ŘSD naznačilo, že krádeže na nedokončené dálnici D11 nejsou dílem náhody. V případě ocelových svodidel je podezření, že šlo o krádež materiálu na objednávku. I na tomto místě svodidla zmizela.

ŘSD naznačilo, že krádeže na nedokončené dálnici D11 nejsou dílem náhody. V případě ocelových svodidel je podezření, že šlo o krádež materiálu na objednávku. I na tomto místě svodidla zmizela. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Na D11 řádí zloději, berou svodidla i poklopy. Škody jdou do milionů

  • 0
Nejen bývalou koželužnu v Hradci Králové či areál někdejší náchodské textilky Tepna vzali nedávno útokem zloději kovů. Velkou škodu „sběrači“ nedávno způsobili rovněž na nedokončeném úseku dálnice D11. Škody jsou několik milionů korun a komplikují stavbu.

Práce na dálnici se zastavily už téměř před osmi lety, avšak nejhorší nájezdy si zloději nechali až na letošní rok. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zmizela nejen svodidla, ale i těžké litinové kanalizační mříže a poklopy, měděné kabely, zatravňovací tvárnice, pochozí plastové rošty či vzpěry budoucího mostu.

„Škody jsou několik milionů korun. Když jsme to zjistili, okamžitě jsme demontovali všechna zbývající svodidla, nejsložitější však bude nahradit mostní vzpěry. Všechny případy už řeší policie,“ řekla mluvčí stavební společnosti Eurovia Iveta Štočková.

„Šetříme krádež asi 140 kusů armatur v mostní konstrukci a vyžádali jsme si přesný posudek na způsobenou škodu,“ sdělila mluvčí krajské policie Lenka Burýšková.

Podle ní je dálnice D11 velmi oblíbeným cílem, a to nejen zlodějů: „V minulosti jsme vyšetřovali krádeže kanálů, značek, mulčovací kůry nebo 700 litrů nafty, ale i 16 posprejovaných mostů.“

ŘSD dokonce naznačilo, že krádeže na nedokončené dálnici nejsou dílem náhody. „Ne vždy šlo o normální zloděje kovů, v případě ocelových svodidel je podezření, že šlo o krádež materiálu na objednávku,“ naznačil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Pozemek stále patří Havránkové

Zloději kovů však nejsou jedinou komplikací dálnice. Přestože poslední úsek k Hradci Králové se za přítomnosti premiéra Bohuslava Sobotky i ministra dopravy Antonína Prachaře začal symbolicky stavět již před deseti dny (více čtěte zde), brzy stavba ustala. Stále se totiž nepodařilo získat poslední pozemek.

Předkupní právo na něj má Ludmila Havránková, jež už za jiné pozemky v cestě dálnice dostala kolem 90 milionů korun a náhradní parcely. I když Prachař s vlastnící jedná nezvykle osobně, dohoda stále není uzavřena.

„Jsem hluboce přesvědčen, že dořešení této záležitosti je otázkou několika týdnů,“ řekl ve čtvrtek Prachař a upřesnil, že stále existují dvě varianty: prodej pozemku, ale i jeho směna za jiný. „Přiblížili jsme se více ke směně pozemků,“ dodal ministr.

Kdyby dohody s Havránkovou nevedly ke konci, je za ŘSD i ministerstvo ochotné zaskočit město.

„Pokud bude potřeba, město se do toho vloží. Možná však ani nebude nutné, aby do toho vstupovalo,“ pronesl primátor Zdeněk Fink, který se jako vyjednávač podílel na získání ideální poloviny pozemku od Jaroslavy Štrosové, sestry Havránkové (více o této kauze čtěte zde).

Štrosová podepsala prodej

Právě její část parcely pro 400 metrů dlouhý úsek silnice už dostavbu D11 neblokuje. Štrosová s radnicí podepsala kupní smlouvu, podle které za polovinu z pozemku o výměře 0,27 hektaru dostane 1,7 milionu korun, tedy asi stonásobek ceny, než za kterou stát vykupuje pozemky pro pokračování dálnice u Jaroměře.

„Smlouva je podepsaná, pro nás to je celé vyřízená záležitost,“ řekl David Štros, syn a současně právní zástupce Štrosové, „prodali jsme to za cenu z roku 2011, která nezohledňuje inflaci. Oceňuju, že město s námi skutečně jednalo, na rozdíl od ŘSD a Ministerstva dopravy. Kdyby tyto instituce měly snahu, ta komedie vůbec nemusela být.“

Město současně s podpisem smlouvy oznámilo, že dotyčný pozemek smění s ŘSD za pozemky státu pod městským autobusovým nádražím. Podle primátora bude transakce pro město výhodná, protože se sníží nájem, který radnice za pozemky státu v současné době platí.