Za naložení a složení auta si ISP účtuje bez daně 500 korun, jeden kilometr vyjde na 18 korun. Pětikilometrová trasa tak vyjde bez DPH na 590 korun. (Ilustrační fotografie)

Za naložení a složení auta si ISP účtuje bez daně 500 korun, jeden kilometr vyjde na 18 korun. Pětikilometrová trasa tak vyjde bez DPH na 590 korun. (Ilustrační fotografie) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Za odtahy aut jdou tisíce do kapsy firmě, Hradec posbírá jen drobky

  • 8
Z peněz vybraných za odtahy špatně zaparkovaných aut jde Hradci jen symbolická stokoruna, zatímco hned 1 600 korun putuje do kasy soukromé firmě ISP. Prý je to pod hranicí jejích nákladů, přitom komerční odtahy vozů poskytuje o polovinu levněji.

Odtahů zaparkovaných aut přitom ve městě přibývá.

"Nedávno se mi stalo, že mi odtáhli auto, protože jsem v jedné z vedlejších ulic zaparkoval asi jen jeden metr od přechodu, nikomu jsem ale nepřekážel. Když jsem se po deseti minutách vrátil, bylo auto pryč. Zaplatil jsem pokutu 1 800 korun, ale nestačil jsem se divit, když mi strážník řekl, že částka z pokuty, která jde městu, je jen stovka. Zbytek shrábne společnost ISP," diví se jeden z hradeckých řidičů.

Manipulační poplatek 1 600 korun jde do kapsy společnosti ISP, která v Hradci provozuje parkování, další stovku pak řidič platí za každý započatý den na odstavném parkovišti. "Cena je daná rozhodnutím města, nám však ani nepokryje náklady," tvrdí Jiří Holubec z firmy ISP.

Zarážející však je, že komerční odtahy, které firma rovněž nabízí, jsou víc než o polovinu levnější.

Například když firma odtáhne špatně zaparkované auto z Ulrichova náměstí na záchytné parkoviště na pět kilometrů vzdáleném hradeckém letišti, řidič zaplatí kromě pokuty od městské policie manipulační poplatek ve výši 1 600 korun.

Odtah porouchaného auta vyjde levněji

Pokud se však řidiči auto porouchá a on si od té samé firmy objedná odtah, nebude jeho cena vyšší, jak by nasvědčovalo tvrzení o nepokrytých nákladech, ale zhruba o polovinu levnější.

Za naložení a složení auta si ISP účtuje bez daně 500 korun, jeden kilometr vyjde na 18 korun. Pětikilometrová trasa tak vyjde bez DPH na 590 korun.

Pokuta, kterou hříšníkovi připočtou strážníci městské policie, se většinou pohybuje jen v řádu stovek a je pouze výchovná. "Strážníci mohou uložit pokutu až do výše dvou tisíc korun. Vždy ale záleží na tom, jak hodně řidič, který špatně zaparkoval, ohrozil bezpečnost dopravy, jestli se mu to stalo poprvé, či zda mu odtahujeme auto opakovaně," vysvětlila mluvčí městských policistů Eva Čížková.

Strážníci jen za letošní rok odtáhli už 260 vozů, u dalších 168 stačil řidič ještě včas přijít a zaplatil tak jen pokutu a poplatek za nedokončený odtah. Za loňský rok městská policie evidovala 831 dokončených a nedokončených odtahů. "Jejich počet se zvýšil," uvádí Čížková.

Holubec z ISP argumentuje i tím, že v porovnání se stejně velkými městy je výše manipulačního poplatku za odtah spíš na dolní hranici. "Vezměte si třeba Liberec, kde si za odtah účtují víc než my," říká.

V Liberci a Pardubicích jdou peníze do městských služeb

Řidiči, kteří špatně zaparkují v Liberci, zaplatí za odtažení vozu o stovku víc než v Hradci. Službu tam ale zajišťují Technické služby města Liberec, které jsou stoprocentní městskou firmou.

Velmi podobně tomu je i v sousedních Pardubicích, kde je poplatek za odtažení vozu 1 500 korun a peníze jdou opět do městské firmy - Služeb města Pardubic.

Hradec by se oběma městům mohl přiblížit už příští měsíc, kdy má zastupitelstvo rozhodnout o tom, jestli město do firmy ISP majetkově vstoupí. Za odkoupení 51 procent akcií chce trutnovské firmě BAK, která je zatím jediným akcionářem, nabídnout 52,5 milionu korun.

O odkupu akcí se mělo rozhodnout už příští týden, ale tento bod v jednacím programu zastupitelstva nakonec není. "Původní termín byl v dubnu, teď to vypadá spíš až na květen. Primátor už jedná s majiteli firmy a kompletní informace dostali i předsedové všech zastupitelských klubů," říká mluvčí hradecké radnice Magdaléna Vlčková.

Opoziční zastupitelé ale z nápadu příliš nadšeni nejsou. "Nechápu, proč bychom měli od soukromé společnosti kupovat polovinu akcií, ze kterých vůbec nic nemáme. Za ty peníze bychom si mohli systém provozovat sami," uvedla už dříve zastupitelka za KSČM Lenka Fialová.