Továrna Škoda Auto v Kvasinách

Továrna Škoda Auto v Kvasinách | foto: Pavel Bednář, MF DNES

Rychnovsko zahltí kamiony, stavba obchvatů nestíhá rostoucí Škodovku

  • 4
Přestože kvasinská škodovka chce do tří let podstatně zvýšit výrobu a tím pádem i dopravu na Rychnovsku, stavba důležitých obchvatů nemůže začít dříve než za osm let. Zatím jsou na úrovni studií.

Velmi snadno mohli obyvatelé Rychnova nad Kněžnou, Častolovic či Domašína podlehnout dojmu, že stavby obchvatů jejich měst začnou co nevidět. Šest měst a obcí z Rychnovska totiž nedávno podepsalo s krajem a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) smlouvu o spolupráci s rozšiřováním průmyslové zóny Solnice-Kvasiny. Právě nové obchvaty by se měly stát nejhmatatelnějším výsledkem třímiliardové investice do rozvoje zóny, která má obrovské ambice a očekávání.

Nové silnice a obchvaty, které mají být logickou odpovědí na plánovanou podstatně vyšší produkci kvasinské škodovky, ale i nárůst počtu zaměstnanců, však jsou teprve v začátcích.

Křišťálová Lupa 2015

„V Rychnově, Domašíně i v Častolovicích jsme teprve na úrovni vyhledávacích studií. Než začne samotná realizace, potrvá to ještě alespoň osm až deset let,“ odhaduje Zdeněk Kos z krajské pobočky ŘSD.

S tak vzdáleným termínem se však dají očekávat dopravní komplikace především v Rychnově nad Kněžnou.

„Jiráskovou ulicí denně projede až 14 tisíc vozidel. Vzhledem k tomu, že výrobní kapacita závodu Škoda v Kvasinách bude do roku 2018 téměř dvojnásobná, dá se předpokládat, že doprava zhoustne a reálně se tak dá počítat s nárůstem dopravy na 20 tisíc a možná i více vozidel za den,“ předpokládá starosta Jan Skořepa.

Rychnov má v souvislosti s obchvatem i další problém: protesty s jeho trasou.

Může dojít i na referendum

„Požádal jsem ŘSD, aby se pokusili zpracovat i jinou variantu. Poté chci vyvolat veřejné jednání, pokusím se pozvat i lidi z ŘSD, aby vysvětlili všechny plusy a minusy jednotlivých tras a uvidíme, zda dojde ke shodě. Připouštím, že může nastat i varianta s vypsáním místního referenda,“ pokračuje Skořepa.

Obchvat Rychnova nad Kněžnou

  • Obchvat by měl odklonit dopravu po západním okraji města
  • 1. etapa by měla začít křižovatkou v Lipovce
  • Napojí se na kruhovou křižovatku pod Budínem, odkud se vyjíždí na Vamberk
  • Stavba vyjde na 340 milionů korun
  • 2. etapa může v budoucnu dotáhnout dopravu dál po jihozápadním kraji města až na Budín s výjezdem na Vamberk

Kromě Rychnova podepsaly smlouvu o spolupráci i Solnice, Opočno, Častolovice, Kvasiny a Černíkovice. Hejtmanství se zavázalo být garantem a bude i hlavním plánovačem při rozdělování financí.

„Mohu potvrdit, že hledáme další varianty. Vybere se ta, která bude škodit co nejmenšímu počtu obyvatel. Bohužel je to ale tak, že někomu bude vadit vždy,“ pronesl Kos (více o obchvatu Rychnova zde).

Nejblíž ke stavbě obchvatu má nyní Opočno.

„Tento týden podáme žádost o stavební povolení. Pokud vše půjde dobře, mohlo by se začít stavět na podzim příštího roku, a když bude do žádosti ještě něco potřeba doplnit, začneme na jaře 2017,“ plánuje starostka Opočna Šárka Škrabalová, podle které je vyřízeno kolem 85 procent výkupu potřebných pozemků a město státu pomáhá oslovovat nerozhodné vlastníky.

„Pomáháme, protože ty lidi známe a můžeme jim to snáze vysvětlit. Nikoho se ale nesnažíme do něčeho tlačit,“ dodává starostka.

Stejně jako Častolovice či Domašín může zatím na dokončení obchvatu čekat i Solnice.

„V harmonogramu je trochu neurčitě uvedený letopočet plus 2020. Já ale doufám, že bychom se mohli dočkat ještě dříve, protože obchvat nám skutečně moc chybí. Proto jsme připraveni pomoct při jednání o výkupu pozemků,“ říká starosta Solnice Jan Hostinský.

„Obchvat Solnice připravuje kraj. Až to dotáhne ke stavebnímu povolení, potom do toho jako investor vstoupíme my. Sám jsem zvědavý, na jaký termín se cítí,“ uvádí Kos z ŘSD (více čtěte zde).

První budou Doudleby

Náskok před budováním silnic, jež bezprostředně souvisí s překotným rozvojem průmyslové zóny Solnice Kvasiny, má obchvat Doudleb, který se možná začne stavět za rok, v roce 2017.

„Máme pravomocné územní rozhodnutí a řeší se jen jednotlivé výkupy pozemků. Až budou hotové, jsme okamžitě připraveni k realizaci,“ slibuje Kos.

Vládní tři miliardy korun zdaleka nejsou jedinou investicí do rozvoje průmyslové zóny. Škodovka již dříve slíbila, že do kvasinské továrny investuje přes sedm miliard korun, má tu vzniknout 1 300 nových pracovních míst, ale i dalších asi 400 míst mezi regionálními dodavateli. Automobilka rovněž naznačila, že v budoucnu do závodu investuje až 13 miliard korun.

Mohutný rozvoj však znamená rovněž nová místa ve školách i službách a města musí kromě dopravní infrastruktury začít řešit i potřebu nových bytů.