Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

O smysl čtyřproudové silnice z Jaroměře do Polska se přou i experti

  9:41aktualizováno  9:41
Zatímco někteří politici už léta prosazují stavbu silnice R11 z Jaroměře k polským hranicím, jako pokračování "hradecké" dálnice D11, lidé z dotčených obcí se obracejí proti. Na prospěšnosti autostrády se neshodnou ani odborníci. Silnici nepodržela ani analýza z Bruselu.
Kritizovaná autostráda by mohla pomoci ucpanému Náchodu. Ilustrační foto

Kritizovaná autostráda by mohla pomoci ucpanému Náchodu. Ilustrační foto | foto: Martin Stolař, MAFRA

Když před dvěma týdny z ministerstva dopravy unikly informace o takzvané superstrategii do roku 2025, obyvatelé Kocbeří, Starého Rokytníku, Choustníkova Hradiště či Horních Dolců se zhrozili. Plán ministra Víta Bárty totiž stavbu R11 jednoznačně podpořil.

Lidé z obcí na předpokládané trase se nechtějí přít obecně o prospěšnost čtyřproudovky. Vadí jim však, že vede přes obydlené území, že vesnice dělí na dvě části, a upozorňují na akutní hrozbu pro Janskou studánku, která zásobuje pitnou vodou stovky domácností ve Dvoře Králové nad Labem a okolí.

Ekologové zase argumentují neblahým dopadem stavby na populaci chráněných obojživelníků, ptáků či rostlin, ochránci památek se bojí o Kuks a Braunův betlém.

Aby potíží nebylo dost, naposledy se proti pokračování uvažované trasy R11 ozvali i meteorologové a silničáři. Ti se domnívají, že zimní klimatické podmínky v kombinaci s prudkými stoupáními na autostrádě zcela znemožní plynulý provoz.

"Nejprve se musí vyjádřit ministerstvo životního prostředí, pak se teprve žádá o územní rozhodnutí a k tomu se opět musí vyjádřit třeba občanská či ekologická sdružení. Dalším krokem bude výkup pozemků a pak žádost o stavební povolení. Bude záležet hlavně na penězích," popsala složitý postup před zahájením výstavby mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Odpůrcům výstavby rychlostní silnice k polské hranici na konci loňského roku, kdy na pokračování autostrády z Trutnova do Královce souhlasně kývla studie o vlivu na životní prostředí, zatrnulo. Avšak mají dvě poměrně silné zbraně, které mohou kritizovanou a současně i vyzdvihovanou stavbu zpomalit či alespoň odklonit od nynějšího plánu.

SeStra je proti

Navzdory předpokladům předchozí úřednické vlády, že úsek mezi Jaroměří a Trutnovem studií o vlivu na životní prostředí hladce projde, ani po osmi měsících není jasný výsledek.

A pak je tu ještě takzvaná SeStra - tedy multikriteriální analýza, kterou vytvořili pražští a bruselští experti jako podklad pro hodnocení evropských dopravních investic v Česku.

SeStra zpochybňuje důležitost celé R11, na škále od nuly do dvou set možných bodů jí přisoudila pouze 81 bodů. Méně významné jsou pouze obchvaty Dubence, Lišova a malý úsek silnice R4 ve Středočeském kraji.

Analýza hodnotí dopravní a ekonomický přínos staveb i jejich vliv na životní prostředí. V západoevropských zemích je nezbytným předpokladem každého plánování, avšak u nás dosud zapotřebí není.

"Snažíme se argumentovat, vést diskusi s představiteli kraje, dělat osvětu. Nechceme dělat problémy nebo cokoli oddalovat, jen žádáme o pomoc," říká starostka Kocbeří na Trutnovsku Eva Rezková.

"Jsou navrženy tři varianty, kudy by silnice mohla vést. Jenže pro Kocbeře jsou všechny nepřijatelné. Kdybychom našli jen jeden nebo dva negativní dopady, pro obec by to bylo ještě dobré, ale těch záporů je tolik, že jsme se museli ozvat," tvrdí Rezková, podle které by autostráda měla vést více na východ. Tato trasa by prý byla kratší, vedla by méně obydlenou oblastí a byla by stavebně jednodušší.

Užitečnost kritizované silnice? Může ulevit ucpanému Náchodu

Multikriteriální analýza ministerstva dopravy naopak vyzdvihuje dokončení dálnice D11 do Hradce Králové, které dostalo 178 bodů a v celorepublikovém přehledu vyhrálo. Studie podporuje rovněž rychlostní silnici R35 z Mohelnice do Hradce Králové (145 bodů) a prodlouženou dálnici D11 do Jaroměře (139 bodů).

Pokud se ve státním rozpočtu najdou peníze na stavbu R11, budovat se začne v roce 2018 a práce mají pokračovat zhruba tři roky. Podle expertů by tato komunikace měla ulevit Náchodu od tranzitní dopravy, protože pro většinu řidičů kamionů bude cesta přes Královec mnohem rychlejší než přes ucpaný Náchod.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Veřejnost a členové horské služby se ve Vrchlabí rozloučili se zesnulým...
Poslední sbohem náčelníkovi. S Klepšem se přišly rozloučit stovky lidí

Pohřeb náčelníka Horské služby Krkonoše Adolfa Klepše provázel obrovský zájem veřejnosti. Ve vrchlabském klášterním kostele sv. Augustina se s ním loučili...  celý článek

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla v zámecké kapli Zjevení Páně...
Cenný Brandlův obraz z kaple patří Smiřicím, ne farnosti, rozhodl soud

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla, který byl v českých zemích jedním z hlavních představitelů vrcholného baroka, bude i nadále patřit městu...  celý článek

Jeden ze studentských návrhů dopravního terminálu ve Dvoře Králové nad Labem.
Dvůr Králové už má vize dopravního terminálu, navrhli je studenti

Dvorská radnice se pomalu blíží ke splnění ambiciózního cíle – stavbě nového terminálu pro vlakovou a autobusovou dopravu. Jak by mohl vypadat, navrhli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.