Přestože rok 2013 má být pro automobilku Škoda především ve znamení razantních úspor na všech frontách, více než pět tisíc zaměstnanců v jejích továrnách v Kvasinách i Vrchlabí si může s úsměvem notovat odborářskou hymnu: "Vážení, co si hrajete na pány./Nemáte asi tušení, kdo vás vlastně živí./ Jsme to my!"
Nové podmínky ve Škoda Auto
|
Tak zní jedna pasáž hitu, který by však škodováčtí odboráři mohli přepsat. Pány se totiž při vyjednávání o růstu mezd stali právě oni.
Od pondělí vzrostly mzdy zaměstnanců automobilky o tři procenta, v květnu dostanou bonus 20 tisíc korun a k tomu všemu se továrna zavázala, že pět let nebude propouštět.
Autor slov hymny - odborový předák Jaroslav Povšík - se netají velkou spokojeností.
"Úroveň mezd se snažíme přiblížit některým evropským značkám v rámci koncernu Volkswagen," řekl předseda.
Jen pro ilustraci: dělníci v konkurenční kolínské automobilce TPCA loni měli průměrnou mzdu o tři tisíce nižší než stejní zaměstnanci Škody.
I když pracovníci kvasinského a vrchlabského závodu mohou stále závistivě pokukovat po platech svých německých kolegů - ti loni dostávali jednorázovou prémii 7 200 eur - stěžovat si také nemohou.
Průměrná hrubá mzda na dělnických pozicích byla vloni 32 tisíc korun a průměrný plat bez členů představenstva činil přes 40 tisíc korun.
Spokojené je i vedení Škody
Byť by se mohlo zdát, že firma přistoupila na všechny požadavky odborářů, když na začátku navrhla nulový růst mezd, nakonec je spokojené i vedení.
"Škoda Auto je díky nové kolektivní smlouvě opět konkurenceschopnější. Významný posun ve flexibilitě zaměstnanců zároveň posiluje jistotu zaměstnání," uvedl Bohdan Wojnar, člen představenstva se zodpovědností za personalistiku a nejvýše postavený Čech v automobilce.
"Výborní zaměstnanci si zaslouží, aby měli před sebou jasnou perspektivu. Firma za to od nich očekává vysoké nasazení, loajalitu a ochotu na sobě pracovat," dodal Wojnar.
Odboráři si pochvalují hlavně slib o nepropouštění, který platí až do 31. prosince roku 2018.
"Například firma Opel, která byla symbolem automobilek, zavře tradiční továrnu v německé Bochumi. Naši zaměstnanci mají oproti jiným firmám nyní mnohem větší jistotu zaměstnanosti," pokračoval Povšík, podle něhož jde o nejsilnější dohodu v automobilovém průmyslu ve světovém měřítku.
Zásadní změny letos čekají celou továrnu, hlavně však pobočky v Královéhradeckém kraji. Kvasiny začnou co nevidět vyrábět modernizované modely superb a yeti, ve Vrchlabí zase navýší výrobu převodovek pro celý koncern VW. A všichni musí maximálně šetřit.
Povšík však zároveň připustil jeden neúspěch a naznačil, že odbory mohou vůči některým zaměstnancům poněkud přitvrdit:
"Trochu nás mrzí, že tvrdě pracujeme pro všechny zaměstnance, i pro ty, kteří s námi nejsou, nebo dokonce jsou proti nám. Pro příští rok proto zvažujeme zásadní změny v systému kolektivního vyjednávání."