Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Kamiony z D11 zatěžují obce i po otevření Opatovic, lidé rezignovali

  • 8
Zapomenutá zkratka pro kamiony už roky otravuje život stovkám lidí na trase někdejší silnice smrti mezi Hradcem Králové a Novým Městem u Chlumce nad Cidlinou. Ještě před několika lety se tu pořádaly blokády za dostavbu dálnice D11 ke krajskému městu. Teď místní jen vyhlížejí slibovaný termín spásy - srpen 2017.

Je krátce po páté hodině ráno a desítky obyvatel Obědovic a Nového Města nechtěně vstávají. A další den znovu, stále dokola, už několik let. Hluk, zplodiny z naftových motorů, rozbitá silnice a také hrozící nebezpečí.

Ještě před několika lety byly stovky obyvatel v trase silnice I/11 odhodlaní s takřka nepřetržitým proudem kamionů bojovat. V Novém Městě u Chlumce nad Cidlinou dokonce dvakrát zablokovali přechod a doufali, že se spolu s uměle vyvolaným kolapsem něco změní. Nejenže se nic nestalo, dnes to naopak vypadá, jako by dopravou ničené obce rezignovaly. Bojovný duch a odhodlání jsou pryč, zbývá jen naděje, že inferno potrvá už „jen“ rok a půl.

Nezbývá než stříhat metr a čekat

„Všichni na nás zapomněli. Tu blokádu jsme asi měli udělat pořádně, abychom zastavili i provoz na dálnici, potom by se možná někdo probudil a pomohl nám. Teď nám nezbývá nic než stříhat metr a čekat,“ říká naštvaný muž z Nového Města, ale nechce se představit, prý z obav o bezpečí rodiny.

Čekání na zázrak, který se má přihodit v srpnu roku 2017, pro zamořené obce představuje slib ministra dopravy Dana Ťoka, že právě v tomto termínu bude dálnice D11 přivedená až do Hradce a takřka bez přestávky se začne pracovat na úseku do Jaroměře (podrobnosti čtěte zde).

„Skoro bez nadsázky se modlíme, protože vůbec nic jiného nám opravdu nezbývá. Dnes už víme, že naše dvě blokády silnice nepřinesly žádný efekt, prostě se o tom napsalo pár řádků a zhaslo to. Zkrátka nemáme šanci na jakoukoli změnu, dokud se dálnice nenapojí u Hradce,“ mrzí místostarostu Nového Města Vladimíra Beera.

Také on naráží na myšlenku „pořádné akce“, která by se dotkla i provozu na dálnici: „Přesně tak drastický způsob jsme ale nechtěli, protože to už by nejspíš šlo o život.“

Podle posledních měření projede přes Nové Město, Obědovice, kolem Kratonoh, Roudnice a Lhoty pod Libčany kolem pěti tisíc aut denně. V průměru to je každých 17 vteřin jedno, přes den však intenzita výrazně vzrůstá.

Přes nás to mají jednodušší

„Když se teď dívám z okna, vidím šest kamionů na úseku, který nemůže měřit více než 200 metrů. Oni by sice klidně mohli jezdit až do Hradce, ale z pochopitelných důvodů to nedělají, protože by se museli motat přes velký kus města. Přes nás to mají výrazně jednodušší,“ povzdechne si starosta Nového Města Vladimír Horyna.

Stavidla se otevřou vždy po páté hodině ráno, většina kamionů má polské espézetky a ani jeden sem nezabloudil náhodou.

„Každé ráno je to stejné. Poláci se vyspí někde u Jaroměře a pak vzhůru zase na cestu,“ popisuje Horyna.

Kraj i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) spoléhaly na to, že proud rozředí dálniční sjezd u Opatovic. Nestalo se. Částečnou vinu na tom má i zapomenutý ukazatel na sjezd přes Nové Město. „Toto dopravní značení je provedeno v oranžové barvě a pro řidiče má psychologický efekt objížďky,“ říká mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Stovky obyvatel v trase kamionové zkratky s nadějemi pozorují stavební ruch u křižovatky Bláhovka, kde by se dálnice měla „přisát“ k Hradci a pokračovat ke křižovatce u ČKD.

„Rok a půl je pro nás po těch letech vlastně docela krátká doba. Víte, jaká to bude úleva?“ zasní se někdejší dlouholetý starosta Obědovic Zdeněk Pavlíček, podle kterého by už tak kritická situace mohla být ještě horší: „Při vší smůle máme ještě štěstí, že ŘSD celkem dbá na opravu silnice. Jsme rádi, že tu silnici a vlastně i nás úplně neodepsali.“

Kromě hluku a smogu znamená kritická silnice i permanentní nebezpečí. Když se v roce 2006 otevřela dálnice D11 s provizorním sjezdem u Libišan, věřilo se, že pověst někdejší silnice smrti nadobro zmizí. Smrtelné dopravní nehody se však mezi Hradec Králové a Nové Město velmi rychle vrátily, ve většině případů v nich hrají zásadní roli kamiony. Nejtragičtější nehoda se zde odehrála v roce 2011, kdy při srážce s náklaďákem mezi Káranicemi a Obědovicemi zahynuli čtyři mladí muži (více zde).