Závady na hradecké Benešově třídě, na které upozornila MF DNES. | foto: MF DNES

Otestovali jsme hradeckou linku pro nepořádek. Rychlá náprava nepřišla

  • 4
Redakce MF DNES vyzkoušela takzvanou MMS linku, na kterou mohou obyvatelé Hradce Králové zasílat radnici tipy k odstranění nepořádku či závad. Služba funguje asi jeden týden a podnětů prý na magistrát už přišlo kolem dvaceti. Opravu do druhého dne však nečekejte, město musí nejdříve najít majitele.

Vhodné místo k testování nebylo třeba hledat dlouho. Benešova třída volá po zásadních opravách už léta a "malebné" zákoutí na jejím konci u veterinární kliniky může sloužit jako ideální model. (více o připravované rekonstrukci čtěte zde)

Přímo ze zdi trčí ve výšce kotníků asi patnácticentimetrový drát. K tomu jako bonus poškozené obrubníky, keramické obklady držící je silou vůle, schodiště v havarijním stavu nebo rezavé zábradlí.

To vše bylo k vidění jen na pár metrech a zdemolovanou pasáž navíc doprovází temná atmosféra jako vystřižená z Bronxu. Zkrátka ideální místo pro test zbrusu nové služby, kterou nabízí královéhradecká radnice.

Závady na hradecké Benešově třídě, na které upozornila MF DNES.
Závady na hradecké Benešově třídě, na které upozornila MF DNES.

Redaktorka závady na tomto místě před týdnem nafotila a poslala na číslo, které magistrát uvádí na svých webových stránkách a pak už jen každý den chodila kontrolovat, co se stane.

Jenže místo rychlé nápravy nepřišlo nic: ani po šesti dnech nenastala žádná změna. Rozhodla se tedy na číslo zavolat a informovat se, jak město s jejím podnětem hodlá naložit.

Číslo mobilního telefonu, na které MMS s fotografií i popisem závad přišla, ale hlásilo, že je určené pouze pro zasílání zpráv.

Podněty pro opraváře třídí tisková mluvčí

Po telefonátu na oddělení, které vyřizuje připomínky občanů, úřednice odkázala do neznáma. Její další kolegyně už tušila, že dotaz musí zodpovědět tisková mluvčí.

Jak na magistrátu oznámit závadu

První možností je takzvanou MMS zprávou poslanou na telefonní číslo 720 00 22 11. Zpráva by měla kromě fotografie obsahovat i stručný popis závady a její lokalizaci. 
Prostřednictvím formuláře na webových stránkách města hradeckralove.org. K upozornění je možné přiložit až tři fotografie, které pracovníkům magistrátu usnadní nalezení závady.

"Ano, tyto podněty opravdu vyřizuji já," reagovala se smíchem Magdaléna Vlčková. Všechny připomínky, které jí přicházejí do mailu, třídí a rozesílá na odbory magistrátu, které mají jednotlivé resorty na starosti. Dotčené odbory všechna udání řeší postupně, v první řadě však zjišťují, jestli se jedná o závadu na městském majetku nebo zda poškozené věci patří jinému subjektu.

Podnět redaktorky poslala mluvčí už minulý pátek na technické služby, které prý právě zjišťují, jestli zdemolovaná zídka s hrozivě trčícím drátem vůbec patří městu.

MF DNES nebyla jediná, kdo už službu využil. "Od pátku, kdy jsme spustili testovací provoz, přišlo asi dvacet připomínek, lidé je posílají přes MMS i přes webový formulář," říká Vlčková.

Dvacet opodstatněných připomínek

Všech 20 různých MMS zpráv s obrázky závad pracovníci magistrátu vyhodnotili jako opodstatněné.

"Zaslané podněty mají svůj smysl, ať se jedná o nepořádek kolem silnice nebo vznikající černá skládka za nočním barem, která může být podnětem i pro městskou policii a umístění fotopasti," pokračuje Vlčková. Přes formulář, který funguje na internetových stránkách města, lze rovněž přiložit fotografii.

"Byli bychom rádi, kdyby lidé i do webového formuláře fotografie přikládali, mnohdy to pomůže k lokalizaci nedostatku. V některých případech ale stačí i popis. Teď například řešíme podnět, kdy nám všímavý občan dal vědět, že na autobusové zastávce Magistrát města směrem ke krajskému soudu jsou vyjeté koleje. Tady byl popis absolutně dostačující," říká Vlčková.

Lidé si všímají především věcí, kolem kterých denně chodí do práce. "Lidem rozhodně není jedno, jak to ve městě vypadá. Čekáváme zvýšený počet MMS," dodává mluvčí, podle které se nejvíce připomínek od obyvatel týká poničených dopravních značek.