Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silnicím chybí deset miliard, podle kraje však roky devastace končí

  8:35aktualizováno  8:35
Dlouholeté chátrání silnic je pro Královéhradecký kraj velký problém. Odhaduje se totiž, že na opravu 3 315 kilometrů silnic druhé a třetí třídy bude brzo potřeba dalších astronomických 10 miliard korun. Podle hejtmanství se však křivku podaří zastavit, na opravy se totiž daří získávat významné dotace.

V Bukovici u Police nad Metují se znovu otevřela silnice po opravách (21.7.2014). | foto: Štěpánka Tůmová, MF DNES

„Když sečtu všechny prostředky, které letos mohou jít do zdokonalování krajských silnic, dostanu se k číslu zhruba 900 milionů korun,“ říká krajský radní pro investice Josef Dvořák (ČSSD).

Kromě dotací ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI, 299 milionů korun) a z programu českopolské spolupráce (55 milionů) nebo naděje na významný příspěvek z Regionálního operačního programu do celkové sumy zahrnul i slíbenou státní podporu na růst dopravní infrastruktury průmyslových zón (přes 200 milionů).

„Konečně přicházejí lepší roky. Řekl bych, že trend neustálého zhoršování stavu krajských silnic bychom mohli zastavit,“ pokračuje Dvořák. O tom, že tentokrát by to od oranžovo–rudé koalice ČSSD–KSČM nemusely být jen plané sliby, nezvykle svědčí i slova opozice.

Krajům by více peněz na silnice přidal i prezident

„V minulosti značně pokulhávala projektová příprava před možností čerpat peníze, což se nyní opravdu zlepšilo. Existuje rovněž příslib z Evropské unie, že do krajských silnic by mělo přijít podstatně více peněz než v minulých letech, ale nejpodstatnější bude, zda je kraj připravený peníze vyčerpat v plné výši, tedy jestli má jednotlivé stavby skutečně připravené,“ upozorňuje zastupitel Miloslav Plass (ODS).

„Já se sice netajím svou rezervovaností ke kraji, ale tentokrát jsem si stoprocentně jist, že vyčerpal všechny dotační možnosti,“ domnívá se další krajský zastupitel, starosta Náchoda a poslanec Jan Birke (ČSSD).

Podle Dvořáka více peněz na rekonstrukce mostů, opěrných zdí nebo 22 úseků silnic nejen znamená velké množství administrativy, ale přináší i zajímavý paradox.

„Nejvíce zvědavý jsem na reakce stavebních firem. Půl miliardy a více mají nyní na opravy k dispozici všechny kraje, taková období nikdy předtím nebyla a já si nejsem jistý, zda firmy budou takové množství stavebních prací zvládat,“ říká Dvořák.

Krajům by více peněz na silnice přidal i prezident. Miloš Zeman na nedávné návštěvě Plzeňského kraje řekl, že SFDI disponuje asi 90 miliardami korun a když nejsou hotové projektové přípravy dálnic a koridorů, část by se měla přesunout na účty krajů.

Opozice trvá na rozdělení silnic podle důležitosti

„Pokud stát nebude mít dokončenu přípravu na výstavbu dálnic a rychlostních silnic, bude se v příštím roce přerozdělování zase opakovat,“ předpovídá Birke.

Plass však Zemana podezírá z populismu: „Zadluženost silnic je obrovská, ale zároveň je důležité, aby se nezastavily práce na tepnách s logickým napojením na Evropu, které do regionu přinesou nové příležitosti. Ale jestli něco zbude na krajské komunikace, neodmítneme.“

Desetimiliardový silniční dluh se sice podle Dvořáka letos podaří minimálně zastavit, avšak opozice trvá na kategorizaci silnic, tedy na jejich rozdělení do čtyř skupin podle důležitosti. Seznam vznikl již před dvěma lety. Kategoriím A a B (1 464 kilometrů) nehrozí žádné velké změny, ale zbývajících 1 851 kilometrů má před sebou neradostné vyhlídky. Obzvlášť mizerně na tom bude 287 kilometrů nejnižší kategorie D.



Nejčtenější

Policie uzavřela příjezdy do Adršpachu, pod náporem Poláků kolabuje doprava

Do skalních měst v Adršpachu a Teplicích nad Metují přijely tisíce návštěvníků...

Kvůli dopravnímu kolapsu v Adršpachu na Náchodsku policisté uzavřeli dvě ze tří příjezdových komunikací do obce....

Padesát let bydlí v jednom domě. Čtvrtá rekonstrukce stála 10 milionů

Dům prošel postupně několika rekonstrukcemi. Za poslední čtvrtou proměnou stojí...

Miloš Drapač se v malém dělnickém domku na Náchodsku narodil a dosud v něm žije. Dům prošel postupně třemi...



Chaos na D11. Řidiči se otáčeli a couvali, nechtěli čekat v koloně

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Neuvěřitelný hazard téměř tří desítek řidičů zaznamenaly kamery na dálnici D11 u Chlumce nad Cidlinou. Auta tam krátce...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Turista při toulkách v Krkonoších natočil horkem vyschlý pramen Labe

V Krkonoších vyschlo koryto u pramene Labe (8.8.2018).

Turista Luděk Bouška z Jilemnice natočil při svých toulkách Krkonošemi vyschlý pramen Labe. Video na jeho facebookovém...

Další z rubriky

První hostel na světě stál v Krkonoších, dnes z něj zbyly základy

Jak vypadal vrchlabský herberk ukazuje výřez z dobové pohlednice.

V Hořejším Vrchlabí dodnes stojí kamenné základy první bezplatné ubytovny pro studenty na světě. Takzvaný herberk zde...

Útěk je záhadou. Policie nezjistila, jak se tygři a lev dostali z klecí

Šelmy jsou zpět v kleci (16. 7. 2018).

Kriminalistům se nepodařilo zjistit, jak se třem šelmám z Bioparku Štít na Královéhradecku podařilo v půlce července...

Kraj schválil převzetí Škroupova domu, opravy ruiny začnou do dvou let

Chátrající Škroupův dům v Osicích na Královéhradecku.

Po desítkách let chátrání existuje konečně jasný plán na záchranu oprýskaného a vybydleného Škroupova domu v Osicích na...

Najdete na iDNES.cz