Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cesta do školy je pro některé děti stezkou odvahy. Bojí se aut i lidí

  8:15aktualizováno  8:15
Hradecká radnice má v ruce průzkum, který ukazuje, jak bezpečně se cítí děti při cestách do školy. Nejhůře na tom jsou žáci ze Slezského Předměstí, nejbezpečněji se cítí děti z Nového Hradce.

Z 6 700 žáků základních škol v Hradci se jich projektu zúčastnilo téměř 6 tisíc, což je 88 procent.(Ilustrační fotografie). | foto: Jan StrouhalMAFRA

Chodí do školy pěšky, jezdí na kole, nebo autem s rodiči? Cítí se na své cestě do školy něčím ohroženy? Na takové otázky koncem minulého školního roku odpovídaly děti ze všech sedmnácti základních škol v Hradci Králové zřizovaných městem.

Z 6 700 žáků základních škol v Hradci se jich projektu zúčastnilo téměř šest tisíc, což je 88 procent.

Překvapivé výsledky přineslo dotazníkové šetření mezi dětmi docházejícími na Základní školu Sever na Slezském Předměstí. Byť škola leží na pomezí sídliště z jedné strany a vilové čtvrti z druhé, 44 procent jejich žáků označilo cestu do školy jako nebezpečnou.

"Jako důvody uváděli zejména rušný provoz, nedostatek chodníků a nepřizpůsobivé lidi," říká Pavel Hykl z agentury Stars, která průzkum pro magistrát zpracovala.

Oproti stejnému průzkumu z roku 2009 má škola i největší nárůst pocitu nebezpečí mezi dětmi, za tři roky vzrostl o 32 procent.

Ředitel školy Milan Kučera míní, že se bezpečnost od doby, kdy výzkumníci průzkum na škole prováděli, v jejím okolí zlepšila.

"Od září je ulice, která vede kolem školy, jednosměrná, a to na základě našeho podnětu, který jsme kvůli bezpečnosti dávali na magistrát. V říjnu se sejde školská rada a budu chtít, aby mě podpořila při podání dalšího podnětu, tím je vytvoření dvou nových přechodů u školy," říká ředitel.

Že by ale kolem školy bylo výjimečně nebezpečno, to si nemyslí. "Nepřizpůsobiví lidé jsou všude," míní.

Některé školy v Hradci naopak dosáhly velkého zlepšení, jako třeba Základní škola v Malšově Lhotě. Cestu do ní hodnotí jako bezpečnou o čtvrtinu víc dětí než před třemi lety.

"Od posledního dotazníkového šetření jsme postavili nové chodníky vedoucí až přímo ke škole," vysvětluje možný důvod zlepšení pocitu bezpečí mezi dětmi předseda komise místní samosprávy v Malšově Lhotě Richard Nádvorník. Nejlépe se při cestě do školy cítí děti ze základních škol Nový Hradec, Bezručova a Jiráskovo náměstí.

Pocit nebezpečí při cestě do školy

Nejhorší výsledky

ZŠ Sever - 44 % (rušný provoz, málo chodníků, nepřizpůsobiví lidé)

ZŠ Habrmanova - 29 % (rušný provoz, problematická křižovatka, krátký interval na přechodu)

ZŠ Svobodné Dvory - 27 % (málo přechodů, nepřehlednost)

Nejlepší výsledky

ZŠ Nový Hradec - 9 %

ZŠ Bezručova - 11 %

ZŠ Jiráskovo nám. - 13 %

Nejrizikovější přechody u škol už několik let každé ráno střeží strážníci, podle jejich mluvčí Evy Čížkové ale nemají personální kapacity, aby mohli hlídkovat u všech přechodů.

Děti stále méně chodí do školy pěšky

"I proto už druhým rokem nabízíme školám v Hradci možnost proškolení civilního dohledu u přechodů. Může to být třeba školník nebo aktivní senior z okolí, kteří by ráno v reflexní vestě stáli u přechodu a pomáhali dětem přecházet. Za tu dobu ale projevila zájem jen škola v Malšově Lhotě," pozastavuje se Čížková a dodává, že základem bezpečnosti je nejen pravidelná dopravní výchova, kterou strážníci chodí vyučovat do škol, ale i výchova v rodině.

"Je důležité, aby i rodiče učili děti bezpečně přecházet," říká mluvčí.

Zajímavé informace přineslo šetření o způsobu dopravy do škol. Už od roku 2003, od kdy děti dotazníky vyplňují, postupně výrazně klesá docházka do školy pěšky, zato rapidně narůstá cestování autem.

Zatímco v roce 2003 v zimě jezdilo autem do školy jen 14 procent dětí, loni jich bylo už téměř 31 procent. Pěšky do školy teď chodí 41 procent žáků, před deseti lety to bylo o 12 procent víc. Počty dětí, které se do školy dopravují na kole nebo MHD, zůstávají zhruba na stejných číslech.

"Vzrůstající počet dětí, které vozí rodiče do školy autem, je znepokojující. Rádi bychom se zaměřili na podporu dopravy na kole nebo pěšky," říká náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich. Radnice se prý v následujících měsících soustředí na analýzu nebezpečných míst kolem jednotlivých škol.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hromady sněhu na Černé hoře každým dnem nabývají. Až bude sněhu dostatek, rolby...
Teplo útočí na rekordy, Černá hora přesto zasněžuje. Lyžovat chce za měsíc

Přestože do začátku lyžařské sezony zbývá ještě několik týdnů a teploty stoupají až k dvaceti stupňům, vlekaři na Černé hoře v Krkonoších už vyrábějí technický...  celý článek

Jeden ze studentských návrhů dopravního terminálu ve Dvoře Králové nad Labem.
Dvůr Králové už má vize dopravního terminálu, navrhli je studenti

Dvorská radnice se pomalu blíží ke splnění ambiciózního cíle – stavbě nového terminálu pro vlakovou a autobusovou dopravu. Jak by mohl vypadat, navrhli...  celý článek

V dodávce, kterou v Hradci Králové zastavila policie, se mačkalo 26 dělníků....
V třímístné dodávce jelo 26 lidí, cizinci mířili do práce na stavbu

Skoro tři desítky lidí se naskládaly do třímístné dodávky, kterou policie zastavila v úterý ráno v Hradci Králové. Posádku tvořili cizinci, kteří jeli pracovat...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
SVÁŘEČ – NEREZOVÉ MATERIÁLY

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 20 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.