Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchodníci se štěrkem usilují o obnovení železnice z Broumovského výběžku do Polska

  17:21aktualizováno  17:21
Představitelé hradeckého kraje rozpoutali debatu o obnovení železniční dopravy v Broumovském výběžku z Otovic do Polska. Nyní chybí 1,6 kilometru trati. Největší zájem má na obnově trati společnost, která vlastní na polské straně lom. Vozila by tudy vlaky štěrk.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Motorové osobní vlaky přestaly jezdit z Broumova do Otovic v roce 2005. Teď však sílí tlak, aby se znovu položilo 1,6 kilometru chybějící tratě k hranici, která zanikla v roce 1953.

Nejde o turisty nebo blaho obyvatel broumovského výběžku. Největší zájem o obnovu má polská společnost Strateg Capital, jež pár kilometrů od hranice provozuje melafyrový lom. A protože štěrku tam jsou miliony tun, naši severní sousedé lobbují za jeho přepravu po železnici.

Vše došlo tak daleko, že ve středu se v hradeckém krajském sídle uskuteční porada o posouzení studie proveditelnosti obnovy železničního spojení do Tlumaczowa, kde mají svůj lom "melafyrobaroni".

Přizvat na poradu zástupce obcí, jichž by se přeprava kamene měla bezprostředně týkat, však nikdo nepovažoval za vhodné.

"Veškeré informace máme jen z doslechu. Opravdu se zlobím, že nás na jednání nikdo nepozval," říká starostka Hynčic Věra Hermonová. "O snaze obnovit trať samozřejmě vím, ale náš názor asi nikoho nezajímá. Ani já o schůzce nevím," dodává starosta Otovic Petr Novák.

Poměrně čilý stavební ruch za hranicí svědčí o tom, že Poláci si věří. Už předloni vykáceli náletové dřeviny v uvažované trase, postavili poměrně velkorysý most přes říčku Scinawku i nadjezd přes silnici. Roční těžba melafyru má dosáhnout dvou milionů tun a po dráze by se denně mohlo přepravit kolem osmi tisíc tun štěrku.

Jen pro ilustraci:moderní vagon má kapacitu kolem 90 tun, a tak by Otovicemi, Broumovem, Olivětínem, Hynčicemi nebo Meziměstím mohlo denně projet kolem 90 naložených vozů.

Kraj: ať trať zaplatí soukromé firmy

"To je šílené. Hynčice jsou doslova nalepené na kolejích a nákladní doprava by mohla znamenat třeba i praskání domů. Je smůla, že tady ty koleje vůbec máme," míní Hermonová, které se polský nápad na obnovu tratě vůbec nezamlouvá.

"Na celém projektumě štve to, že v podstatě jediné informace mám od novinářů. Zajímalo by mě třeba, kolik vlaků denně by vesnicí projelo," říká Novák.

Obnova dráhy má však příznivce i na české straně. O její užitečnosti je přesvědčen třeba předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík: "Na polské i české straně chybí kolem dvou kilometrů kolejí, to si přece jasně říká o propojení."

Náměstek hradeckého hejtmana Helmut Dohnálek je raději opatrný: "Zatím nevíme, zda by na trať zbyly finance."

Kromě představitelů obcí trati nefandí ani krajský radní zodpovědný za dopravu Josef Ješina: "Ta dráha měla fungovat už 50 let. Dnes jsem ale skeptický, protože na to nejsou peníze."

Ješina je navíc přesvědčen, že o obnovu trati jde především polských podnikatelům: "Jestli tu dráhu tolik chtějí, ať si ji zaplatí. Kraj ji totiž financovat nemůže a navíc ji ani nepotřebuje."



Nejčtenější

Policie uzavřela příjezdy do Adršpachu, pod náporem Poláků kolabuje doprava

Do skalních měst v Adršpachu a Teplicích nad Metují přijely tisíce návštěvníků...

Kvůli dopravnímu kolapsu v Adršpachu na Náchodsku policisté uzavřeli dvě ze tří příjezdových komunikací do obce....

Padesát let bydlí v jednom domě. Čtvrtá rekonstrukce stála 10 milionů

Dům prošel postupně několika rekonstrukcemi. Za poslední čtvrtou proměnou stojí...

Miloš Drapač se v malém dělnickém domku na Náchodsku narodil a dosud v něm žije. Dům prošel postupně třemi...



Turista při toulkách v Krkonoších natočil horkem vyschlý pramen Labe

V Krkonoších vyschlo koryto u pramene Labe (8.8.2018).

Turista Luděk Bouška z Jilemnice natočil při svých toulkách Krkonošemi vyschlý pramen Labe. Video na jeho facebookovém...

Jakl má mé sympatie, řekl o jeho kandidatuře za SPD Václav Klaus

Bývalý prezident Václav Klaus se společně se synem Václavem vydali na tradiční...

Exprezident Václav Klaus nemá problém s tím, že jeho někdejší tajemník Ladislav Jakl v Praze kandiduje do senátních...

Voda mizí i z podzemí, sucho odkrylo nepřístupné části jeskyně v Krkonoších

Šéf albeřických jeskyňářů Radko Tásler v Albeřické jeskyni v Krkonoších

Sucho, které v posledních letech trápí celou republiku, není patrné pouze na povrchu, ale také v podzemí. V největší...

Další z rubriky

VIDEO: Vzpurnou řidičku museli policisté z kradeného auta vytáhnout

Policisté zadrželi řidičku kradeného vozu.

Několik policejních hlídek a zásahová jednotka zadržely poblíž Hradce Králové řidičku luxusního vozu ukradeného v...

Stará sýpka u nádraží v Hradci unikne demolici, budou z ní kanceláře

Hradecký magistrát chce zachránit silo s cihlovou fasádou u nádraží.

Někdejší sýpka u hlavního nádraží v Hradci Králové k zemi nepůjde. Nový majitel chce v industriální památce vybudovat...

Turista při toulkách v Krkonoších natočil horkem vyschlý pramen Labe

V Krkonoších vyschlo koryto u pramene Labe (8.8.2018).

Turista Luděk Bouška z Jilemnice natočil při svých toulkách Krkonošemi vyschlý pramen Labe. Video na jeho facebookovém...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz