Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová Paka chce autobusový terminál, o umístění rozhodnou lidé v anketě

  15:40aktualizováno  15:40
Kde nakonec vznikne nový autobusový terminál v Nové Pace, rozhodnou sami obyvatelé. Ve hře jsou dvě varianty, stavět se však začne nejdřív za dva roky. Hlasovat budou lidé při krajských volbách 7. a 8. října.

Vizualizace budoucího terminálu v Nové Pace. | foto: Město Nová Paka

„Stávající terminál je nedostatečný, zastaralý. Chceme, aby lidé cestovali veřejnou dopravou rádi a aby měli zázemí odpovídající 21. století,“ říká starosta Nové Paky Josef Cogan (STAN).

Desetitisícová Nová Paka je významným regionálním dopravním uzlem na cestě do Krkonoš. Autobusové nádraží je staré čtvrt století a nestačí. Denně odbaví na 120 autobusů a lidé čekají za každého počasí na lavičkách pod zastaralými přístřešky. Chybějí toalety, krytá čekárna a parkovací místa.

Fotogalerie

„Autobusové nádraží neslouží jen místním, ale i lidem z okolních obcí. Když někdo přijede autem a dál pokračuje autobusem, má problém. Parkující auta působí dopravní potíže,“ říká Josef Cogan.

Radnice oslovila více než deset architektonických ateliérů a získala návrhy řešení. Jako smysluplné se ukázaly dvě varianty. První počítá s místem stávajícího nádraží a druhá s parkovištěm pod náměstím mezi ulicemi Stanislava Suchardy a Kotíkovou na konci Úzké ulice blíže k železniční zastávce Nová Paka - město. Architekti měli za úkol navrhnout i řešení druhé lokality. Většina byla pro přestěhování terminálu.

Do finále se dostaly dva návrhy, každý pro jednu lokalitu. „Oba jsou hodnotné, mají svoji kvalitu, jsou proveditelné. Budu rád, když jeden z nich dopadne. Nebudu ale říkat, jaký preferuji, abych někoho neovlivnil. Opravdu se rozhodneme podle ankety, která bude mít velkou vypovídací hodnotu. Pro většinu členů zastupitelstva bude mít sílu referenda,“ říká Cogan.

Podle něj anketou zapojení veřejnosti do přípravy výstavby terminálu zdaleka nekončí. „Bude určitě ještě veřejné projednání. Myslím si, že je špatně, když jsou lidé k věcem veřejným apatičtí,“ říká Cogan.

Vzniknout má i parkovací dům

Součástí každého z návrhů je projekt parkoviště pro auta cestujících. Město by chtělo 60 až 70 parkovacích míst. Zatímco parkování v místě nádraží jsou navržena po obvodu nového terminálu, na parkovišti pod náměstím by měl v proluce mezi domy stát parkovací dům zasazený do svahu. Ze stávajícího autobusového nádraží, které by už nebylo potřeba, by vytvořili park s umělým meandrem s vodou.

„Chtěli jsme získat koncept pro území, abychom s tím mohli v budoucnu pracovat. Neznamená to však, že by současně s novým terminálem vznikly i navrhované projekty v druhé lokalitě,“ vysvětluje Cogan.

O terminálu na webu města se vedou vášnivé diskuse.

„Nechápu ty, kdo se chytili tématu přesunu a financování autobusáku a schvalují ho. To nikdo z vás nevidí, že v Pace máme jiné problémy? Stále tu jsou ulice se žulovými kostkami, prohlubněmi, rozpadajícími se obrubníky, zarůstajícími okraji těchto ulic, protože o úklidu tyto ulice ví možná tak z hluku úklidového vozu z vedlejší čtvrti, kde tedy už je asi asfalt,“ rozčiluje se anonymní pisatel.

Jiný účastník diskuse naopak záměr vítá. „Udělat v Pace nový nebo opravit starý autobusák za peníze z EU mi přijde výborný nápad. Stávající odpovídá době před čtvrt stoletím. Pokud chce město udělat pro nás cestující pořádné zázemí a zlepšit možnost parkování a získat na to dotace, tak jim moc fandím,“ stojí v diskusi.

Město chce do konce roku vybrat zhotovitele dokumentace a do dvou let připravit projekt, aby mohlo zažádat o dotaci a začít s výstavbou. Nový terminál by měl podle odhadů stát více než 60 milionů korun, většinu nákladů by měly pokrýt peníze z evropských fondů.



Nejčtenější

Policie uzavřela příjezdy do Adršpachu, pod náporem Poláků kolabuje doprava

Do skalních měst v Adršpachu a Teplicích nad Metují přijely tisíce návštěvníků...

Kvůli dopravnímu kolapsu v Adršpachu na Náchodsku policisté uzavřeli dvě ze tří příjezdových komunikací do obce....

Padesát let bydlí v jednom domě. Čtvrtá rekonstrukce stála 10 milionů

Dům prošel postupně několika rekonstrukcemi. Za poslední čtvrtou proměnou stojí...

Miloš Drapač se v malém dělnickém domku na Náchodsku narodil a dosud v něm žije. Dům prošel postupně třemi...



Chaos na D11. Řidiči se otáčeli a couvali, nechtěli čekat v koloně

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Neuvěřitelný hazard téměř tří desítek řidičů zaznamenaly kamery na dálnici D11 u Chlumce nad Cidlinou. Auta tam krátce...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Turista při toulkách v Krkonoších natočil horkem vyschlý pramen Labe

V Krkonoších vyschlo koryto u pramene Labe (8.8.2018).

Turista Luděk Bouška z Jilemnice natočil při svých toulkách Krkonošemi vyschlý pramen Labe. Video na jeho facebookovém...

Další z rubriky

Zámek v Horním Maršově nejspíš někdo zapálil, vzorky zkoumá laboratoř

Požár zámku v Horním Maršově (19.8.2018).

Vyšetřovatelé hasičů dopoledne odebrali vzorky z vyhořelého barokního zámku v Horním Maršově na Trutnovsku. Po ohledání...

Na statku dožívají vysloužilí koně, majitelka je zachránila z jatek

Jitka Černá buduje ve Vlčkovicích na Trutnovsku stáje pro staré a nemocné koně.

Propojit svět starých koní a lidí se rozhodla Jitka Černá, která už od roku 2007 v Kuksu organizuje letní Slavnosti...

První hostel na světě stál v Krkonoších, dnes z něj zbyly základy

Jak vypadal vrchlabský herberk ukazuje výřez z dobové pohlednice.

V Hořejším Vrchlabí dodnes stojí kamenné základy první bezplatné ubytovny pro studenty na světě. Takzvaný herberk zde...

PŘEDVÝBĚR.CZ s. r. o.
Servisní technik AGV systémů - Kvasiny

PŘEDVÝBĚR.CZ s. r. o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 25 000 - 31 000 Kč

Najdete na iDNES.cz