenzivně lobbovat a doufat, že se peníze najdou.“

Mírným optimistou je navzdory prohlášení SFDI i hejtman Lubomír Franc.

„Věřím tomu, že dostavba dálnice do Smiřic a Jaroměře začne ještě do konce roku 2016. V takovém případě bude stavba financována především v následujících letech. Největší komplikace byly vždy vyvolány problematickým zajišťováním pozemků. Jsem přesvědčen, že i díky iniciativě krajské samosprávy již k žádným výrazným zdržením nedojde,“ říká hejtman.

Ivan Adamec sice zprávu SFDI pokládá za nedorozumění, ale zároveň upozorňuje na největší překážku při shánění financí na dopravní stavby.

„Problém je, že evropské peníze na stavbu jsou, ale ve skutečnosti nejsme schopní je čerpat, protože je obrovská potíž dotáhnout dostatečně daleko jejich přípravu,“ přemýšlí poslanec.

„Byrokracie v Česku nám komplikuje život a člověk by očekával, že o evropské dotace budou umět žádat aspoň velké korporace typu ŘSD či kraj. Když už se komplikují tak zásadní věci nadnárodního významu, jako je přivedení dálnice D11 na česko-polské hranice, je to hodně špatné,“ přidává se Tuzar.