V Černém Dole protáhli sjezdovku, nová lanovka dostane poslední sloupy

  • 4
Lyžaře v krkonošském Černém Dole od nové sezony bude vozit první čtyřsedačková lanovka ve středisku. Bude delší, rychlejší i pohodlnější než dosavadní třísedačka. O tři sta metrů se protáhne také přilehlá sjezdovka.

Předposlední z celkem jedenácti ocelových sloupů vztyčil jeřáb na černodolské sjezdovce U lomu, která se přes léto proměnila ve staveniště. Od nadcházející zimní sezony ji totiž vylepší výkonnější čtyřsedačková lanová dráha s odpojitelným systémem, která nahradí starou třísedačku.

Bude o 300 metrů delší a prodlouží se tak i délka sjezdovky. Lanovka za zhruba 30 milionů korun je největší investicí v Černém Dole od doby, kdy se středisko stalo součástí SkiResortu Černá hora - Pec. Ten před nadcházející zimní sezonou utratí dohromady 100 milionů korun.

Černý Důl platí za skiareál pro rodiny s dětmi a méně zkušené lyžaře, nová lanovka Leitner s přepravní rychlostí 4,5 metru za sekundu by do toho měla dobře zapadnout. „Odpojitelná technologie je pohodlnější hlavně pro děti a začátečníky. Umožňuje bezproblémové nasedání a vyšší přepravní rychlost,“ říká ředitel SkiResortu Petr Hynek.

Lanovka překoná převýšení 235 metrů a ponese 78 sedaček. Její maximální přepravní kapacita bude 2 400 pasažérů za hodinu, lyžaře k horní stanici vyveze za 3,5 minuty. Původní třísedačka měla kapacitu 1 770 cestujících za hodinu. „Že byla neodpojitelná a nastupovali na ni začínající lyžaři nebo děti, musela obsluha lanovku zpomalovat, případně i zastavovat,“ poznamenává obchodně technický ředitel SkiResortu Černá hora - Pec Marek Lambert.

„Na letošní zimní sezonu bude připravená“

Se stavbou kilometr dlouhé lanové dráhy dělníci začali v první polovině května, původní technologii kompletně demontovali včetně obou stanic. Na svazích už stojí deset z jedenácti ocelových sloupů lanovky, jsou na nich už osazené hlavy i kladkové baterie.

„Příští týden začneme strojit poháněcí stanici, následovat bude natažení a záplet lana. Předpokládáme, že v polovině září bychom mohli začít lanovku testovat. Na letošní zimní sezonu bude připravená,“ ujišťuje Lambert.

Dolní stanice vzniká na stejném místě jako stará, horní je o 300 metrů dál oproti původnímu objektu. O stejný úsek se prodlouží také přilehlé sjezdovky. V dolní stanici lanové dráhy navíc vznikne zázemí pro lyžařskou školu, půjčovnu, servis a sportovní obchod pod hlavičkou SkiResort Live, který vlekaři loni poprvé otevřeli v Peci pod Sněžkou a na Černé hoře. Stejné služby nově nabídnou také ve Velké Úpě. Celkem bude v provozu šest parků s pojízdnými koberci a dětskými vleky.

Původní lanovka ve šrotu neskončila, koupili ji vlekaři v Novém Městě na Moravě. V Černém Dole je kromě lanovky U lomu ještě 1 050 metrů dlouhá třísedačková lanová dráha Saxner s přepravní kapacitou 1 800 osob za hodinu. Také tu by chtěl SkiResort v dohledné době nahradit modernější čtyřmístnou lanovkou.

„Výměnu bychom rádi provedli během dvou tří let,“ naznačuje Lambert.

Nová sjezdovka vznikne spojením dvou dalších

Lanovka a delší sjezdovka v Černém Dole není jedinou novinkou, kterou SkiResort pro nadcházející zimní sezonu připravil. Nová sjezdovka o délce 600 metrů s převýšením 107 metrů vznikne v Peci pod Sněžkou spojením sjezdovek na Javoru s Javořím dolem. Obsluhovat ji bude kotvový vlek, který je prvním krokem k lyžařskému propojení Pece pod Sněžkou a Velké Úpy.

„Na přilehlou sjezdovku se lze dostat od horních stanic vleků na Javoru,“ upřesňuje mluvčí SkiResortu Zina Plchová. Od nové sezony se tak ve všech pěti střediscích bude lyžovat na celkem 42 kilometrech tratí. „Více než 76 procent našich sjezdovek je vybaveno technologií zasněžování,“ dodává Petr Hynek.

Vlekaři nově nasadí zrychlený skibus SkiTour Express, který cestu z Pece pod Sněžkou do Janských Lázní zvládne za 22 minut, v Černém Dole bude za 37 minut. Expresní skibus bude zastavovat ve Velké Úpě u lanovky, v Janských Lázních u kabinky a pak až v černodolském skiareálu.

„SkiTour Express zkrátí dobu přepravy autobusem zhruba o třetinu. Celá myšlenka lyžování ve více areálech v jeden den tak bude ještě dostupnější,“ vysvětluje Hynek. Mezi dvěma hlavními středisky, tedy Černou horou a Pecí, v zimě lyžaře dopravují rolby.

V roce 2015 SkiResort před zimní sezonou investoval rekordních 250 milionů korun, především do nových lanovek v Peci a na Černé hoře, loni něco přes 40 milionů. Letos jsou předsezonní investice více než dvojnásobné a překročí hranici sto milionů korun.

Zda se to nějak projeví na cenách skipasů, ještě není jasné. „Nedá se to takto spojit. Cena skipasů se neodvíjí od investic, které plánujeme dlouhodobě. Ceník pro letošní sezonu zatím nebyl stanoven,“ říká mluvčí Zina Plchová.