Řidiči autobusů vítali ráno cestující v Královéhradeckém kraji ve žlutých či...

Řidiči autobusů vítali ráno cestující v Královéhradeckém kraji ve žlutých či oranžových reflexních vestách (5.1.2016). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Úřad pozastavil kontroverzní tendr na autobusy, obálky zůstanou zavřené

  • 4
V úterý chtěli úředníci Královéhradeckého kraje začít otvírat obálky s nabídkami na zajištění autobusové dopravy v regionu na následujících 10 let. K otevírání však nedojde, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) tendr pozastavil.

„Rozhodnutí ÚOHS neobsahuje věcné odůvodnění, takže v současné době nevíme, co k tomuto předběžnému opatření úřad vedlo,“ uvedla mluvčí Královéhradeckého kraje Martina Götzová.

Problémy kolem tendru za 5,5 miliardy korun se táhnou již od prosince, kdy byl první termín otevření obálek, avšak kraj ho postupně odsunul na další termíny kvůli protestům řidičských odborů (více čtěte zde). Termín 5. dubna měl být definitivní.

„Tento krok, který přišel těsně před otevřením obálek, nás překvapil. První stanovisko antimonopolního úřadu z konce února letošního roku říkalo, že náš tendr je v pořádku a může pokračovat. Před 14 dny nám zakázali podepsat smlouvu s případným vítězem, ale o zákazu otevřít obálky vůbec nebyla řeč,“ divil se náměstek hejtmana Karel Janeček (ČSSD), který má na starost dopravu.

Řidiči si na zadávací podmínky tendru stěžují již od prosince. Obávají se, že kvůli nim budou i nadále špatně finančně ohodnoceni.

Minulý týden pak přišli s výsledky analýzy, kterou si nechali zpracovat. Její autor našel v dokumentaci řadu chyb a nesmyslů, například předpokládané dojezdové časy, které by z řidičů na některých linkách udělaly sebevrahy (o analýze čtěte zde).

Už teď jezdíme za cenu porušování předpisů, říká odborář

„Například na lince z Janských Lázní do Trutnova musí jet řidič rychlostí 90 kilometrů v hodině po celou dobu, jinak nestíhá,“ uvedl autor studie Pavel Beneš. Případná zpoždění by odnesli řidiči penalizací, kterou si kraj do zadávacích podmínek zakomponoval.

„Už teď jezdíme za cenu porušování předpisů a dlouhých přesčasů. Předložené návrhy denních oběhů vozidel nesplňují kritéria bezpečnosti práce řidičů. Žádáme proto odstoupení radního pro dopravu Karla Janečka, který jako jediný je v této kauze neviditelným mužem stojícím za touto zakázkou,“ uvedl šéf odborářů Jiří Kuchynka. Janeček však rezignovat odmítl.

Průměrný plat bez příplatků je něco málo přes 12 tisíc. Podle odborů zadávací podmínky jen zakonzervují nynější úroveň odměňování, která se pohybuje mezi 75 až 78 Kč na hodinu, což je mnohdy nižší než v supermarketech, kde zaměstnanci nemají odpovědnost za zdraví a životy dalších lidí.

„Už nyní chybí na trhu pět až šest tisíc řidičů. Takhle však nepřesvědčíme další, aby šli k dopravcům pracovat,“ dodal odborář Kuchynka.