Pacienti některých pojišťoven se zřejmě na plánované zákroky nedostanou do Náchoda ani Rychnova, ledaže si to vyjednají s pojišťovnou. Na snímku je rahabilitační oddělení v Náchodě.

Pacienti některých pojišťoven se zřejmě na plánované zákroky nedostanou do Náchoda ani Rychnova, ledaže si to vyjednají s pojišťovnou. Na snímku je rahabilitační oddělení v Náchodě. | foto: Ondřej Littera, MF DNES

Náchodská a rychnovská nemocnice omezí kvůli vyhlášce příjem pacientů

  • 3
Nemocnice v Náchodě a Rychnově nad Kněžnou, která funguje od června jako jeden celek, plánuje omezit příjem klientů některých zdravotních pojišťoven. Důvodem jsou vyčerpané limity pojišťoven. Výjimkou budou stavy vyžadující akutní péči, léčba v ambulancích a pobyty v porodnici.

Nemocnice oznámila, že od 28. října nebude k plánovaným zákrokům přijímat pacienty ze Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra (ZPMV) a Oborové zdravotní pojišťovny zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví. Od 4. listopadu nepřijme ani klienty České průmyslové zdravotní pojišťovny (ČPZP).

Důvodem jsou limity pojišťoven vycházející z úhradové vyhlášky pro rok 2013, které pro nemocnici stanovují množství zdravotních výkonů nasmlouvaných pro klienty příslušné pojišťovny. 

Pojišťovny to pohoršilo, ale budou jednat

Nemocnice o tomto kroku pojišťovny informovala dopisem. Na plán omezit péči už reagovala Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra.

"Navrhla termín schůzky k řešení vzniklé situace. Vedení nemocnice věří, že i ostatní zdravotní pojišťovny budou reagovat na stav, který se dotýká jejich pojištěnců," uvedl mluvčí náchodské nemocnice Lukáš Holub.

V prohlášení zaslaném ČTK označila Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra krok nemocnice za "nemístný nátlak". "ZP MV ČR platí nasmlouvanou péči řádně a včas. Neexistuje žádný reálný důvod k omezování služeb poskytovaných našim klientům," sdělila mluvčí pojišťovny Hana Kadečková.

Podle ní pojišťovna veřejně oznamovala, že je otevřena jednáním, ale nemocnice přišla s omezením péče bez předchozího projednání. "Odmítáme nátlakové akce, kdy si zdravotnické zařízení bere za rukojmí pacienty," doplnila Kadečková.

"Vyzýváme naše klienty, aby se neváhali obrátit na pojišťovnu, pokud se setkají s odmítnutím zdravotní péče z důvodu vyčerpaného limitu. ZP MV ČR je připravena zajistit jim odpovídající zdravotní péči v jiné nemocnici," dodala mluvčí.

Asociace českých a moravských nemocnic (AČMN) vyzvala ve středu pojišťovny, aby garantovaly úhradu i nad limity vyhlášky. Už v půli října doporučila nemocnicím, aby se kvůli vyčerpání limitů obracely na pojišťovny. Ty jim prý mají písemně garantovat zaplacení péče, která by podle vyhlášky zaplacena nebyla. Náchodská a rychnovská nemocnice to udělala jako první.

Ohradila se také Česká průmyslová zdravotní pojišťovna. "ČPZP je pohoršena tímto nekorektním způsobem komunikace a zveřejněný článek charakterizuje jako poplašnou zprávu, včetně možnosti uplatnění příslušných právních kroků," sdělil obchodní ředitel ČPZP Vladimír Matta.

Zdůraznil, že tato pojišťovna je dlouhodobě stabilní, platí za péči v termínech a dlouhodobě nemá závazky po splatnosti.

"Neexistuje žádný reálný důvod k omezování služeb poskytovaných našim klientům," zdůraznily mluvčí obou pojišťoven a vyzvaly klienty, aby neváhali obrátit se na svoji pojišťovnu, když jim bude odmítnuta péče kvůli vyčerpanému limitu. Zajistí jim péči v jiné nemocnici.

Také AČMN uvedla, že nemocnice sdružené v asociaci v případech ohrožení života nebo zdraví poskytnou péči vždy. 

Omezení se nedotkne ambulancí ani porodnice

Mluvčí nemocnice nechtěl odhadovat počty pacientů, kterých se omezení do konce roku dotkne.

"Netýká se ambulantní péče a následné péče a hlavně také porodnic a novorozeneckých lůžek. Samozřejmě tedy v ambulanci pacientovi péče poskytnuta bude, ale k hospitalizaci přistoupíme pouze v případě, že zdravotní stav přímo ohrožuje život pacienta," uvedl náměstek léčebně preventivní péče a primář Antonín Housa.

Vedení nemocnice předpokládá, že se v průběhu dalších týdnů omezení dotkne i pojištěnců dalších pojišťoven.

Ředitel rychnovské a náchodské nemocnice Miroslav Vávra tvrdí, že pojištěnci se mohou obrátit na svou zdravotní pojišťovnu. "Ta by mu měla odpovědět, zda je ochotna požadovanou zdravotní péči uhradit, případně zajistit v jiném zdravotnickém zařízení, které dosud nasmlouvaný limit nevyčerpalo," uvedl Vávra.

Podle ředitele je nemocnice personálně i technicky připravena požadovanou péči poskytnout a pacienty přijmout.

"Je mi naprosto jasné, že pro potenciální pacienty je takové opatření nepříjemnou komplikací, ale za současné kritické situace nemocnice, která je především způsobena platnou vyhláškou ministerstva zdravotnictví o úhradě zdravotní péče, nemohu postupovat jinak," uvedl Vávra.

Úhradovou vyhlášku kritizuje krizový štáb

Hradecký kraj letos v červnu rozhodl, že rychnovskou a náchodskou nemocnici sloučí. Obě nemocnice tak mají od konce roku 2011 jednotné řízení  a většinu agend mají sjednocenou. Náchodská nemocnice pacientům nabízí zhruba 720 lůžek, rychnovská asi 450.

Úhradovou vyhlášku pro letošní rok kritizuje například Krizový štáb nemocnic, odborů a pacientů. Na konci září krizový štáb poslal ministru zdravotnictví Martinu Holcátovi návrh novely vyhlášky, podle které by šlo do nemocnic v letošním posledním čtvrtletí více peněz.

Podle štábu vyhláška ruinuje nemocnice, a pokud nebude novelizována, hrozí údajně omezování péče, a dokonce zánik některých nemocnic. Ministerstvo tehdy uvedlo, že letošní úhradovou vyhlášku nelze měnit.