Na špatně osvětlené ulice si stýskají chodci i řidiči MHD.

Na špatně osvětlené ulice si stýskají chodci i řidiči MHD. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Nové „šibenice“ v Hradci Králové svítí, přesto centrum halí temnota

  • 5
Nákladně opravené ulice od hlavního nádraží do centra Hradce Králové po setmění tonou v temnotě. Nová světla nestačí a nebýt zářivých výloh obchodů, na chodnících a silnici by šlo o zdraví. Na problém upozorňují i řidiči MHD.

Ulice Dukelská a S. K. Neumanna v centru Hradce Králové po celkové rekonstrukci prokoukly. Ale oč lépe se po nich lidem chodí po širokých chodnících s cyklostezkou přes den, o to větší problém nastává po setmění.

Jakmile zajde slunce, zahalí oba důležité hradecké bulváry větší tma, než by bylo podle mnohých zdrávo. Nová světla, jimž se kvůli černým stožárům začalo mezi Hradečáky říkat "šibenice", sice svítí, ale chodci i řidiči městské dopravy soudí, že jen velmi chabě.

Kdo po třídách, které se táhnou od hlavního nádraží přes náměstí 28. října až po třídu Karla IV., po večerech kráčí, nevidí místy ani na krok.

"Když jsem tu zakopávala o kameny během oprav, chápala jsem to. Teď už ta tma spíš zamrzí, když si vezmete, kolik to stálo. Trochu se bojím, aby něco podobného nenastalo i na náměstí před kostelem, až bude hotové," říká třiapadesátiletá Jitka Kroulová z Hradce.

Jiné ulice svítí víc

Na problém upozornil i hradecký specialista na světelnou techniku Jaroslav Kott, který je předsedou občanského sdružení Světlo pro Hradec a osvětlením se věnuje řadu let.

"Všimněte si, že ve všech okolních ulicích svítí lampy víc než tady. Přímo pod stožáry je sice světlo dobré, ale o pouhé dva metry vedle už nezasahuje. Kdyby v ulicích nebyly osvětlené výlohy obchodů, byla by tam úplná tma," popisuje Kott.

Na to, že světla nebudou vyhovovat parametrům ulice, poukazoval ještě před zahájením velké rekonstrukce.

"Je to špatně navržené, tento typ světel sem nepatří. Světlo je pouze pod stožáry, ale nemá žádný rozptyl, čímž se vytvářejí velké tmavé fleky. Malá je i samotná intenzita světla," pokračuje Kott.

Oslovení obyvatelé Hradce jsou kvůli tmavým ulicím ještě rozmrzelejší při pomyšlení, že v následujících zimních měsících bude kvůli brzkému západu slunce tma už od čtyř hodin odpoledne. Nedostatečné osvětlení se tak dotkne stovek lidí, kteří chodí přes centrum města z práce nebo na nákupy.

Řidiči trolejbusů: Je otázkou času, kdy srazíme chodce

Krom toho, že se lidé necítí v opravených ulicích bezpečně, by slabé osvícení mohlo způsobit i vážnou nehodu. Na tmu si totiž stěžují řidiči městské dopravy. Ti se bojí, že trolejbus ve tmě dříve nebo později někoho srazí.

"Řešili jsme to s řidiči i na poslední schůzi. Situace je ještě docela dobrá, když svítí výlohy, ale jakmile večer zhasnou, je tam velmi špatně vidět. Musíme si postačit jen se světlomety. Zatím je to příliš čerstvé, abych dokázal říct, jak to budeme řešit, ale o něco se pokusíme," uvedl vedoucí autobusového provozu Zdeněk Chovančík z Dopravního podniku Hradce Králové.

Nejvíce šoféři naříkají na situaci v okolí obchodního centra Atrium v blízkosti zastávek, kde je největší koncentrace chodců.

Vedení Hradce zatím nemá řešení

Vedení města si sice problém uvědomuje, ale s řešením zatím nepřichází.

"S odborníky teprve konzultujeme, zda-li to bude možné nějak řešit. Nyní musíme počkat, až bude stavba definitivně hotová, pak se k tomu vrátíme," reaguje náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.

Rady si neví ani firma Sovis, která opravy provádí. "Připomínky směřující k nedostatečnému osvětlení ulic jsme zaregistrovali, ale bohužel nejsem natolik seznámen s problematikou veřejného osvětlení, abych mohl deklarovat příčinu možného pochybení," uvádí vedoucí stavebního střediska firmy Sovis Jan Vítek.

To, že město ani vedoucí stavby neví, jak ze "šlamastyky" ven, napovídá, že náprava bude velmi složitá. Pokud bude vůbec možná. Skepticky to vidí i odborný konzultant měření osvětlení Luboš Mudroň, který intenzitu a dosah světla u už hotových stožárů pro město měřil.

Městu chybí plán obnovy osvětlení

"Kámen úrazu vidím v tom, že Hradec nemá dlouhodobý plán obnovy městského osvětlení. To také způsobilo, že je ve výsledku tak velký kontrast mezi intenzitou světla na Riegrově náměstí a v navazující ulici S. K. Neumanna. Je to kvůli tomu, že každé osvětlení navrhoval někdo jiný podle sebe," vysvětluje.

Zatímco na náměstí je intenzita světla 120 luxů, ve vedlejší ulici je to pod 10 luxů, což podle Mudroně nikdo nebral v potaz.

Kdyby koncept městského osvětlení existoval, k podobné situaci by nedošlo, nová světla by totiž více "ladila" k už existujícím, která svítí dostatečně. Podle odborníka je to vlastně kolektivní chyba, která vznikla už v samotném návrhu projektu přestavby, ale kterou ani v dalších fázích nikdo nezastavil.

Podle specialisty Kotta by se buď musela horní část stožáru useknout, aby světlo nebylo schované jen v oné uzavřené "hokejce" nebo by museli technici na stožár navařit ještě náhradní svítidlo.

Zatím to však spíš vypadá, že si lidé budou muset na tmu i nadále zvykat a řidiči se nevyhnou řadě stresujících okamžiků.

"Stěžovali jsme si i na radnici a u dalších lidí, kteří jsou za projekt zodpovědní, ale nikdo s tím nic neudělal," dodává Kott.

Odborníci se shodují, že jakýkoliv další zásah by znamenal jen další velké investice. Opravy, které už tak doprovází mnohá zdržení, by se znovu protáhly. Přestavba náměstí 28. října a přilehlých ulic má být přitom hotová už koncem listopadu.