Vizualizace fotbalové arény podle architekta Vymetálka. Zázemí v západní tribuně, hlavní vjezd přes současné dopravní hřiště, přemístění lízátek, amfiteátr i park (24. 2. 2015). | foto: Tomáš Vymetálek Architects

Nový návrh stadionu v Hradci počítá s lízátky, amfiteátrem a úsporami

  • 13
Přestože smlouva mezi Hradcem Králové a společností ECE Group o stavbě více než třímiliardového Parku Malšovice je stále ještě platná, ve vznik obchodního centra s fotbalovou arénou už nevěří ani nenapravitelný snílek. Naopak, vše směřuje k budování ryze městského stadionu.

Moderní aréna by přitom stála „jen“ 350 milionů a mohly by zůstat i populární lízátka.

Na úterním zastupitelstvu města Hradce Králové padly odpovědi na několik zásadních otázek, které ve městě nevzrušují jenom fotbalové fanoušky. Známé už jsou alespoň přibližná cena, podoba možné arény i nejbližšího okolí, postup výstavby a také osud charakteristických osvětlovacích stožárů.

Architekt Tomáš Vymetálek, jenž je spoluautorem nového územního plánu, na zastupitelstvu představil studii proveditelnosti, tedy určité vodítko stavby. „Je to jen naznačená cesta, kudy bychom se mohli ubírat, jak by se to mohlo dělat a jak by to eventuálně mohlo vypadat,“ řekl primátor Zdeněk Fink.

Z Vymetálkovy studie mimo jiné vyplynulo, že město by mohlo výrazně ušetřit. Zatímco při stavbě Parku Malšovice se výdaje radnice odhadovaly na 600 milionů korun (více o projektu čtěte zde), nová verze by mohla být téměř o polovinu levnější.

„Reálná cena je mezi 350 a 370 miliony korun,“ uvedl architekt, který v posledních týdnech objížděl zrekonstruované české stadiony a studoval i zprávy o renovaci někdejších východoněmeckých sportovišť.

Do arény by se vešlo deset tisíc lidí

Výstavba by měla tři etapy a kdyby ta první začala o letní fotbalové přestávce, Hradec by mohl hrát všechny domácí zápasy v Malšovicích a oproti projektu s obchodním centrem by nemusel hledat azyl v Mladé Boleslavi či Jablonci.

Podle vizí Vymetálka by nejdříve vyrostla hlavní tribuna s veškerým zázemím i parkovištěm pro více než 400 aut na západní straně, přesunula by se hrací plocha i osvětlovací stožáry.

Ve druhé etapě by se dostalo na severní a jižní tribunu a na závěr by došlo k demolici východní tribuny i současného klubového zázemí.

Potenciální podoba arény pro deset tisíc diváků nepřekvapí, avšak odhaluje nové obrysy celého území. Architekt vede hlavní vjezd přes nynější dopravní hřiště, kam umístil i parkoviště, směrem k Orlici plánuje park s in-line stezkami, dětským hřištěm a zmínil i myšlenku na lávku přes řeku přímo do sportovního areálu Slavie.

Navrhuje zachovat torzo severního valu, který by před arénou vytvořil amfiteátr odhadem pro tři tisíce lidí na pořádání divadelních či hudebních akcí. „Celý park by si zasloužil vlastní studii,“ uvedl Vymetálek, který se podíval také na stav populárních lízátek. Usoudil, že mohou svítit dál: „Jen je bude potřeba posunout z dnešních pozic, aby dosvítila až na trávník.“