Bez obchvatu se jen velmi těžko rozroste také automobilka Škoda Auto v Kvasinách.

Bez obchvatu se jen velmi těžko rozroste také automobilka Škoda Auto v Kvasinách. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Opočno se po 80 letech dočká obchvatu. Pomůže i Škodovce v Kvasinách

  • 2
Možná už za dva roky se začne stavět obchvat Opočna. Potřebuje jej město, ale i blízká kvasinská Škodovka, zatím však není jasné, zda ho zaplatí stát, anebo dotační program. Kvůli silnici už Opočno přišlo o jednoho významného investora.

Píše se rok 1934. Už dlouho předtím, než se začalo v Evropě schylovat k druhé světové válce, se v Opočně mluvilo o tom, že by město potřebovalo obchvat. Už tehdy hlavní silnice vedla přes centrum a památkovou zónu a také z té doby existují listiny, ve kterých se uvažuje o nové silnici, která by vedla okolo města.

Nyní, o 80 let později, sice obchvat stále není, ale konečně se zdá, že v dohledné době skutečně vznikne. Pokračování plánovaného projektu dala zelenou rada Královéhradeckého kraje a zřejmě je všechno na dobré cestě, aby se už zhruba za dva roky začalo stavět.

Významný investor odešel do Polska

„Dost k tomu přispělo, že nám kvůli neexistenci vhodné komunikace odešel významný investor,“ řekl starosta Opočna Štěpán Jelínek a uvedl jednoho z dodavatelů nedaleké kvasinské Škody Auto, který chtěl v opočenské průmyslové zóně postavit továrnu pro 150 lidí.

Přes centrum by však jezdilo příliš mnoho kamionů, což by porušovalo různé normy třeba o hlučnosti a prašnosti.

„Firma nakonec bohužel zamířila do Polska,“ sdělil krajský radní pro investice Josef Dvořák. Přestože má Opočno hotovou průmyslovou zónu, bez obchvatu je podle šéfa radnice nevyužitelná.

Právě na takové argumenty kraj slyší. „V současné době jsme vysoutěžili nabídku na zpracování projektové dokumentace, která upravuje tu původní pro stavební povolení, ale i dokumentaci stavby z roku 2007. Navíc musíme aktualizovat mapy a podklady pro výkup pozemků. Z důvodu náročnosti bude projekt obchvatu rozdělen na dvě etapy. Dokumentace k první etapě by měla být hotova v únoru příštího roku, k druhé etapě pak do konce srpna příštího roku,“ vyjmenovala postup mluvčí kraje Martina Götzová.

Stavba má stát 350 milionů

Bez obchvatu se rovněž jen velmi těžko rozroste zmíněná Škodovka v Kvasinách. „Předpokladem pro další růst kvasinské zóny je především kvalitní dopravní infrastruktura. Proto je právě opočenský obchvat důležitou stavbou,“ pokračovala mluvčí.

První část obchvatu bude tvořit víc než dvoukilometrový úsek, který odvede tranzitní dopravu z Kupkova náměstí. Druhá část bude dlouhá jeden a půl kilometru a povede i po mostě přes Zlatý potok. Součástí budou také podchod, opěrné zdi, protihlukové stěny a chodníky.

Stavba by podle původních odhadů mohla stát zhruba 350 milionů korun, ale až na podzim bude jasné, zda ji stát zafinancuje v rámci rozšiřování průmyslové zóny Kvasiny.

„Pokud ne, bude kraj usilovat o její výstavbu prostřednictvím integrovaného regionálního operačního programu pro období 2014 - 2020. Projekt má všechny parametry k tomu, aby do něj mohl být zařazen,“ tvrdí radní Dvořák.

Obchvat podporují všechny místní strany

V Opočně plán samozřejmě vítají. „Zatížení je tu enormní, doprava navíc poroste. Budeme hrozně rádi, když to vyjde. Máme platné územní rozhodnutí a další splněné požadavky. Po dlouhé době cítím podporu všech stran,“ věří starosta Jelínek.

Problém sice může nastat s výkupem pozemků, ale starosta to chce vzít do svých rukou.

„Jsme ochotní s lidmi směňovat pozemky a maximálně tomu pomoct. Pokud mám správné informace, půjde o zhruba 50 vlastníků. Víc než polovina pozemků je však v majetku města, hraběnky a státu. Zbytek je v majetku obyvatel. Klidně ty lidi obejdu sám, pokud se na tom dohodneme,“ naznačil.

Už když do funkce nastoupil, vlastníky pozemků prý oslovil. „Někteří se vyjádřili dokonce v tom smyslu, že své pozemky darují. Hlavně když to bude. Neobjevil se žádný hlas, že to neprodají, ale je pravda, že si dávají různé podmínky,“ uzavírá starosta.