Autoři petice Za obchvat Nového Města nad Metují navrhli, že by se neměla...

Autoři petice Za obchvat Nového Města nad Metují navrhli, že by se neměla stavět připravovaná přeložka I/14 od Spů směrem na Vrchoviny, ale jižní obchvat města od Spů směrem na Nahořany. | foto: archiv petičního výboru

Soudy dotlačily Nové Město nad Metují k referendu o silnici

  • 1
Odpůrci dlouho připravované přeložky silnice I/14 v Novém Městě nad Metují uspěli s referendem až u soudu. Bude se však konat až v roce 2018 současně s volbami do městského zastupitelstva.

Nejvyšší správní soud dal odpůrcům za pravdu v březnovém rozsudku, Krajský soud v Hradci Králové vyhlásil referendum v usnesení z poloviny dubna.

„Po rozsudku Nejvyššího správního soudu jsme tento verdikt očekávali,“ řekl starosta Nového Města Petr Hable.

Zastupitelstvo loni odmítlo vyhlásit referendum a tvrdilo, že trasování silnice s nadregionálním významem není v jeho kompetencích.

Otázka v referendu

Novoměstští budou v referendu odpovídat ano nebo ne na takto položenou otázku: „Jste proti vedení tranzitní a nákladní dopravy v navrženém dopravním koridoru Vladivostok - okolo nádraží ČD - pod Malecím - nad Vrchoviny a požadujete, aby orgány města žádaly u příslušných organizací ukončení prací na realizaci stavby přeložky 1/14 a v souladu se zákonnými postupy prosazovaly v městských, krajských i celostátních dokumentech územního plánování podmínky pro vytvoření jižního obchvatu Nového Města nad Metují v trase Spy - Vladivostok - Osma -Nahořany?“

Přípravný výbor se obrátil na soud, který uznal, že půjde o takzvané konzultativní referendum. Pokud bude platné, bude vodítkem pro politiky, jakým směrem mají prosazovat řešení dopravy.

Přeložka nedostala ještě územní rozhodnutí

Osobní a hlavně nákladní auta jsou pro Nové Město velký problém. Silnice I/14 od Rychnova nad Kněžnou do Náchoda vede přímo přes historické Husovo náměstí, nákladní doprava však jezdí po silnici z obce Spy do Krčína.

Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) navrhuje trasu přeložky silnice v délce 6,3 kilometru od Spů, podél železniční trati v Novém Městě a s napojením ve Vrchovinách za odhadovanou cenu 786 milionů korun bez daně.

Stavba však zatím nemá územní rozhodnutí, ŘSD o něj žádá od roku 2008, stavební úřad ho třikrát vydal, ale krajský úřad ho opakovaně zrušil a vrátil k projednání. Teď je územní řízení přerušeno do konce roku 2015 k doplnění podkladů, což zatím ŘSD nedodalo.

Aktivisté chtějí jižní obchvat

Skupina občanů a také majitelů pozemků je však proti této trase. Argumentují, že kamionová doprava rozdělí Nové Město na dvě části, zvýší to hluk a emise. Na přelomu roku 2013 a 2014 podepsalo petici Za obchvat Nového Města nad Metují asi 1 600 lidí. V ní požadovali jižní obchvat města od Spů směrem na Nahořany a žádali i referendum.

Teď jsou zástupci přípravného výboru spokojeni. „Soud nám dal stoprocentně za pravdu. Už jsme vyzvali zastupitele, aby město nechalo zpracovat vyhledávací dopravní studii, která by podrobněji přiblížila trasu obchvatu i s ohledem na ekologické požadavky, hlučnost a podobně. Trasa by tak dostala reálnější základ,“ uvedl Václav Zilvar z petičního výboru.

„Lidé před volbami by se pak mohli rozhodnout jednak podle této studie k jižnímu obchvatu, jednak podle dokumentace k územnímu řízení na trasu přeložky I/14 připravenou ŘSD,“ dodal.

Vedení radnice tvrdí, že referendum nebude mít vliv na přípravu nového územního plánu, který se právě zpracovává. Podle radnice lze schválit územní plán a pak ho podle výsledků referenda upravit.

Příznivci obchvatu však tvrdí, že i když zatím referendum nebylo, v územním plánu by se mělo počítat s koridorem jimi zamýšleného obchvatu.

Upozornili už dřív, že v Krčíně má pozemky občanské sdružení K-47 z Boru u Skutče, které je chtělo převést v územním plánu na zastavitelné území, což by obchvat zřejmě zablokovalo.

Podle nich to nahrává i spekulaci s cenami pozemků.

„Obě trasy silnice nyní vedou poli a loukami. Než zastupitelé někde schválí zástavbu, bylo by vhodné počkat, až občané rozhodnou v referendu. Pokud by zastupitelé činili kroky znemožňující referendum, jako přípravný výbor bychom se museli domáhat soudního přezkoumání,“ mínil Václav Zilvar.

Starosta tvrdí, že postup města může doznat změn. „Pokud vývoj ukáže, že bychom měli postupovat jinak ohledně tranzitní dopravy, může to jít procesem změn budoucího územního plánu, případně můžeme iniciovat nějakou vyhledávací studii pro stavbu silnice, kde je investorem Ředitelství silnic a dálnic. To vše ukáže čas,“ řekl Hable.