Vítězná Lávka podle návrhu skupiny Mirko Bauma má v Jaroměři vzniknout do února 2015. | foto: baum & baroš ARCHITEKTI - Prof. Ing. – arch. Mirko Baum, EXCON, a.s. - Ing. Vladimír Janata, CSc.

Expert vyhrál s lávkou ve tvaru páteře. Jaroměř řeší, kdo ji zaplatí

  • 20
Komenského most v Jaroměři, který musel být stržen po červnové povodni, do konce roku nahradí lávka z dílny uznávaného architekta Mirko Bauma. V soutěži se městu sešlo 55 návrhů.
Reklama

Architekt Mirko Baum je sice nejvíc pyšný na svůj návrh krovu vybombardovaného karmelitánského kláštera ve Frankfurtu, avšak zdá se, že se našel hlavně v tvorbě lávek.

Jeho lávka přes Orlici v Hradci Králové si vysloužila ocenění krajské stavby roku, mluví se také o tom, že by byl nejlepší volbou pro uvažovaný přechod Labe u Aldisu.

Fotogalerie

Právě Baum vyhrál architektonickou soutěž na novou lávku v Jaroměři. Jeho návrh nejspíš do konce roku 2014 nahradí Komenského most poškozený při červnové povodni.

"Pokoušeli jsme se o minimalizaci zásahů, v konstrukci, nákladech za materiál i vůči městskému panoramatu. Cesta minimalizace je daná i mým přesvědčením architekta a čím mi přibývá let, tím je hlubší: to, co tam nebude, mi za pět let určitě nepůjde na nervy," říká uznávaný architekt Baum, který v šedesátých letech působil v takzvané Školce libereckého SIAL a od sedmdesátých let se prosadil i v Německu.

Korozi vydrží odolávat osmdesát let

Baum tvrdí, že hlavní inspirací mu byla lidská páteř. Na vítězném návrhu se s ním podíleli architekti David Baroš a také Vladimír Janata. Protože si město kladlo podmínku, že mostem musí vést kolektor sítí, architekti udělali z této nutnosti hlavní prvek.

Reklama

Kolektor umístili do truby stabilizované třemi táhly. Nad kolektor umístili mostovku z roštů, a to i proto, aby most vypadal dobře zespodu z nábřežní promenády. Konstrukce bude z pozinkované konstrukce, autoři slibují, že korozi vydrží odolávat osmdesát let.

Most vyjde na 14,6 milionu korun, návrh se však zřejmě bude měnit. Porotci doporučili autorům ještě zvážit použitý materiál i šířku mostu.

Druhé místo v soutěži obsadili architekti kolem Marka Blanka, třetí skončil tým Františka Denka. Město mezi první tři návrhy rozdělilo 240 tisíc korun.

Architektonická soutěž vzbudila neobyčejný zájem. Sešlo se 55 návrhů, zájem měl dokonce i ateliér ze Španělska, ale kvůli češtině to vzdal. Organizátoři nakonec kvůli pochybením jedenáct návrhů vyloučili.

"Zhruba třetina projektů vykazovala velmi vysoké kvality, byli jsme jako porota nadšeni. Domníváme se, že soutěž splnila účel, na řadě variant prověřila složitý úkol, který se dotýká historického jádra. Na oceněných projektech jsme se usnesli jednomyslně," tvrdí předseda poroty architekt Jan Šebek.

Ministerstva jednají a Jaroměř neví, kdo za most zaplatí

Město už má vítězný návrh na papíře, ale stále mu chybí 15 až 20 milionů na pořízení mostu. Ministerstva dopravy a pro místní rozvoj se totiž nemohla dohodnout, kdo bude platit povodňové škody na mostech.

"Dvě ministerstva zatím diskutují, v tuto chvíli to není vyřešeno. Chtěli bychom, aby most stál na Silvestra 2014," uvedl starosta Jaroměře Jiří Klepsa.

Původní Komenského most se měl v červnu dočkat opravy, ale v noci z 2. na 3. června ho poškodila povodeň. Po druhé hodině ráno silný proud vody podemlel středový pilíř, který se rozlomil, a jedna z bočních lávek se utrhla.

Původní most vznikl v letech 1883 až 1884, od 90. let minulého století na něj nesměla auta. Obě boční lávky pro pěší z roku 1931 byly kvůli havarijnímu stavu uzavřeny úplně. Město nechalo starý most odstranit, zastupitelé však odmítli dát peníze na provizorní, protože by vyšel příliš draho. Spojnice mezi parkem a školou Na Ostrově a náměstím tak dosud schází.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

20 příspěvků v diskusi

Reklama