Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krkonoše mění pravidla: omezení pro bikery a nové úseky pro vodáky

  8:55aktualizováno  8:55
Od ledna platí nový návštěvní řád Krkonošského národního parku. Ochranáři vykázali z lyžařských tratí bikery a naopak vyhověli přání vodáků. Kánoe pustí v horských řekách na delší úseky než dosud. Ochranáři už také nebudou na cyklotrasách tolerovat kola se spalovacím motorem.

Z cesty na fatbiku po okolí Pece pod Sněžkou. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Pro někoho to mohou být jen kosmetické úpravy, pro vodáky a bikery to však jsou zásadní změny. Důvodem pro vydání nového návštěvního řádu byla změna zonace národního parku, ochranáři také museli reagovat na změnu občanského zákoníku, podněty veřejnosti a opakující se problémy s některými turisty. Návštěvní řád je spolu s plánem péče o Krkonošský národní park nejdůležitějším dokumentem v oblasti ochrany přírody národního parku.

Novelizovaný dokument reaguje na nový trend - na zimní cykloturistiku. Bikeři už nebudou moci od konce listopadu do začátku dubna využívat sjezdovky a hlavně běžecké tratě. V poslední době totiž přibývá cyklistů, kteří na strojově upravených trasách jezdí na klasických horských kolech a fatbicích, což jsou bicykly s tlustými plášti (o fatbiku jsme psali zde).

Fotogalerie

„Skiareály v zimě upravují běžecké tratě za drahé peníze. Pokud nejsou úplně zmrzlé, kola je rozrývají a ničí. Krkonoše nejsou nafukovací a nelze vyhovět všem novým trendům. Národní park má své limity,“ říká mluvčí Správy KRNAP Radek Drahný.

Bikeři přitom mohou dál na normální cesty a zasněžené asfaltky. Pokud je strážci přistihnou v bílé stopě, hrozí jim na místě bloková pokuta až jeden tisíc korun. Ve správním řízení může být penále mnohem větší.

Radek Vich, jenž má ve svazku měst a obcí Krkonoše na starosti běžecké lyžování, považuje opatření namířené proti bikerům za preventivní krok a způsob, jak případné přestupky řešit.

„Nemám zprávy, že by cyklisté ve velké míře ničili běžecké tratě. Mnohem větší problémy nám dělají řidiči skútrů a čtyřkolek, kteří jezdí k chalupám, nebo lidé na koních,“ uvádí Vich.

Není to v pořádku, zlobí se podnikatel

Ochranáři se také rozhodli vystavit stopku kolům s přídavným spalovacím motorem, která se na území národního parku začala objevovat v čím dál větší míře. Důvodem zákazu je hluk a zápach. Správci parku loni zaznamenali desítky stížností. Lidé na „motorových“ bicyklech a koloběžkách jezdili po cyklotrase až k Luční boudě.

Změny v návštěvním řádu

  • nově povolené úseky pro splouvání krkonošských řek:
    Labe
    od přehrady Labská až do Vrchlabí,
    Malá Úpa v úseku Spálený Mlýn, ústí Jeleního potoka - soutok s Úpou,
    Jizerka v části Vítkovice, most u hotelu Skála, ústí Kozelského potoka - Dolní Štěpanice,
    Mumlava od mostu u skokanských můstků v Harrachově - ústí do Jizery,
    Úpa mezi Pecí pod Sněžkou a Horním Maršovem,
    Klínový potok v úseku parkoviště Lom ve Strážném - soutok s Husím potokem
  • od 30. listopadu do 1. dubna mohou cyklisté jezdit pouze mimo upravované lyžařské trasy
  • celoroční zákaz jízdy na kolech a koloběžkách se spalovacím motorem po cyklotrasách

„Kola se spalovacím motorem, která zápachem a hlukem ostatním návštěvníkům znepříjemňovala pobyt, nyní nebudou moci legálně vjet na cyklotrasy,“ upozorňuje Drahný.

Na stále populárnější elektrokola se omezení nevztahuje. Provozovatel půjčovny motorových koloběžek v Peci pod Sněžkou Josef Bláha považuje argumenty ochranářů za liché.

„Není to v pořádku. Koloběžka s motorem dělá mnohem menší hluk než skútry, dodávky a auta, které po Krkonoších běžně jezdí. Také vypouštěné emise jsou ve srovnání s osobními automobily minimální,“ tvrdí podnikatel, který zvažuje právní kroky.

Správa KRNAP v novele návštěvního řádu vyslyšela připomínky vodáků. Po jednání s Českým kanoistickým svazem významně rozšířila možnosti splouvání krkonošských řek. Nově mohou vodáci na lodích jet od labské přehrady ve Špindlerově Mlýně až do Vrchlabí, po Úpě z Pece pod Sněžkou do Horního Maršova nebo splout Klínový potok v úseku od parkoviště Lom ve Strážném po soutok s Husím potokem.

„Splouvat mohou plavidla bez motorového pohonu, za denního světla a na Labi při průtoku vyšším než 9 krychlových metrů za sekundu,“ doplňuje mluvčí.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Veřejnost a členové horské služby se ve Vrchlabí rozloučili se zesnulým...
Poslední sbohem náčelníkovi. S Klepšem se přišly rozloučit stovky lidí

Pohřeb náčelníka Horské služby Krkonoše Adolfa Klepše provázel obrovský zájem veřejnosti. Ve vrchlabském klášterním kostele sv. Augustina se s ním loučili...  celý článek

Jeden ze studentských návrhů dopravního terminálu ve Dvoře Králové nad Labem.
Dvůr Králové už má vize dopravního terminálu, navrhli je studenti

Dvorská radnice se pomalu blíží ke splnění ambiciózního cíle – stavbě nového terminálu pro vlakovou a autobusovou dopravu. Jak by mohl vypadat, navrhli...  celý článek

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla v zámecké kapli Zjevení Páně...
Cenný Brandlův obraz z kaple patří Smiřicím, ne farnosti, rozhodl soud

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla, který byl v českých zemích jedním z hlavních představitelů vrcholného baroka, bude i nadále patřit městu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.